• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 3 شهریور 1400
کد مطلب : 138696
+
-

سفر برای شکست توافق

نخست‌وزیر اسرائیل به‌منظور رایزنی با جو بایدن بر سر توافق هسته‌ای ایران وارد واشنگتن شده است

آمریکا
سفر برای شکست توافق



روز گذشته نخستین سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا آغاز شد. او قرار است پس از رایزنی با وزرای خارجه و دفاع و همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا، فردا با جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور دیدار داشته باشد. روزنامه هاآرتص این سفر را نخستین اقدام جدی دولت جدید اسرائیل برای مقابله با توافق هسته‌ای ایران توصیف کرده است؛ توافقی که انتظار می‌رود در جریان مذاکرات کشورهای
1+ 4و آمریکا، طی ماه‌های آینده احیا شود. بنت پیش از ترک سرزمین‌های اشغالی در فرودگاه بن گوریون خطاب به رسانه‌های رژیم صهیونیستی گفت: نسبت به افزایش غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران نگران هستیم و همزمان با متحدان خود در واشنگتن، سیاست‌های ایران را زیرنظر داریم. این در حالی است که نشانه‌ای از رایزنی بر سر مسئله فلسطین و مشخصا توافق موسوم به «معامله قرن» در برنامه‌های سفر بنت دیده نمی‌شود؛ توافقی که با توجه به سیاست‌های متفاوت دولت بایدن نسبت به ترامپ، طی یک سال گذشته عملا به حاشیه رفته است.
در گزارش هاآرتص به نقل از یک منبع عالی‌رتبه در دولت بنت آمده: بازگشت به توافق هسته‌ای از منظر اسرائیل اشتباهی بزرگ است. ایران از سال 2018تا‌کنون، دست‌کم در حوزه غنی‌سازی‌ اورانیوم به مراحل خطرناک و غیرقابل بازگشتی رسیده است. این منبع مدعی است: تل‌آویو از رفتارهای دولت بایدن نسبت به تهران نگران است و بنت در این سفر تلاش می‌کند استراتژی جامعی را برای مهار ایران در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا قرار دهد. این استراتژی بیش از هر چیز مربوط به پرونده هسته‌ای است اما برخی از ابعاد نفوذ منطقه‌ای ایران در عراق، سوریه، لبنان، یمن و غزه را نیز در بر می‌گیرد. نفتالی بنت در پرونده‌های مهم منطقه‌ای نظیر ایران، رویکردهایی مشابه بنیامین نتانیاهو را در دستور کار خود قرار داده اما با وجود این، از هر مناسبتی برای نقد عملکرد و سیاست‌های نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند. او هفته گذشته و در جریان سخنرانی خود در پارلمان گفت: نتانیاهو میراث شومی از بحران‌های امنیتی برای اسرائیل به یادگار گذاشته است. او نه‌تنها باعث شد گروه‌هایی نظیر حماس و حزب‌الله بیش از هر زمان دیگر بر توان نظامی خود بیفزایند بلکه راه را برای پیشروی‌های خطرناک و غیرقابل بازگشت تهران در مسیر هسته‌ای باز کرده است.
هاآرتص با اشاره به نگرانی‌های دولت اسرائیل از مذاکرات ایران و آمریکا می‌نویسد: بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ممکن است برخی محدودیت‌ها را به‌طور موقت بر برنامه غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران تحمیل کند اما بدون شک، لغو تحریم‌ها، فرصت خطرناکی را برای توسعه اساسی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی در اختیار تهران قرار خواهد داد. تمام اینها در حالی است که به‌نظر می‌رسد دولت جدید آمریکا تصمیم خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو بخشی از تحریم‌های ایران گرفته و تنها به‌دلیل تغییر دولت در تهران، اجرای این تصمیم را به تأخیر انداخته است. بر این اساس می‌توان گفت نخستین سفر نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی به آمریکا و مذاکره مستقیم او با بایدن از اهمیت بالایی برای تل‌آویو برخوردار است. روزنامه العربی الجدید در گزارش خود با اشاره به سفر روز گذشته بنت می‌نویسد: نخست‌وزیر جدید اسرائیل تا‌کنون بارها اعلام کرده با چشم‌انداز بایدن مبنی بر «راه‌حل دو کشوری» برای حل بحران فلسطین مخالف است. اما با این حال، پرونده فلسطین و معامله قرن جایگاه ویژه‌ای در برنامه سفر اخیر وی به واشنگتن ندارد چرا که اکنون همه نگاه‌ها معطوف به مذاکرات هسته‌ای ایران است.

آمریکا از گزینه نظامی علیه ایران حمایت نمی‌کند
روزنامه یدیعوت احرونوت روز گذشته و همزمان با آغاز سفر نفتالی بنت به واشنگتن در گزارشی به نقل از منابع امنیتی مدعی شد دولت جدید آمریکا از هیچ گزینه و اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند. انتشار این گزارش به فاصله کوتاهی پس از سفر ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا به سرزمین‌های اشغالی، معنادار به‌نظر می‌رسد. در گزارش یدیعوت احرونوت آمده: دیدگاه آمریکا نسبت به نحوه مقابله و مهار تهدید ایران در مقایسه با دوران ترامپ تغییر کرده و این کشور اقدام نظامی علیه تهران را غیرقابل بررسی می‌داند. این در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی جزئیات قابل توجهی از سفر هفته گذشته برنز به سرزمین‌های اشغالی منتشر نکرده‌اند. رئیس سازمان سیا در جریان این سفر، علاوه بر رایزنی با سران دستگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی با نفتالی بنت نیز دیدار داشت و بر همکاری استرات‍ژیک میان دو طرف علیه تمامی تهدیدهای مشترک، ازجمله ایران و حزب‌الله تأکید کرد. هاآرتص درباره این سفر می‌نویسد: برنز به منطقه آمد تا مرزهای مانور اسرائیل علیه ایران در منطقه را به رهبران سیاسی و نظامی این رژیم یادآوری کند. به نوشته این روزنامه، روشن است که دولت بایدن از عملکرد اسرائیل در منطقه خاورمیانه طی سال‌های گذشته ناراضی و خواهان تغییر فوری سیاست‌هایی است که توسط بنیامین نتانیاهو طراحی و اجرا شده است. شخصیت‌های تأثیر‌گذار در سیاستگذاری‌های دولت بایدن، نظیر آنتونی بلینکن، جک سالیوان، ویلیام برنز و... تا‌کنون بارها از سیاست‌های ترامپ و نتانیاهو علیه ایران انتقاد کرده‌اند. جو بایدن نیز در جریان رقابت‌های انتخاباتی، خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور را خطای استراتژیک توصیف کرد که منافع آمریکا در سراسر منطقه خاورمیانه را در معرض خطر قرار داده است. از سوی دیگر هشدار درباره روند «سرمایه‌گذاری‌های روزافزون چین در اسرائیل»، بخشی دیگر از محتوای رایزنی‌های برنز با سران رژیم صهیونیستی بوده است. پیش از این جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در دوران ترامپ نیز با سفر به سرزمین‌های اشغالی نسبت به این مسئله هشدار داده بود. هم‌اکنون شرکت‌های مختلف چینی در زمینه زیرساخت های متعدد رژیم صهیونیستی از صنایع پتروشیمی گرفته تا تاسیسات عمرانی استراتژیک، برق، ارتباطات، محصولات غذایی و... سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری را انجام داده‌اند. آمریکا این سرمایه‌گذاری‌ها را تهدیدی علیه نفوذ خود در منطقه به شمار می‌آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید