• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138778
+
-

خیابان‌هراسی نیمی از زنان جهان

خیابان‌هراسی نیمی از زنان جهان

سامان رضایی

 پژوهشی که جامعه آماری‌اش زنان کشور‌های گوناگون جهان است، نشان می‌دهد نیمی از زنان جهان به محض تاریک شدن خیابان‌ها احساس ناامنی و ترس می‌کنند. به گزارش سایت بریتانیایی مترو، این آمار برای مرد‌ها فقط یک‌نفر از هر 5نفر است. براساس نتایج این پژوهش که توسط سازمان آماری او‌ان‌اس که مرتبط با جرم و جنایت است، تهیه شده زنان به‌خاطر نوع برخورد مرد‌ها و خلافکار‌ها در تاریکی شب احساس ناامنی می‌کنند. این پژوهش 3ماه پس از آن انجام شد که زنی به نام سارا اورارد توسط یک مأمور پلیس مورد تجاوز قرار گرفت و به قتل رسید. این مأمور پلیس که کوزنس نام دارد محکوم به حبس ابد شده است، اما جامعه آماری این پژوهش بر این باور است که مأمور پلیسی که از قدرت خود برای ضرب و شتم مردم عادی و تجاوز استفاده می‌کند چنانچه حکمش تخفیف پیدا کند، دوباره آزاد خواهد شد.
نتایج پژوهش سازمان او‌ان‌اس همچنین نشان می‌دهد زنان در سنین بین 16تا 34سالگی احساس خطر بیشتری می‌کنند. سپس این احساس خطر کاهش می‌یابد و در 75سالگی دوباره اوج می‌گیرد. کسانی که به پرسش‌های این پژوهش پاسخ داده‌اند بر این باورند که مجازات‌های بازدارنده رفتار‌های خشن با زنان در بسیاری از کشور‌های جهان به اندازه کافی بازدارنده نیست و باید شدت بیشتری داشته باشد.
دختران جوان هم مزاحمت‌های خیابانی را بیشترین موردی بیان کرده‌اند که باعث احساس ناامنی آنها می‌شود. عامل مزاحمت‌های خیابانی حتی از عامل کیف‌زنی، خفت‌گیری و زورگیری هم پیشی گرفته است؛ یعنی زنان پس از غروب آفتاب بیش از عامل سرقت نگران این هستند که توسط افراد ناهنجار مورد مزاحمت‌های کلامی و... قرار بگیرند. برای نمونه از میان گزینه‌های طرح شده، 80در‌صد از زنان حاضر در این نظر‌سنجی می‌گویند که بوق زدن راننده‌ها یا ایستادن خودروهای شخصی در مسیر آنها حتی در مواردی که هیچ مزاحم واقعی هم وجود ندارد، آنها را به‌شدت نگران می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید