• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139214
+
-

خبرها/ افزایش نسبی دما در نوار شمالی کشور

نوار شمالی کشور تا ‌پایان هفته جاری با افزایش نسبی دما روبه‌رو خواهد شد و همزمان در منطقه زابل طی امروز و فردا وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک رخ می‌دهد.
صادق ضیاییان، مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این‌باره به ایسنا گفت: امروز در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات هرمزگان بارش ‌پراکنده و خفیف ‌رخ خواهد داد و این شرایط روز چهارشنبه ۱۰شهریور نیز در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات زاگرس مرکزی ‌پیش‌بینی می‌شود.
به‌گفته وی، در برخی ساعات وزش باد شدید و گرد و خاک در منطقه زابل مورد انتظار است. همچنین تا روز جمعه (۱۲ شهریور) افزایش نسبی دما در نوار شمالی کشور ‌پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: از بعدازظهر جمعه (۱۲شهریور) با نفوذ جریانات شمالی و گذر امواج تراز میانی، در استان‌های ساحلی خزر، اردبیل و شمال آذربایجان‌های شرقی و غربی رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش دما رخ خواهد داد. وی افزود: دریای خزر از بعدازظهر جمعه (۱۲شهریور) مواج ‌خواهد بود.
مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی تهران نیز گفت: آسمان تهران امروز ۹شهریور صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵درجه سانتی‌گراد و طی ‌چهارشنبه (۱۰شهریور) نیز صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۶درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

  کاهش آتش‌سوزی در منابع طبیعی در مقایسه با سال99
مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از کاهش چشمگیر حریق در منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‌ها و مراتع در 5ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
به گزارش همشهری از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، ایمان جمشیدی گفت: براساس آمار و مستندات موجود و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور به میزان ۵۰درصد کاهش یافته است.
در تیرماه سال‌جاری تعداد فقرات آتش‌سوزی از ۷۵۰فقره در مدت مشابه سال قبل به ۳۰۰فقره در سال‌جاری کاهش یافته و از نظر سطوح آسیب‌دیده نیز حریق از ۷هزار و ۶۸۹هکتار به ۵هزار و ۳۳۷هکتار کاهش یافته است. مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور علت کاهش حریق در منابع طبیعی را تشدید اقدامات حفاظتی، انجام اقدامات پیشگیرانه، بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات اطفای حریق و پایش مستمر عرصه‌های منابع طبیعی به وسیله جنگلبانان و نیروهای دیده‌بان مردمی در منطقه ذکر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید