• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 3 شهریور 1400
کد مطلب : 138676
+
-

تعلل در ساخت بیمارستان شوش

پیگیری
تعلل در ساخت بیمارستان شوش

عارف شریفی صرخه- خبرنگار

۸۵هزار نفر در شوش و بیش از ۱۲۵هزار نفر در شهرستان جدید کرخه، فقط یک بیمارستان دارند. این دوشهرستان در شمال غرب خوزستان با این بیمارستان قدیمی در حال مقاومت در برابر موج سنگین کرونا هستند.
وضعیت شوش از کرخه، اندکی بدتر گزارش می‌شود. صدای سینه‌سوز سرفه‌ها در شهر می‌پیچد، اعلامیه‌های مرگ از پوسترهای باقیمانده‌ انتخابات بیشتر است، ظرفیت تک‌بیمارستان شوش تکمیل شده اما شمار مبتلایان به کرونا تمامی ندارد.
در درمانگاه‌های این شهرستان، جای سوزن انداختن هم نیست، پزشک‌های مستقر در این مراکز درمانی هر بار مجبور به معاینه همزمان چند بیمار می‌شوند.
به‌گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان شوش، شمار مراجعه مبتلایان به کرونا در این بیمارستان ۱۰۰ تختخوابه، روزانه ۴۰۰ نفر و این بیمارستان در ساعات بامداد هم شلوغ است. بیماران شوشی در شهرهای همجوار نیز به سختی پذیرش می‌شوند و شمار زیادی از مبتلایان چاره‌ای جز خوددرمانی در منزل ندارند. در این شرایط که آمار رسمی از تلفات کرونا در شهرستان شوش اعلام نمی‌شود، شمار مبتلایان و قربانیان موج جدید کرونا به‌شدت رو به افزایش بوده و این شهرستان با کمبود شدید تجهیزات و سرانه تخت بیمارستانی مواجه است‌. این در حالی است که پروژه بیمارستان ۱۶۴تختخوابه شهدای شوش، پس از حدود ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی‌اش فقط با ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی، همچنان نیمه‌تمام و بلاتکلیف باقی مانده است.
با وجود این، به‌نظر می‌رسد مسئولان محلی پیگیری‌های مشخصی برای تکمیل این پروژه ندارند و اظهارات آنها در این ارتباط قابل تامل است. عدنان غزی، فرماندار شوش در جلسه قرارگاه محرومیت‌زدایی خوزستان که چند روز پیش با محوریت بررسی مصوبات شهرستان شوش در اهواز برگزار شد، از اختصاص نیافتن بودجه به این پروژه در سال‌جاری گفت. خبرگزاری مهر خوزستان در خبری این اظهارات فرماندار شوش را پوشش داد اما این خبر توسط عدنان غزی تکذیب شد. وی در این‌باره گفت: اعتبار ملی پروژه ساخت بیمارستان ۱۶۴ تختخوابه از ۴۰میلیارد ریال به ۵۰۰میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.
از سوی دیگر، استاندار خوزستان، برخلاف اظهارات فرماندار در همان جلسه، به اختصاص نیافتن اعتبار این پروژه اشاره کرد و افزود: باید برای تخصیص اعتبار به پروژه ساخت بیمارستان ۱۶۴ تختخوابه شوش به معاون وزیر بهداشت نامه‌ای نوشته تا هرچه سریع‌تر روند ساخت آن تسریع شود. این در حالی است که نماینده شوش در مجلس از اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه گفت و افزود: کار من پیگیری و تامین اعتبار است که انجام شده. محمد کعب‌عمیر خاطرنشان کرد: برای این پروژه در سال ۱۴۰۰، ۳۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد، از وزارت بهداشت خواستم تا از اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی مالیات بر ارزش افزوده‌‌ بیمه سلامت که در اختیار دارد، ۱۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان اختصاص بدهد و در نهایت ۵۰ میلیارد درنظر گرفته شد. وی ادامه داد: جمعا اعتبار این بیمارستان به ۸۰ میلیارد تومان رسید و اگر مشکلی پیش نیاید، اوایل سال ۱۴۰۱ تکمیل و افتتاح خواهد شد. این اظهارات درحالی است که تغییری در روند عملیات اجرایی این پروژه مشاهده نمی‌شود و مشخص نیست، اعتبار مورد نظر مسئولان شوش، اگر تامین شده، چرا در عمل به پیشرفت این پروژه کمکی نمی‌کند و اگر جذب نشده، پس چه زمانی به این پروژه تزریق می‌شود.با وجود این و درحالی‌که موج سنگین کرونا در حال رقم‌زدن یک فاجعه انسانی در شوش و کرخه است، مردم این دوشهرستان در میان کمبود تجهیزات درمانی و فقر سرانه تخت بیمارستانی محصور مانده‌ و در شرایط سختی به‌سرمی‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید