• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 شهریور 1400
کد مطلب : 139268
+
-

رتبه ششم کنکور سراسری رشته علوم انسانی بچه‌محل ماست

افتخار شادآباد

افتخار شادآباد

مریم قاسمی

  کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ با همه کش و قوس‌هایش برگزار شد و دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان نتیجه یک سال تلاش و زحمت‌شان را دیدند. نمونه‌اش «محمد عابدینی» دانش‌آموز منطقه ۱۸ است که در این رقابت حساس و بزرگ توانسته نتیجه درخشانی به دست آورد و نام خود را در فهرست تک رقمی‌های کنکور سراسری قرار دهد. عابدینی در همین کوچه و پسکوچه‌های محله شادآباد بزرگ شده و علاقه فراوانی به زادگاهش دارد. او عنوان می‌کند که به جز شرکت در کلاس‌های مجازی مدرسه در هیچ کارگاه آموزشی خصوصی شرکت نکرده و تنها با عنایت خداوند، حمایت خانواده و تلاش و پشتکار خودش به این موفقیت رسیده است.  

عابدینی که در کنکور سراسری امسال رتبه ۶ گروه علوم انسانی را از آن خود کرده است، عقیده دارد که هرکسی به اندازه تلاش و زحمت خود نتیجه می‌گیرد و اینکه بگوییم امکانات و خدمات مناطق بالای شهر بهتر است و فقط شرکت در کلاس‌های خصوصی و آزاد ما را به هدف‌مان می‌رساند تصور اشتباهی است، چراکه امکان دارد دانش‌آموزی که ساکن محله‌های محروم است با برنامه‌ریزی اصولی، تلاش و کوشش به اهدافی که می‌خواهد، برسد.
کسب رتبه تک رقمی کنکور توسط عابدینی به خوبی نشان می‌دهد که بچه‌های جنوب شهر با وجود امکانات کم زندگی در این نقطه از شهر می‌توانند در جایگاه‌های ممتاز علمی کشور قرار گیرند و افتخارآفرین شهر و محله‌شان باشند.

موفقیتم را مدیون خانواده‌ام هستم
عابدینی قبل از اینکه نتایج کنکور بیاید، می‌دانسته که رتبه خوبی به دست می‌آورد، اما هرگز به رتبه تک رقمی فکر نکرده است. او در این‌باره می‌گوید: «از آنجایی که در طول سال به‌طور مرتب در آزمون‌های مدرسه شرکت می‌کردم و نتیجه خوبی می‌گرفتم احتمال می‌دادم که رتبه خوبی به دست می‌آورم. قبولی در کنکور برای من چیز عجیب و غریبی نبود، اما طوری هم نبود که خیالم بابت رتبه در کنکور راحت باشد. وقتی که نتیجه را اعلام کردند و همسایه‌ها و اهل محل با دیدن من محبت‌شان را نشان دادند و تبریک گفتند حس فوق‌العاده‌ای پیدا کردم که نمی‌توان توصیفش کرد. آن لحظه که آدم می‌بیند مزد زحمت‌هایش را گرفته و می‌فهمد که تلاش‌هایی که کرده بی‌ثمر نبوده خیلی خوشحال می‌شود.»  از رتبه‌دار کنکور سال ۱۴۰۰ می‌خواهیم تا از افرادی صحبت کند که در این موفقیت تأثیرگذار بوده‌اند و عابدینی در پاسخ می‌گوید: «مسلماً به جز تلاش و پشتکار خود دانش‌آموز عوامل دیگری هم در این قضیه وجود دارد که مهم‌ترین آن خانواده است. خودم را مدیون خانواده‌ام می‌دانم، چراکه با ایجاد فضا و محیطی آرام و مناسب شرایط مطالعه و کتابخوانی را برایم فراهم کردند. در خانه ما نه فشار مضاعفی بود برای درس خواندن نه بی‌مسئولیتی، چراکه اگر اینها از یک حدی بگذرد نتیجه عکس می‌دهد. خانواده‌ام شرایط من را به خوبی درک می‌کردند.» محمد عابدینی، فرزند آخر خانواده است و مهرداد ۲۷ ساله و مهران ۲۲ ساله نیز برادرانش هستند که در ایام کنکور بسیار تشویقش می‌کردند و به او یادآور می‌شدند که حتماً نتیجه زحمت‌هایش را می‌بیند و به هدفی که دارد، می‌رسد.

کار تابستانی سنت پسندیده  بچه‌های جنوب شهر
از زمانی که نتیجه آزمون سراسری اعلام شده و ساکنان محله شادآباد فهمیده‌اند که رتبه ۶ کنکور بچه‌محله‌شان است به هر طریق محبت‌شان را نشان می‌دهند. از نصب بنر و پلاکارد تبریک گرفته تا مراجعه حضوری به در خانه و اهدای سبد گل و شیرینی.   آقا محمد متولد ۱۳۸۱ است و ۱۹ سال دارد و خودش را فرزند کوچک اهالی شادآباد می‌داند. او عنوان می‌کند زمانی که در کوچه و خیابان مورد لطف و محبت هم‌محله‌ای‌ها قرار می‌گیرد و آنها این موفقیت را به او تبریک می‌گویند، نمی‌داند با چه زبانی از آنها قدردانی کند. عابدینی فکر نمی‌کرد که کسب رتبه در کنکور سراسری این‌طور باعث خوشحالی و شادمانی اهالی شود و از اینکه این اتفاق افتاده بسیار خوشحال است.   رتبه ۶ کنکور سراسری، که در کنار درس و تحصیل از ابتدای تابستان در شرکتی به‌عنوان فروشنده مشغول کار است، از اینکه در محله‌ای با مردمان مهربان و خونگرم زندگی می‌کند، احساس خوشبختی می‌کند و می‌گوید: «من رشته حقوق دانشگاه تهران را انتخاب کرده‌ام که در آینده بتوانم به‌عنوان وکیل و یا قاضی به شهروندان ساکن در جنوب شهر، به‌ویژه مردم شادآباد، خدمت کنم و امیدوارم که اهل محل همچنان برای من دعای خیر داشته باشند.» وقتی ازعابدینی سؤال می‌کنیم که چگونه با وجود مشغله‌کاری توانسته درس بخواند و با رتبه ممتاز وارد دانشگاه شود، می‌گوید: «معمولاً یکی از خصلت‌های بچه‌های جنوب شهر این است که اغلب‌شان در تابستان کار می‌کنند و از همان دوران نوجوانی وارد بازار کار می‌شوند و زحمت به دست آوردن پول را با تمام وجود درک می‌کنند. همه اینها تجربه‌های خوبی هستند که در آینده می‌توان از آن استفاده کرد» این جوان هم‌محله‌ای ادامه می‌دهد: «در ۲ سالی که با بحران کرونا مواجه بودیم به جز شرکت در کلاس‌های آموزش مجازی مدرسه، که مرتب و منظم برگزار می‌شد، به‌طور میانگین در طول شبانه‌روز ۷ تا ۸ ساعت درس می‌خواندم که در عید نوروز به ۱۲ ساعت هم رسید. مدرسه ما هم آزمون‌های منظمی را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کرد که هرکسی می‌توانست میزان آمادگی خود را محک بزند.»

 در مدرسه دولتی درس خواندم
شاید بارها از زبان افرادی که در کنکور سراسری قبول نمی‌شوند، شنیده باشید که فلان شخص که قبول شده در آموزشگاه خصوصی درس می‌خواند یا فلانی خیلی برای قبولی دانشگاه هزینه کرده است و حتی معلم خصوصی دارد و... اما کسب رتبه تک رقمی توسط یکی از دانش‌آموزان ساکن در جنوب شهر نشان می‌دهد که این عوامل می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما همه چیز به تلاش و کوشش افراد بستگی دارد.   عابدینی از همان ابتدا در مدارس عادی و معمولی محله شادآباد درس خوانده و دوره دبیرستان را نیز در مدرسه نمونه دولتی اسوه گذرانده و با معدل ۷۵/۱۹ فارغ‌التحصیل شده و دیپلم گرفته است. او می‌گوید: «مثل بچه‌های معمولی در مدرسه‌های دولتی درس خوانده‌ام و به این موضوع افتخار می‌کنم، گرچه کمبود مدارس در منطقه ۱۸ باعث شده تا تعداد دانش‌آموزان کلاس‌ها زیاد و پرتراکم باشد، اما از حق و انصاف نگذریم کادر آموزشی مدارس منطقه بسیار خوب هستند و معلم‌ها برای پیشرفت شاگردان‌شان از لحاظ علمی و آموزشی سنگ تمام می‌گذارند.» رتبه ۶ کنکور سراسری اصرار دارد برای قدردانی به نام معلم‌های سال آخر دبیرستان که زحمت‌های زیادی برایش کشیده‌اند اشاره کند و تأکید می‌کند که هیچ‌وقت آنها را فراموش نمی‌کند. می‌گوید: «افتخار می‌کنم که شاگرد آقایان «مرتضوی» دبیر ادبیات عمومی و تخصصی، «زرگان» دبیر عربی، «بهاری» دبیر ریاضی و آمار، «خادم‌لو» دبیر تاریخ، «موسوی» دبیر جامعه‌شناسی و «خلیلی» دبیر فلسفه و منطق بودم و امیدوارم روزی بتوانم مثل آنها به شهروندان خدمت کنم.»

تجربه‌هایم را در اختیار دانش‌آموزان می‌گذارم

عابدینی با قبولی در دانشگاه تهران و کسب رتبه ۶ کنکور سراسری نشان داده که اگرچه دانش‌آموزان ساکن در جنوب شهر با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستند، اما اگر بخواهند، می‌توانند از دشوارترین رقابت‌ها سرافراز و پیروز بیرون بیایند.
از دانش‌آموز نمونه مدرسه اسوه می‌پرسیم که چگونه می‌تواند به دانش‌آموزان پشت کنکوری و افرادی که می‌خواهند در کنکور سراسری سال آینده شرکت کنند کمک کند با لبخند می‌گوید: «من خودم را درحدی نمی‌بینم که برای دانش‌آموزان کلاس درس یا مشاوره بگذارم، اما علاقه دارم تجربه‌هایم را در کنکور در اختیار دانش‌آموزان بگذارم. پیچ اینستاگرام من no. abedin۸ است و دانش‌آموزان می‌توانند از این طریق سؤالات خود را مطرح کنند و من تا جایی که امکان داشته باشد، پاسخ می‌دهم.»
وی در پایان صحبت‌هایش از شهردار ناحیه ۴، مسئول اداره فرهنگی شهرداری و همچنین رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸ بابت نصب بنر و پلاکارد تبریک تشکر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :