• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139181
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4xjlk
+
-

سهمیه ایران، روزی2طلا

در روز هفتم پارالمپیک توکیو 2طلا در دوومیدانی، یک نقره و یک برنز در وزنه‌برداری، تعداد مدال‌های ایران را به 11 و رتبه ما را به 12 رساند

سهمیه ایران، روزی2طلا

در هفتمین روز از بازی‌های پارالمپیک2020 توکیو که روز شلوغی برای کاروان ایران بود، 4ورزشکار کشورمان موفق به کسب مدال شدند که در میان آنها مدال نقره منصور پورمیرزایی در دسته 107+ کیلوگرم پاراوزنه‌برداری، یاد و خاطره مرحوم سیامند رحمان قهرمان 2 دوره گذشته پارالمپیک را در این وزن زنده کرد.

   کمانداری که مدال‌آور نشد
روز گذشته نخستین نتیجه کاروان پارالمپیک ایران را تیراندازی با کمان ثبت کرد. نتیجه‌ای که البته با حذف همراه بود تا در ابتدای روز ششم، کام‌ها شیرین نشود. فرزانه عسگری در حالی در مرحله یک‌هشتم نهایی کامپوند انفرادی به مصاف «ویرجیلیو» از ایتالیا رفت که تنها با یک امتیاز اختلاف و با نتیجه 136 بر 135 مجبور به وداع با توکیو شد. محمدرضا زندی دیگر پاراکماندار ایران بود که در مادهW1 انفرادی مردان ابتدا «لی‌ژی» از چین را 138 بر 133 از پیش رو برداشت تا به یک‌چهارم نهایی برسد. او در این مرحله بار دیگر با رقیبی از چین مصاف داد. زندی با برد 137 بر 129 برابر «ژانگ» خودش را به نیمه‌نهایی رساند تا رقیب «دیوید دراهونینسکی» از جمهوری چک شود اما با قبول شکست 139 بر 131 از فینال دور ماند. او درحالی‌که شانس رسیدن به مدال برنز را داشت، 139 بر 134 مقابل «حکیم اوغلو» از ترکیه شکست خورد و چهارم شد. زندی بعد از ناکامی در کسب مدال گفت: «بی‌دقتی از خودم بود. در تیر ماقبل فینال عجله کردم و کمی هم باد می‌آمد. زمان داشتم و باید دیرتر تیر می‌زدم. به‌نظرم یک مقدار عجله کردم.»

   شلیک، دور از مدال
رقیه شجاعی دیگر نماینده کاروان ایران بود که در تیراندازی و در رشته تفنگ بادی 10متر ایستاده با هدف کسب مدال در خط آتش ایستاد. او در رقابت با 20تیرانداز دیگر توانست 624.1 امتیاز به‌دست بیاورد و با ایستادن در رده پنجم فینالیست شود. شجاعی در پایان با 163.0امتیاز به‌عنوان ششمی دست یافت تا سهمی از مدال‌ها نداشته باشد. نرسیدن به سکو آنقدر برای این پاراتیرانداز دشوار بود که بعد از مسابقه با چشمانی گریان سالن مسابقه را ترک کرد و تصمیم گرفت صحبتی هم با خبرنگاران انجام ندهد.

   دوومیدانی، طلا و باز هم طلا
پارادوومیدانی‌کاران اما روز بسیار خوبی را سپری کردند. امیر خسروانی نخستین نماینده این رشته در مسابقات دیروز بود که توانست یک طلای ارزشمند را به مدال‌های کاروان اضافه کند. او در مسابقات پرش طول در کلاسT12، توانست در رقابت با 9رقیبش رکورد ۷متر و ۲۱سانتی‌متر را ثبت و مدال طلا را از آن خود کند. خسروانی که با این مدال چهارمین طلای کاروان را به‌دست آورد، بعد از قهرمانی‌اش گفت 7.21رکوردی نبوده که می‌خواسته و می‌توانسته رکورد بهتری هم ثبت کند. هدفی که در مسابقات آینده آن را دنبال خواهد کرد. در ادامه مهدی اولاد هم مسیر را برای دوومیدانی طلایی نگه داشت. او که به همراه نورمحمد آرخی در رقابت‌های پرتاب وزنه کلاس F11 حضور داشتند، ابتدا 13.53متر پرتاب کرد. او در پرتاب دوم 14.12 و در پرتاب سوم 14.01متر را به ثبت رساند. این پرتابگر نابینا در حرکت چهارم و پنجم با ثبت رکورد 14.40 و 14.43متر 2بار پیاپی رکورد شخصی‌اش را افزایش داد و درنهایت با پرتاب 13.79متر در پرتاب ششم، صاحب گردن‌آویز طلا شد. آرخی اما با ثبت 12.78متر در رده ششم قرار گرفت. الناز دارابیان نیز که در پرتاب دیسک زنان کلاسF53 شرکت کرده بود، به‌عنوانی بهتر از ششمی نرسید. او در این مسابقات در پرتاب اول 10.79متر را ثبت کرد و در پرتاب‌های بعدی هم بهترین رکوردش 12.49متر بود.

   اولین برنز و نقره فوق‌سنگین در پاراوزنه‌
پاراوزنه‌برداری همانطور که نخستین مدال (نقره امیر جعفری) و نخستین طلا (روح‌الله رستمی) را نصیب کاروان ایران در پارالمپیک توکیو کرد، نخستین برنز را نیز به نام خود زد. در روز آخر رقابت‌های پاراوزنه سامان رضی در دسته 107-کیلوگرم به رقابت پرداخت. او در حرکت نخست در مهار وزنه 231کیلوگرمی موفق نبود و با 2چراغ قرمز و یک چراغ سفید داوران روبه‌رو شد. سپس در حرکت دوم این وزنه را به سادگی بالا برد و برنز خود را قطعی کرد. رضی در حرکت سوم پشت وزنه ۲۳۳کیلوگرم قرار گرفت اما در مهار آن ناموفق بود تا کارش با برنز تمام شود. اما نقطه اوج مسابقات روز گذشته در دسته 107+کیلوگرم پاراوزنه بود. میدانی که جای خالی سیامند رحمان ستاره پاراوزنه‌برداری جهان به‌شدت در آن احساس می‌شد. نبودن سیامند که اسفندماه98 به‌خاطر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت، آنقدر محسوس بود که پیش از آغاز مسابقات این وزن چند کلیپ از این رکورددار جهان و پارالمپیک پخش شد. سیامند بعد از درخشش خیره‌کننده و شکستن چندباره رکورد خودش در پارالمپیک ریو، هدف‌های بزرگی را برای توکیو مشخص کرده بود. اما درهرحال ایران در این وزن منصور پورمیرزایی را داشت که با 3مدال نقره قهرمانی جهان و یک نقره بازی‌های آسیایی از باتجربه‌های تیم به‌حساب می‌آمد. او در حرکت نخست وزنه 235کیلوگرمی را مهار کرد، در حرکت دوم وزنه 241کیلوگرمی را بالا برد اما در حرکت سوم از پس وزنه 246کیلوگرمی برنیامد تا بعد از سال‌ها طلای این دسته به کشور دیگری برود. این در حالی است که «جمیل الشبلی» ورزشکار اردنی در دو حرکت اول خود وزنه‌های 236 و 241کیلوگرمی را مهار کرد و در حرکت سوم موفق به مهار وزنه 246کیلوگرمی نشد اما به‌دلیل اختلاف وزن، مدال طلا را از آن خود کرد. البته نباید نادیده گرفت که پورمیرزایی بعد از درگذشت سیامند، زیر بار فشار روانی بسیاری بود. شاید اگر پورمیرزایی چنین فشاری را تحمل نمی‌کرد، حالا طلای این وزن نصیب کاروان ایران شده بود. موضوعی که او بعد از نایب‌قهرمانی‌اش ضمن خداحافظی از ورزش قهرمانی به آن پرداخت. پورمیرزایی گفت: «افتخارات سیامند تکرارنشدنی است و این برای من در یک سال گذشته به یک‌بار روانی تبدیل شده بود. بسیار تلاش کردم که خودم را از زیر این فشار خارج کنم اما متأسفانه نتوانستم آنگونه که مردم انتظار دارند وزنه بزنم و این موجب ناراحتی من است. این نخستین مدال نقره من بود که در آخرین مسابقه ورزشی‌ام به‌دست آمد. من از دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کنم. قرار بود سال گذشته خداحافظی کنم اما مرگ دوست عزیزم سیامند این کار را به تأخیر انداخت.»

   شکست بسکتبال مقابل ژرمن‌ها
تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران نتوانست عملکرد خوبی از خود در پارالمپیک توکیو نشان دهد. آنها بعد از شکست برابر استرالیا، آمریکا و بریتانیا و تنها یک پیروزی مقابل الجزایر، روز گذشته به مصاف تیم ملی آلمان رفتند و با باخت با نتیجه 56 بر 53 از صعود به جمع 8تیم برتر دور ماندند. به این ترتیب تیم ایران باید برای کسب جایگاه نهمی و دهمی دیداری را برگزار کند.

   دومین برد مدعی قهرمانی
شاگردان هادی رضایی در تیم والیبال نشسته، به‌عنوان مدعی قهرمانی راهی توکیو شدند. ایران بعد از شکست 3 بر صفر آلمان، در دومین دیدار خود به مصاف برزیل رفت و توانست با همین نتیجه این تیم را شکست دهد و مقتدرانه در صدر جدول گروهB جا خوش کند. والیبالیست‌های ایران در ست اول ۲۵ بر ۱۹، در ست دوم ۲۵ بر ۲۳ و در ست سوم ۲۵ بر ۲۲ برزیل را شکست دادند. امتیازآورترین بازیکن این مسابقه هم مرتضی مهرزاد بود که ۱۴ امتیاز برای تیم کشورمان کسب کرد. تیم ملی والیبال نشسته کشورمان امروز از ساعت18:30 در آخرین بازی خود در مرحله گروهی به مصاف چین خواهد رفت.

   11مدال تا پایان روز ششم
به این ترتیب با پایان کار کاروان ایران در روز ششم رقابت‌ها، مجموع مدال‌های کشورمان به عدد11 (5طلا، 5نقره و یک برنز) رسید. با دو طلایی که خسروانی و اولاد به‌دست آوردند، ایران در جدول مدال‌ها هم به رده12صعود کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید