• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 شهریور 1400
کد مطلب : 138847
+
-

بازار لاستیک کشش افزایش قیمت ندارد

فروشندگان معتقدند در شرایطی که لاستیک را به‌ناچار ارزان‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند، افزایش قیمت لاستیک منطقی نیست

درخواست تولیدکنندگان لاستیک کشور برای افزایش قیمت ۱۵درصدی تولیدات این صنعت خبری بود که از مرداد ماه اعلام شد اما قطعیت‌یافتن آن از ابتدای شهریور، واکنش منفی بازار و فروشندگان را به‌دنبال داشته که معتقدند بازار لاستیک کشور به هیچ عنوان کشش افزایش قیمت را ندارد. به گزارش همشهری، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت تایر ۱۹مرداد امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها ضمن اعلام خبر طرح درخواست افزایش قیمت از سوی این صنعت، تأکید کرد که بازار برای این تغییر قیمت کشش دارد. مصطفی تنها، افزایش قیمت را با توجه به تورم موجود در کشور اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: صنعت تایر از تأثیر تورم مستثنی نیست و با توجه به افزایش هزینه‌های تولید برای اینکه بتوانیم تولید خود را حفظ کنیم ناچار به افزایش قیمت هستیم. حال به فاصله چند روز بعد از اعلام این خبر، گزارش‌های ضد‌ونقیضی از واکنش‌ بازار لاستیک به این خبر را شاهد هستیم؛ از یک سو گفته می‌شود اعلام این خبر با شوک به بازار موجب گرانی این محصول شده و از سوی دیگر فروشندگان از دپوی محصولات قبلی در انبارها و نبود تقاضا می‌گویند و اعلام می‌‌کنند برای لاستیک با قیمت کنونی هم مشتری وجود ندارد؛ چه رسد به قیمتی ۱۵درصد بالاتر.

بازار لاستیک اشباع است
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران که خبر تکذیب افزایش قیمت لاستیک طی روزهای گذشته به نقل از وی منتشر شد، در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه تأیید یا تکذیبی در کار نبوده گفت: آنچه من گفتم و بر آن تأکید نیز دارم این است که بازار لاستیک به هیچ عنوان کششی برای رشد قیمت ندارد. داوود سعادتی‌نژاد افزود: بازار لاستیک اشباع است و در شرایطی که انبارهای فروشندگان به‌دلیل نبود مشتری پر از لاستیک‌های فروش نرفته است، فکر افزایش قیمت منطقی نیست و بازار را به کما می‌برد. او با رد خبر افزایش قیمت ناشی از شوک اعلام خبر گفت: پیش از حذف لاستیک با نرخ دولتی تقاضا در بازار بسیار بیشتر بود و بسیاری برای استفاده از مابه‌التفاوت این نرخ هم که شده، لاستیک می‌خریدند اما حالا قیمت یکسان است و انگیزه‌ای برای خرید نیست. از سوی دیگر کاهش شدید تردد در 2سال اخیر تقاضا را برای خرید‌های عادی هم بسیار پایین آورده و لاستیکی که ۵سال گارانتی دارد هنوز مستهلک نشده که خرید جدیدی صورت گیرد. سعادتی‌نژاد، آتش‌گرفتن انبار لاستیک خاوران را یکی از نمونه‌های دپوی لاستیک در سایه نبود مشتری عنوان کرد و گفت: تقاضا برای خرید لاستیک ۴۰درصد کاهش یافته است. به‌گفته او هم‌اکنون نه‌تنها افزایش قیمتی در کار نیست بلکه لاستیکی مثل لاستیک پراید که نرخ مصوب ۸۲۰هزار تومان برای آن تعیین شده در بازار با قیمت ۸۰۰هزار تومان به‌فروش می‌رسد.
با حذف ارز دولتی واردات مواداولیه، نرخ‌گذاری تولیدات لاستیک به‌خود کارخانه‌ها واگذار شد تا تولیدکننده‌ها با هماهنگی سازمان حمایت، محصولات خود را متناسب با هزینه تولید به بازار بفرستند. افزایش بیش از ۵۰درصدی قیمت لاستیک در سال گذشته بحران‌هایی را در بازار این کالا ایجاد کرد اما در عوض وضعیت تولید همواره خوب ارزیابی شده و انجمن تولیدکنندگان از راه‌اندازی خطوط جدید تولید و تامین سهم بیشتری از تقاضای بازار در بخش لاستیک رادیال خبر می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید