• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138582
+
-

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با وام امید


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

ناوگان حمل‌ونقل عمومی با ارائه تسهیلات 5ساله صندوق کارآفرینی امید نوسازی می‌شود. فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت موضوع جدیدی نیست و توسط مدیران شهری در دوره‌های مختلف مطرح شده و این موضوع همواره محل مباحث جدی جلسات شهری بوده است. تاکسی‌ها باید نوسازی شوند، 9هزار دستگاه اتوبوس باید وارد شبکه اتوبوسرانی شود و خطوط مترو هم نیازمند 1500دستگاه واگن است. مطالباتی که مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد و نیاز به همت و جزم ملی دارد. به‌دلیل تحریم و بدهی‌های شهرداری تهران، شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان اتوبوس و واگن وارد شبکه حمل‌ونقل عمومی کرد، اما می‌توان با رفع برخی از نواقص و انجام تعمیرات یا به‌عبارتی اورهال کردن، بخشی از فرسودگی ناوگان را برطرف کرد و خدمات بهتری به مسافران داد. برای تحقق این امر تفاهمنامه سه‌جانبه‌ای میان سازمان برنامه و بودجه، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است که تسهیلات 5ساله با کارمزد 4درصد به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌شود.

ایجاد تحول تا سال1401
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی صندوق کارآفرینی امید که متولی اصلی ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، تا اواسط1401 وضعیت این ناوگان بهتر می‌شود. مدیر صندوق کارآفرینی امید استان تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «900میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌ها، 310میلیارد تومان اورهال کردن قطارهای مترو و 250میلیارد تومان هم برای نوسازی اتوبوس‌ها اختصاص داده شده که این کار در مدت 18‌ماه انجام می‌شود.» به‌گفته فرهاد حکیم نیا هزار دستگاه اتوبوس، 31رام قطار و 10هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شوند: «قرار نیست با این تسهیلات تاکسی، اتوبوس یا واگن جدیدی به ناوگان اضافه شود. چرا که تسهیلات فقط در راستای نوسازی و اورهال کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌شود؛ بنابراین برای نوسازی هر تاکسی 90میلیون تومان، یک رام قطار 10میلیارد تومان و یک دستگاه اتوبوس هم 250میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود که در بخش تاکسیرانی اعتبارات پیش‌بینی شده در اختیار تاکسیرانان قرار می‌گیرد و در بخش اتوبوسرانی اعم از خصوصی و دولتی و مترو هم تسهیلات به مسئولان شرکت‌ها داده می‌شود.» حکیم نیا در پایان تأکید می‌کند که نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های بخش خصوصی شروع شده است و به‌زودی اورهال کردن 31رام قطار هم آغاز می‌شود.

تسریع روند نوسازی تاکسی‌ها
نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سال95 به‌طور جدی پیگیری و در دستور سازمان شهرداری‌ها قرار گرفته است. به‌گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری تا‌کنون بیش از 78هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است. براساس آمار 192هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این تعداد به 242هزار دستگاه برسد. مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «اکنون در کشور حدود ۳۱۸هزار تاکسی وجود دارد که بیش از 76هزار دستگاه در تهران فعالیت می‌کنند که اکثر آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند و نیاز به نوسازی دارند که امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده این فرایند با سرعت قابل‌قبولی انجام شود.»
در تفاهمنامه سه‌جانبه شهرداری، سازمان برنامه و بوجه و صندوق کارآفرینی امید، حدود 900میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی تاکسی‌های پایتخت پیش‌بینی شده است که به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران 600میلیارد تومان صندوق کارآفرینی امید، 150میلیارد تومان شهرداری تهران و 150میلیارد تومان هم سازمان برنامه و بودجه آورده داشته است. محمد روشنی به همشهری می‌گوید: «تاکسیرانان با دریافت وام 90میلیون تومان با بازپرداخت 5ساله و کارمزد4درصد می‌توانند برای نوسازی تاکسی خود اقدام کنند و برای این کار کافیست به سامانه سازمان تاکسیرانی مراجعه و در قسمت مربوطه درخواست خود را ثبت و تأیید کنند.» به‌گفته او از ابتدای سال تا‌کنون روند نوسازی حدود 2هزار دستگاه تاکسی شروع شده است که برخی از تاکسیرانان خودروهای نو دریافت کرده‌اند و عده‌ای هم در مراحل نهایی قرار دارند. روشنی تأکید می‌کند: «براساس پیش‌بینی‌ها تا پایان امسال 10هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی می‌شوند و با این اقدام می‌توان خدمات مطلوبی در ناوگان تاکسیرانی به مسافران ارائه داد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید