• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139116
+
-

دمشق؛ نخستین مقصد رایزنی دوجانبه وزیر خارجه

امیرعبداللهیان پس از نشست بغداد برای دیدار با بشار اسد و همتای سوری خود به سوریه رفت

دیپلماسی
دمشق؛ نخستین مقصد رایزنی دوجانبه وزیر خارجه


 سوریه دومین مقصد وزیر خارجه پس از عراق شد. حسین امیرعبداللهیان یک روز پس از نشست بغداد عازم دمشق شد تا با مقامات ارشد سوریه دیدار کند؛ درحالی‌که یکی از محورهای سخنرانی او در کنفرانس بغداد نیز ابراز تأسف از عدم‌دعوت از سران سوریه در این نشست یک روزه بود که همه همسایگان عراق و رئیس‌جمهور فرانسه در آن حضور داشتند. امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه دمشق با استقبال همتای سوری خود روبه‌رو شد و در جمع خبرنگاران گفت که «روابط جمهوری اسلامی ایران با 2 کشور سوریه و عراق روابط راهبردی است.» او تأکید کرد که نخستین سفر دوجانبه ‌خود را در کسوت وزیر خارجه به سوریه انجام داده و افزود: «ایران و سوریه در مبارزه با تروریسم و در میدان، اقدامات مشترک و پیروزی‌های مشترکی را خلق کرده‌اند و امروز اینجا هستیم که روابط 2کشور را در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و   دیگر حوزه‌ها مرور و برای ارتقای آن تلاش کنیم.» امیرعبداللهیان سپس در نشستی با فیصل مقداد، همتای سوری خود حاضر شد و پس از این دیدار در جمع خبرنگاران تأکید کرد: «گفت‌وگوهای بسیار مفیدی با برادرم مقداد داشتیم و درباره راه‌های گسترش هر چه بیشتر روابط 2 کشور گفت‌وگو کردیم.» وزیر خارجه کشورمان در سفر به سوریه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور نیز دیدار کرد. به گزارش ایرنا،وی در این دیدار با تاکید بر اینکه حضور نیروهای بیگانه هیچ کمکی به امنیت و ثبات پایدار در این منطقه حساس نخواهد داشت، گفت: بدون تردید رایزنی‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان نقش مهمی در ایجاد امنیت پایدار در منطقه ما خواهد داشت.  امیرعبداللهیان با اشاره به بررسی آخرین تحولات منطقه ای در این دیدار تاکید کرد: هرگونه ترتیبات سیاسی و امنیتی در منطقه با حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری عربی سوریه محقق می‌شود و در این مسیر نقش عراق و سوریه را برای کمک به ایجاد تسهیلات جدید منطقه‌ای در حوزه‌های اقتصادی امنیتی و سیاسی مهم می‌دانیم.
   رایزنی‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه برای امنیت پایدار
امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران درباره جزئیات دیدار با همتای سوری خود توضیحاتی داد.  
 به‌گفته وزیر امور خارجه در این نشست همکاری‌های بخش خصوصی و تجار ایران و سوریه نیز مورد بحث و توجه دو طرف قرار گرفت.  وزیر خارجه پیش از سفر به سوریه نیز در کنفرانس بغداد از آمادگی کشورمان برای حرکت در مسیر امنیت پایدار و صلح منطقه خبر داده بود. نشستی که عراق تلاش داشت تا با برگزاری آن در مسیر احیای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود گام بردارد و از طرفی سرمایه دیگر کشورها را به سمت خود جذب کند. او بر لزوم گفت‌وگوهای درون‌منطقه‌ای برای رسیدن به این مهم تأکید کرد.
 نشست بغداد نخستین نشست منطقه‌ای بود که نمایندگان ایران و عربستان پس از 6 سال به‌صورت همزمان در آن حضور داشتند. درحالی‌که 2 کشور پیش از این نشست نیز از فروردین‌ماه سال‌جاری 3 بار در بغداد به رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای و جنگ یمن پرداخته بودند. اما هنوز مشخص نیست که این گفت‌وگوها به سطوح عالی و سیاسی می‌رسد یا نه. اتفاقی که اگر رخ دهد می‌تواند معادلات منطقه را دستخوش تغییرات زیادی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید