• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 10 شهریور 1400
کد مطلب : 139280
+
-

اولویت‌های توسعه شهری در خرم‌آباد

اولویت‌های توسعه شهری در خرم‌آباد

فاطمه کاظمی-خبرنگار

با آغاز به‌کار فعالیت دوره ششم شورای‌اسلامی شهر در خرم‌آباد، بررسی کارنامه فعالیت دوره گذشته رویکردی است که می‌تواند در اداره بهتر شهر در دوره جدید مدیریت‌شهری خرم‌آباد کمک کند. دراین میان برخی کارشناسان معتقدند اختلاف‌های موجود درمیان اعضای شورای‌اسلامی این شهر در دوره گذشته به پاشنه‌آشیل مدیریت شهری تبدیل شد تا توسعه شهری خرم‌آباد در مسیر مطلوب خود قرار نگیرد.
برخی کارشناسان ‌شهری معتقدند شورای‌اسلامی شهر خرم‌آباد در دوره گذشته نتوانست در نیل به اهداف ترسیم شده موفق عمل کند؛ شورایی که بیشتر عمر آن در حاشیه‌های ایجاد شده به‌دلیل بروز اختلاف میان برخی از اعضاء گذشت که درنهایت سبب شد کارنامه شهرداری نیز در انجام اقدام‌های محوری و بنیادین برای رفع مشکلات شهروندان خرم‌آبادی چندان که باید موفق ارزیابی نشود.  حالا شورای‌اسلامی‌شهر دوره ششم وارث پروژه‌های ناتمامی است که در زمان خود می‌توانستند با اعتبارات و هزینه‌های به مراتب کم‌تر از الان به نتیجه برسند و حتی توسعه‌شهری خرم‌آباد را متحول کنند. این درحالی‌است که در شرایط کنونی از جذب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی به‌عنوان‌ اصلی‌ترین راه نجات پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر خرم‌آباد یاد می‌شود؛ راهبردی که در دوره گذشته مدیریت‌شهری با موفقیت ویژه‌ای همراه نشد.

چرا به اهداف خود نرسیدیم؟
رئیس سابق شورای‌اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه دوره پنجم شورای شهر با بروز اتفاق‌های مختلف و پیچیده‌ای همراه شد، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: انتظار می‌رفت اعضای شورای‌اسلامی شهر در دوره گذشته با وحدت و همدلی در کنار موقعیت اجتماعی که داشتند، اثرگذاری بیشتری نسبت به ادوار گذشته داشته باشند، اما مشکلات مختلفی که درسطح مختلف ازجمله ملی و استانی به‌وجود آمد، مانع از رسیدن این شورا به اهدافش شد. «رستم کوشکی» اظهار می‌کند: تحریم‌های اقتصادی ظالمانه دشمنان ایران که گریبان کشور را گرفت، تأثیر محسوسی در مناطق کم‌ترتوسعه‌یافته کشور برجا گذاشت که شهرداری‌های مناطق مختلف کشور ازجمله دراستان لرستان را که درآمدهای پایدار نداشتند، درگیر کرد. وی می‌افزاید: ازسوی دیگر سیلی که درسال 1398 شهرهای مختلف استان لرستان را درگیر کرد و بعد از آن همه‌گیری ویروس کرونا، دست به دست هم دادند تا شورای‌شهر دوره پنجم خرم‌آباد نتواند برنامه‌های خود را به‌درستی به سرانجام برساند.

آفت اختلاف
کوشکی همچنین معتقد است سوءمدیریت، مشکل اساسی در مدیریت‌شهری مرکز استان لرستان بود که مانع از پیشرفت پروژه‌های این شهر شد. او دراین باره می‌گوید: اختلاف‌هایی که درمیان برخی از اعضای شورای‌شهر خرم‌آباد وجود داشت و دخالت‌های غیرکارشناسی که بعضا در مدیریت‌شهری اعمال می‌شد، نیز مزید بر علت شد تا خرم‌آباد از چرخه پیشرفت عقب بماند و حتی بهتر است بگویم درجا بزند.  رئیس سابق شورای‌اسلامی شهر خرم‌آباد می‌افزاید: ازسوی دیگر می‌توان گفت که مخالفت با سرمایه‌گذاری و سنگ انداختن جلوی پای سرمایه‌گذاران نیز آسیب زیادی به خرم‌آباد و رفع مشکلات شهروندان وارد کرد. برخی از این‌گونه طرح‌ها اشتغال زیادی ایجاد می‌کردند و می‌توانستند گره‌های زیادی از چالش‌های شهری بگشایند.

از «برج‌های دوقلو» تا «کمربند سبز»
کوشکی معتقد است در دوره پنجم مدیریت‌شهری چند اقدام زیربنایی در خرم‌آباد انجام شده‌است، اما آن‌قدر دربرابر کارهایی که انجام نشد، ناچیز است که بهتر است به آن اشاره نشود. او می‌افزاید: مهم‌ترین پروژه‌ای که ناتمام ماند، «برج‌های دوقلو» بود و با وجود اینکه پیشرفت زیادی داشت، اما به سرانجام نرسید. کوشکی ادامه می‌دهد: همچنین قرار بود یک «کمربند سبز» در خرم‌آباد ایجاد شود که می‌توانست منشأ تحولات خوبی دراین شهر شود که اجرایی نشد. ازسوی دیگر جلوی ساخت‌وسازهایی که در کوران تعطیلات کرونایی انجام شد، گرفته نشد. پایه این ساختمان‌ها سست است و هرلحظه امکان وقوع حادثه دلخراشی درآنها وجود دارد. ایجاد کمربند سبز می‌توانست جلوی این ساخت‌وسازها را بگیرد، اما به سرانجام نرسید.

جمع‌آوری آب‌های سطحی
رئیس سابق شورای‌اسلامی‌شهر خرم‌آباد مشکل اساسی دیگر دراین شهر را جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌داند و می‌گوید: این آب‌های سطحی که در برهه‌ای منجر به مرگ یک دانشجو شد، می‌توانست در قالب یک طرح هدایت شود، اما شرایط اجرای آن ایجاد نشد. همچنین در منطقه «حسین‌آباد» ایجاد یک فضای‌سبز تعبیه شده بود که آن‌هم اجرایی نشد. دراین میان اقدام خوبی هم انجام شد که هدایت آب‌های سطحی منطقه «گلدشت» با صرف هزینه‌ای بالا بود. مرمت پل شاپوری ازجمله اقدام‌های انجام شده ازسوی مدیریت‌شهری خرم‌آباد در دوره پنجم شورای‌اسلامی شهر بود که کوشکی از آن یاد می‌کند و می‌افزاید: این پل کامل نیست و نیمه‌فعال است، اما در دوره ششم با یک برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان بوستان شاپوری را ساخت که منافع اقتصادی زیادی برای این منطقه به‌همراه دارد و در زمینه جذب گردشگران نیز بسیار موثر است؛ رونق گردشگری محرک توسعه‌شهری در خرم‌آباد است.

ضرورت جذب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی
رئیس سابق شورای‌اسلامی‌شهر خرم‌آباد در دوره پنجم درباره اولویت‌های اساسی این شورا در دوره ششم تصریح می‌کند: مهم‌ترین عامل برای موفقیت این دوره از شورا، وحدت و همدلی مجموعه مدیریت‌شهری و دخالت ندادن نظرهای غیرتخصصی در تصمیم‌گیری‌هاست. کوشکی می‌افزاید: شورای‌شهر کنونی در کوتاه‌ترین زمان، سرپرست شهرداری را انتخاب کرد که اتفاق مهمی است. ازسوی دیگر جذب سرمایه‌گذار برای به پایان رساندن پروژه‌های شهری، ازجمله برج‌های دوقلو، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روزافزون خرم‌آباد باشد. در شمال‌شهر، برای طرح «آبشارطلایی» و تملک زمین‌های آن هزینه زیادی شده و برای جذب سرمایه‌گذار آماده است تا سبب توسعه گردشگری مرکز لرستان شود. کوشکی اضافه می‌کند: مبارزه با فساد و خشکاندن ریشه آن در شهرداری می‌تواند دوباره نور امید را در دل شهروندان خرم‌آبادی روشن کند تا بیش‌از پیش به آینده شهر خود امیدوار باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید