پراید دوباره محبوب شد
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان میدهد؛ دورتازه افزایش قیمتها، موجب افزایش اقبال مشتریان به خرید خودروهای رده قیمتی پایین، مانند انواع پراید شده است
رشد قیمتها در بازار بیمشتری خودرو، متاثر از نوسان نرخ ارز و انتظارات تورمی، ادامه دارد. دور تازه افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید، شرایط تازهای را در بازار رقم زده و موجب افزایش اقبال مشتریان به خرید خودروهای رده قیمتی پایین، مانند انواع پراید شده است.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می دهد، همزمان با تداوم شرایط رکود تورمی در بازار خودرو، خودروهای قابل عرضه در ردههای قیمتی پایین مانند پراید و خودروهای موجود در رده قیمت متوسط مانند پژو پارس بار دیگر محبوب معدود خریداران دست به نقد شده است. فعالان بازار خودرو میگویند، فشار اقتصادی موجب شده خریدارانی که قبلا در محدوده 150میلیون تومان قادر به خرید خودروهایی مانند پژو206 بودند، حالا با نقدینگی موجود در حساب خود به ناچار، به خرید برخی انواع پراید مانند 111 روی آوردهاند. در گروه محصولات ایرانخودرو نیز رشد قیمت انواع پژو و سمند موجب شده تا متقاضیان خرید خودروهایی مانند پژو206 تیپ2 یا پژوپارس که تا چندی پیش قادر به خرید این خودروها با قیمت کمتر از 200میلیون تومان بودند، از بازار جا بمانند، زیرا نرخ این خودروها به 255 تا 275میلیون تومان افزایش یافته است.
افزایش شکاف بین نرخ مصوب و بازار
دور تازه افزایش نرخها، موجب افزایش شکاف بین نرخ مصوب و کارخانهای با نرخ حاشیه بازار خودروها شده است؛ بهعنوان نمونه فاصله قیمت پژوپارس با نرخ مصوب 140میلیون تومان و قیمت حاشیه بازار 275میلیون تومان، به حدود 135میلیون تومان رسیده که این فاصله قیمتی موجب شده پژوپارس، در طرحهای پیشفروش و فروش فوق العاده سال1400 ایرانخودرو، درصدر تقاضای خرید قرار گیرد.
بهگفته فعالان صنفی با وجود رکود بازار خودرو، بهدلیل افزایش شکاف بین نرخ مصوب کارخانه و بازار خودروها، تقاضا برای پیش خرید محصولات پرتیراژ خودروسازان افزایش یافته است. اخیرا در بیست و یکمین مرحله از فروش فوق العاده ایرانخودرو، رکورد تازهای برای پیش خرید خودرو ثبت شد و تعداد 4میلیون و226هزار و 484نفر برای خرید فقط 8هزار دستگاه از 3 مدل خودرو پژوپارس سال، رانا پلاس و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک ثبت نام کردند که از این تعداد متقاضی 3میلیون 325هزار و 475تقاضا (78.6درصد) فقط برای خرید خودرو پژوپارس سال بوده است.
رکوردزنی تازه پراید و پژو
در چند روز اخیر ورود دلار به کانال 28هزار تومان موجب رشد شتاب افزایش قیمتها در بازار خودرو شده است؛ بهنحوی که در چند روز گذشته قیمتهای جدید اعلام شده برای برخی خودروهای پرتیراژ مانند انواع پراید و پژو در آگهیهای فروش خودرو در برخی شبکههای مجازی، بیانگر افزایش 5تا 10میلیونی نسبت به یکماه گذشته است. گزارش میدانی همشهری حاکی است قیمت پراید111 از مرز 155میلیون تومان گذشته است. در اغلب آگهیها نرخ پراید151 مدل1400 به 156میلیون، پراید131 و پراید132 بهترتیب 139 و 134میلیون، تیبا2 رینگ فولادی به 153میلیونو مدل1400 این خودرو به 160میلیون و تیبا صندوقدار به 141میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت کوئیک دندهای مدل99 و 1400 بهترتیب 164 و 170میلیون، ساینا دندهای مدل 99 و 1400 بهترتیب به 158و 165میلیون و سیتروئن سیتری به 895میلیون تومان رسیده است. در آگهی فروش یا معاوضه محصولات ایرانخودرو در فضای مجازی نیز قیمت هر دستگاه پژو206تیپ2 مدل 99 و 1400 بهترتیب به 237 و 252میلیون، پژو206تیپ5 به 305میلیون، پژو207 اتوماتیک به 430میلیون، پژوپارس ساده 99 به 252میلیون و پژو پارس سال 274میلیون، سمند الایکس مدل99 و 1400بهترتیب به 235 و 245میلیون، سمند ایافسون مدل99 به 265میلیون، دنا معمولی و دنا توربوپلاس دندهای مدل1400بهترتیب به 329 و 432میلیون، رانا ال ایکس مدل 98 و 99 بهترتیب به 225 و 240میلیون، رانا پلاس مدل 99 و 1400 بهترتیب به 255 و 275میلیون، سوزوکی گراند ویتارا به یک میلیارد و 200میلیون و پژو2008 مدل 98 و 99 بهترتیب به 890 و 970میلیون تومان رسیده است.
اما و اگرهای مصوبه تازه شورای رقابت
در چنین شرایطی شورای رقابت در تازهترین مصوبه خود خودروسازان را از دریافت مابهالتفاوت نرخ تورم خودرو از مشتریان، برای مبالغ پیش پرداخت خرید، در زمان تحویل خودرو منع کرده است. مصوبهای که مشخص نیست خودروسازان نسبت به آن، چه واکنشی نشان خواهند داد؟ آیا این الزام شورای رقابت میتواند به حذف سود مشارکت در طرحهای پیشفروش خودروسازان منجر شود؟
با وجود این ابهامها، رئیس شورای رقابت، شرکتهای خودروسازی را به اعلام قیمت قطعی فروش برای خودروهای ثبت نامی مشمول قیمتگذاری ملزم کرده است. شورای رقابت در جلسه ۴۷۳ خود تصویب کرد، بر مبنای مبلغ پرداختی بابت پیشپرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده و در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده، مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفا بقیه سهم باقیمانده قیمت آن خودرو مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود و خودروسازان برای خودروهایی که قیمت قطعی آن تعیین نشده، حق پیشفروش نخواهند داشت.
اگرچه برخی، مصوبه شورای رقابت را به نفع خریداران خودرو دانسته و تأکید میکنند این مصوبه مدت زمان تأخیر خودروسازان برای تحویل خودروهای پیشفروش شده به مشتریان را کاهش میدهد، اما هنوز سرنوشت پرداخت سود مشارکت خرید به مشتریان در طرحهای پیشفروش مشخص نیست. براساس این مصوبه اگر قیمت کارخانه پژو206تیپ2 در زمان ثبتنام 150میلیون تومان بوده و مشتری 50میلیون بهعنوان پیشپرداخت واریز کرده باشد بهمعنای آن است که 30درصد قیمت خودرو را پرداخت کرده و اگر در زمان تحویل قیمت این خودرو، در کارخانه به 300میلیون تومان رسیده باشد، فرد نباید همه مابهالتفاوت 250میلیونی مبلغ پیشپرداخت و قیمت روز خودرو را بپردازد زیرا قبلا یک سوم قیمت روز این خودرو را پرداخت کرده و باید تورم مابهالتفاوت دو سوم باقیمانده قیمت روز خودرو را پرداخت کند.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در تشریح جزئیات مصوبه اخیر این شورا با بیان اینکه مصوبه مذکور عطف به ماسبق نمیشود، گفت: شاید برخی از خودروسازان برای تشویق خرید، سودی را برای خریداران درنظر بگیرند اما اینکه اگر کسی سود مشارکت دریافت کند این مصوبه شامل حال او میشود یا خیر؟ باید بگویم شورا برای تمام کسانی که پیش خرید میکنند این مصوبه را اجرایی میکند. او افزود: متأسفانه برخی مشتریان بهدلیل مشخص نبودن قیمت نهایی خودرو، متناسب با فرضیات، محصولاتی را خریداری کرده بودند، اما این موضوع اصلا درست نیست و بر این اساس شورای رقابت مصوب کرد باید قیمت خودرو در زمان پیشفروش قطعی اعلام شود.