• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 شهریور 1400
کد مطلب : 139058
+
-

تقدیم به مردم ایران

ورزشکاران پارالمپیکی ایران روز پرمدالی داشتند

تقدیم به مردم ایران

دیروز روز دروی مدال‌های پارالمپیک توسط ورزشکاران ایرانی بود. حتی در جودو هم که تنها 2نماینده داشتیم مدال طلا گرفتیم که پیش از این حتی یک مدال هم در این رشته ورزشی به‌دست نیاورده بودیم. در ششمین روز بازی‌های پارالمپیک توکیو2020 در جریان رقابت‌های دوومیدانی در ماده پرتاب وزنه کلاسF53 علیرضا مختاری نماینده ایران بود که توانست با پرتاب 8متر و48سانتی متر صاحب مدال نقره شود. مختاری در حرکت نخست خود وزنه را 7متر و86سانتی متر پرتاب کرد و پرتاب دوم او خطا شد. مختاری در حرکت سوم خود وزنه را به طول 8متر و48سانتی متر انداخت و در حرکت چهارم وزنه را 8متر و36سانتی متر انداخت. حرکت پنجم مختاری خطا شد تا با همان پرتاب سوم که 8متر و48سانتی متر بود به مدال نقره پارالمپیک برسد. در این ماده الوین آستانوف از آذربایجان با پرتاب 8متر و77سانتی متر قهرمان شد و رکورد پارالمپیک را 5سانتی متر ارتقا داد. آلس کیسی از جمهوری چک هم با 8متر و 25سانتی متر عنوان سوم را از آن خود کرد. رکورد جهانی این ماده در اختیار آندره روچا از برزیل با 8متر و83سانتی متر است.

  تقدیم به پدر و مادرم
علیرضا مختاری پس از کسب مدال نقره پارالمپیک گفت: «در ابتدا باید بگویم که شرمنده مردم ایران شدم و دوست داشتم مدال خوشرنگ‌تری کسب کنم؛ با این حال تمام تلاش خودم را انجام دادم.» مختاری با اشاره به اینکه در زمان برگزاری بازی‌های پارالمپیک ریو مادر خود را از دست داد، گفت: «متأسفانه حین برگزاری پارالمپیک قبل مادرم به رحمت خدا رفت و 8‌ماه پس از آن هم پدرم را از دست دادم و جایشان خیلی خالی بود. دوست داشتم آنها بودند و این موفقیت‌ها را می‌دیدند. دوست دارم این مدال نقره را به روح این دو عزیز و مردم خوب کشورم تقدیم کنم.»

  دومین مدال طلای ایران
وحید نوری، جودوکار تیم ملی نابینایان پارالمپیک ایران روز گذشته با نمایشی فوق‌العاده تمامی حریفانش را پشت سر گذاشت و به مدال طلا رسید. نوری در دور نخست این رقابت‌ها با قرعه استراحت روبه‌رو شد و در دور دوم توانست سیلوا از برزیل را با امتیاز ایپون از پیش رو بردارد. او در نیمه‌نهایی با امتیاز طلایی بر حریف فرانسوی غلبه کرد و راهی فینال شد. نوری که قهرمانی جهان و مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی2018 جاکارتا را در کارنامه دارد، در فینال وزن منهای 90کیلوگرم جودوی پارالمپیک به مصاف استیوارت الیوت از انگلیس رفت که در نهایت توانست با امتیاز ایپون این حریف را نیز شکست دهد و مدال طلای پارالمپیک توکیو را کسب کند. این دومین مدال طلای کاروان ایران در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک توکیو بود. پیش از این روح‌الله رستمی در پاراوزنه برداری موفق به کسب نخستین مدال طلای  پارالمپیک توکیو شده بود.

   برنامه‌ریزی چند ساله
وحید نوری پس از کسب مدال طلای پارالمپیک در رشته جودوی نابینایان گفت: «تمام رقابت‌های من سخت بود؛ هر چند در گذشته با این حریفان مبارزه کرده بودم، اما شرایط پارالمپیک متفاوت است و همه به‌دنبال مدال هستند. در نیمه نهایی و در مقابل حریف رقابت سختی داشتم و مسابقه ما در حدود 8 دقیقه طول کشید که من در نهایت توانستم او را با امتیاز طلایی شکست دهم. در فینال نیز با حریفی مواجه بودم که نازاینکو قهرمان جهان و نفر نخست وزن منهای 90کیلوگرم را مغلوب کرده بود و شکست وی کار راحتی نبود، اما به لطف خدا با غلبه بر نماینده بریتانیا مدال طلا را برای ایران کسب کردم.» دارنده مدال طلای پارالمپیک توکیو در رشته جودوی نابینایان گفت: «این نخستین مدال طلای جودو ایران در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک است که من موفق شدم آن را در وزن منهای 90کیلوگرم کسب کنم. برای کسب این مدال من تنها نبودم بلکه طلای امروز وزن منهای 90کیلوگرم حاصل یک برنامه‌ریزی بلندمدت است.»

   مدال نقره صلح
سیدحامد صلحی‌پور در پاراوزنه در دسته منهای 97کیلوگرم موفق شد مدال نقره پارالمپیک توکیو را کسب کند. صلحی پور برای حرکت اول خود وزنه 221کیلوگرم را انتخاب کرد که در لیفت آن ناکام بود. صلحی پور که برای حرکت دوم خود یک کیلوگرم هم وزنه را افزایش داد، باز هم در ثبت آن ناکام بود. کار برای صلحی‌پور سخت شده بود، اما توانست در حرکت آخر خود وزنه 222کیلوگرم را ثبت کند و به مدال نقره پارالمپیک توکیو برسد. مدال طلای این وزن به «ین پان پان» از چین رسید. او با 227کیلوگرم در حرکت دوم مدال طلای خود را قطعی کرد و در حرکت سوم خود با درخواست وزنه 243/5 به رکورد جهان و پارالمپیک حمله کرد که در زدن این وزنه ناکام بود.

    طلاهای نوبرانه جودو
محمدرضا خیرالله‌زاده در ادامه رقابت‌های جودوی نابینایان بازی‌های پارالمپیک توکیو در دور نخست دسته ١٠٠+ کیلوگرم در نخستین مبارزه خود، تئودور سوبا حریف جامائیکایی خود را ایپون کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. خیرالله‌زاده در مرحله نیمه نهایی به مصاف جانگجون چوئی از کره‌جنوبی رفت و موفق شد این حریف را هم با نتیجه ایپون شکست دهد و راهی دیدار فینال شود. حریف خیرالله‌زاده در فینال چیکویدزف، دارنده مدال نقره جام‌جهانی2010 از گرجستان بود که جودوکار ایران این حریف را هم با نتیجه ایپون شکست داد و توانست سومین مدال طلای کاروان ایران را کسب کند.

   در مسیر موفقیت
 جودوکار طلایی کم بینای کاروان ایران در پارالمپیک٢٠٢٠ توکیو درباره این مسابقات گفت: «خدا را شکر دومین مدال جودو را گرفتم و خوشحالم که با این مدال پرچم کشورم را به اهتزاز درآوردم. مدال را تقدیم به مردم کشورم می‌کنم و خوشحالم که باعث شادی مردم شدم.» خیرالله‌زاده با ابراز امیدواری از اینکه جودوی ایران رفع تعلیق شود، گفت: «با حمایت‌های فدراسیون جودو توانستیم موفق شویم. فدراسیون برای در اختیار گذاشتن حریف تمرینی کمک زیادی به ما کرد و از همین‌جا از آنها تشکر می‌کنم. امیدوارم که تعلیق جودو برداشته شود تا جودوکاران ایران بتوانند در میادین بین‌المللی حضور داشته باشند.»

   صعود به رده شانزدهم
در پایان در پنجمین روز از بازی‌های پارالمپیک توکیو، ورزشکاران ایران در رشته‌های تیروکمان، دوومیدانی، جودو و وزنه برداری مسابقه دادند که وحید نوری و خیرالله‌زاده در جودو موفق به کسب مدال طلا و علیرضا مختاری در دوومیدانی و حامد صلحی پور در وزنه‌برداری موفق به کسب مدال نقره شدند. اکنون ایران با ۳مدال طلا و ۴مدال نقره در رده شانزدهم جدول مدالی  قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید