• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139361
+
-

سال تحصیلی آینده؛ مجازی یا حضوری؟

بُوَد آیا که در ِمدرسه را بگشایند؟

بُوَد آیا که در ِمدرسه را بگشایند؟

بدون‌شک این‌روزها یکی از بزرگ‌ترین ترس‌هایمان این است که  نکند شنیدن دوباره‌ی صدای زنگ مدرسه، ایستادن در صف‌های طولانی آب‌خوری و بوفه، نفهمیدن مسئله‌های ریاضی و الکی سرتکان‌دادن‌ها و...، تبدیل به صحنه‌هایی بشوند که فقط در فیلم‌ها و کتاب‌ها بتوانیم دوباره پیدایشان کنیم.
مدت‌هاست که به‌دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا، مدرسه‌ها تعطیل‌اند و آموزش‌ها به‌صورت مجازی است. احتمالاً تا الآن کلی دل میز و نیمکت‌ها و حتی تخته‌سیاه مدرسه‌ها هم برای دانش‌آموزان تنگ شده است. با این‌که در چند هفته‌ی گذشته، گزارش‌ها از بازشدن مدرسه‌ها و پیچیدن دوباره‌ی بوی ماه مهر در کوچه‌پس‌کوچه‌ها خبر می‌داد، اما با افزایش آمار مبتلایان کرونا وضعیت بازگشایی مدرسه‌ها نا معلوم است.

کلاس‌های آنلاین هم‌چنان گریبان‌گیرند
چندروز پیش، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده بود که معلمان و رانندگان سرویس‌ها واکسینه شده‌اند، پدرها و مادر‌ها هم در آینده واکسینه می‌شوند و شاید فقط واکسیناسیون دانش‌آموزان با بیماری زمینه‌ای باقی بمانند. او گفته بود اگر هم مهر نشد، آبان یا آذر مدرسه‌ها را بازگشایی می‌کنیم و در تابستان، دوماه مدرسه‌ها ادامه داشته باشند یا مدرسه‌ها سه روز در هفته باز باشند. او هم‌چنین به موضوع نگرانی برای تربیت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «شاید آموزش را بشود مجازی انجام داد، اما تربیت را نه.»
اخیراً رییس‌جمهور در جلسه‌ای که با رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا داشت، از غیرحضوری‌بودن آموزش‌ها خبر داد. او گفت: «که بهتر است ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، مثل تأمین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدرسه‌ها، ایجاد امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کلاس‌های درس، تهویه‌ی کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تأمین واکسن، واکسینه‌کردن آن‌دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شود و بعد درباره‌ی حضوری‌شدن کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود.» براین اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهرماه آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم‌شدن شرایط بهداشتی به تعویق خواهد افتاد.
اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: «از اول آبان هم مدارس به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شوند.» علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد که آغاز سال تحصیلی از یکم مهر و به‌صورت آموزش ترکیبی است.

به امید روزهای خوب
 همان‌طور که می‌دانید در این مدت که آموزش‌ها به‌صورت مجازی دنبال می‌شوند، چالش‌ها و مشکلات کم نبوده‌اند. درس‌خواندن به‌صورت آنلاین آن‌هم برای دانش‌آموزان مناطقی که در خانه‌هایشان تلویزیون هم نداشتند، کار غیرقابل‌تصوری بود.
از طرفی ارتباط چهره‌به‌چهره  و مستقیم، بهترین راه انتقال مفاهیم است. از این‌رو در آموزش مجازی، همه‌ی مفاهیم به‌درستی به دانش‌آموزان منتقل نمی‌شود و همین می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی در فهم درس‌ها برای دانش‌آموزان شود.
اما خب در چنین شرایطی، چیزی ارزشمندتر از سلامتی نیست و باید سعی کنیم تا بهترشدن اوضاع، هم‌چنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. به امید پایان عمر ویروس کرونا و شنیدن دوباره‌ی صدای زنگ مدرسه، ایستادن در صف بوفه و هم‌صحبتی با هم‌کلاسی‌هایی که این‌روزها، خیلی دل‌تنگشان هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :