• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13858
+
-

وزیر وتو کرد؛ پول در حساب قهرمانان

لیلی خرسند | وزیر ورزش آخرین تصمیم هیأت‌مدیره صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش را وتو کرد. صبح سه‌شنبه محمد خرم، مدیرعامل صندوق در  نشست خبری، از تصمیم جدید و البته جنجالی هیأت‌مدیره خبر داد: «50نفر از مستمری‌بگیران نیازی به حمایت صندق ندارند.» این گفته به این مفهوم بود که این  50نفر باید از لیست مستمری‌بگیران خارج ‌شوند، 50نفری که از چهره‌های معروف و از قهرمانان المپیک و جهان هستند، اما 24ساعت بعد مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش‌و‌جوانان دستور داد پرداختی‌ها طبق روال قبل انجام شود.
صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش از سال 1383 و در زمان ریاست محسن مهرعلیزاده در سازمان تربیت‌بدنی و با مصوبه هیأت‌دولت تشکیل شد. طبق اساس‌نامه، ورزشکارانی که در بازی‌های المپیک و پارالمپیک، بازی‌‌های آسیایی‌ و پاراآسیایی، مسابقات قهرمانان جهان و آسیا مدال گرفته‌اند، با توجه به رنگ و تعداد مدال‌ها رتبه‌بندی شده‌اند و هر ماه مبلغی را از صندوق دریافت می‌کنند. این مستمری شامل حال همه اعضای صندوق نمی‌شود. صندوق بیش از 4هزار عضو دارد، ولی فقط 1100نفر مستمری‌بگیر هستند. در سرلیست این ورزشکاران محمد نصیری قرار دارد که مبلغ 2میلیون و 800هزار تومان دریافتی دارد و بعد از او هادی ساعی است که 2میلیون و 600هزار تومان می‌گیرد.
از سال‌هل قبل ایراداتی به نحوه پراخت‌های صندوق بوده. تعداد قابل‌توجهی از اعضا به حمایت‌های مالی نیاز دارند، ولی طبق رتبه‌بندی در لیست دریافتی‌ها قرار نمی‌گیرند. در این مدت بحث‌ها و پیشنهادهای متعددی  مطرح‌شده، این‌که اولویت با قهرمانان است یا ورزشکاران نیازمند. گفته می‌شود مسئولان قبلی صندوق جلساتی را هم با خود قهرمانان برگزار کرده بودند تا راهکاری بدهند و افراد نیازمند در ورزش هم تحت پوشش مالی صندوق قرار گیرند، ولی هیچ‌وقت تغییری در روند پرداختی‌ها داده نشد.  عده‌ای معتقدند که قهرمانانی که به‌واسطه مدال‌ها و جوایزشان وضعیت مالی مناسبی دارند، باید از خیر این مستمری بگذرند تا این پول به ورزشکارانی برسد که برای گذراندن زندگی با مشکل مواجه‌اند.  بدیهی است که چهره‌هایی نظیر هادی ساعی، حسین رضازاده، علی پروین و... به این مستمری نیاز ندارند، خود ساعی پیش از این گفته بود تا ماه‌ها از میزان دریافتی‌‌اش خبرنداشته و 90میلیون از مستمری‌اش را برای خرید خانه به مادرش هدیه کرده بود. خود چهره‌ها هم این موضوع را تایید می‌کنند و می‌گویند این مستمری صندوق را برای نیازمندانی که می‌شناسند، هزینه می‌کنند. گفته می‌شود کارت عابر بانک علی پروین دست خانواده نیازمندی است و خودش  از مستمری‌ صندوق برداشت نمی‌کند. اما به همین کار آن‌ها هم ایراد گرفته‌اند، این‌که اگر قرار است این مستمری‌ها به نیازمندان برسد، چرا خود صندوق آن را برای نیازمندان ورزش هزینه نکند.
صحبت‌های خرم، مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان با واکنش بعضی از چهره‌ها روبه‌رو شد. هادی ساعی دیروز تندتر از بقیه اعتراض کرد. حرف او این بود که مسئولان حق ندارند حقوق قانونی ورزشکاران را قطع کنند. ایراد دیگری که به خرم و مدیران صندوق وارد شده این است که چطور اساس‌نامه را تغییر داده‌اند و این تصمیم قانونی‌بوده؟ خرم در گفت‌وگو با همشهری ورزشی تأکید می‌کند که صندوق به هیچ ورزشکاری حقوق نمی‌دهد: «اسم این کمک مالی حقوق نیست. ما اصلا نمی‌توانیم حقوق بدهیم. این یک کمک مالی است. بعضی از اعضای صندوق که از ما کمک مالی می‌گیرند، کارمند و حقوق بگیر دولت هستند و قانون این اجازه را نمی‌دهد یک نفر از دو جا حقوق دولتی بگیرد.» خرم  خارج‌کردن 50نفر از لیست پرداختی‌ها را هم قانونی می‌داند: «نیازی به تغییر در اساس‌نامه نیست، با تصمیم هیأت‌مدیره می‌شود روال پرداختی را تغییر داد.» اما چه لزومی به تغییر در پرداختی‌هاست؟ جواب خرم نزدیک به نظر منتقدان است: «نقش ما حمایتی است. من باید به فوتبالیستی که به جام‌جهانی رفته و الان دچار سرطان‌شده کمک کنم، باید از ورزشکاری که سه‌ماه در ورزش بوده، ولی قطع نخاع شده کمک کنم. ما می‌خواهیم به سمت عدالت برویم. هرچند تلفن من باز است، به همه هم گفته‌ام، اگر کسی نیاز داشت، می‌تواند اعلام کند و مثل قبل پولش را بگیرد.» یکی از دلایل دیگری که خرم برای قطع دریافتی 50چهره ورزشی گفته، حمایت دیگر دستگاه‌های ورزشی از بعضی از این نفرات است: «ما ورزشکارانی را داریم که هم از کمیته ملی المپیک پول می‌گیرند و هم از فدراسیون و هم از صندوق. نمی‌شود یک نفر از سه جا پول بگیرد و یک نفر هیچ چی.» این مورد شامل حال همه لیست 50نفره نمی‌شود. سه، چهار نفر از ورزشکاران نظیر احسان حدادی که در حال حاضر در ورزش قهرمانی حضور دارند، همزمان از سه جا پول می‌گیرند.
با وجود همه توضیحاتی که خرم می‌دهد، قرار است دریافتی‌ها طبق روال قبل انجام شود. دیروز قبل از این که اعتراضات رسانه‌ای شود، سلطانی‌فر با خرم تماس گرفته بود: «وزیر دستور دادند که پرداختی‌ها طبق روال قبل باشد. پرداختی فروردین‌ماه روزهای آینده به حساب همه واریز می‌شود.» خرم دلیل صادر‌شدن این دستور را نمی‌داند: «نمی‌دانم از خود وزیر بپرسید، من جای وزیر نیستم. وزیر رئیس ماست و بالا نشسته و بهتر از ما شرایط را می‌بیند.» با این حال خرم تاکید می‌کند که ایجاد تغییرات در روند پرداختی‌ها حتمی است، یکپارچه‌کردن دریافتی کسانی که از سه جا پول می‌گیرند و یکسان‌کردن حقوق المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها در اولویت است.
  مهماندوست: مگر مدرسه است، حاضری بزنم؟
رضا مهماندوست، مربی تکواندو ایران که در‌حال‌حاضر سرمربی‌گری تیم ملی جمهوری آذربایجان را برعهده دارد، جزو نفراتی است که باید از لیست مستمری‌بگیران حذف می‌شد.او هم مثل ساعی به این تصمیم معترض است. در مورد مهماندوست گفته‌اند که او چون در ایران حضور ندارد، نمی‌تواند از این مستمری استفاده کند: «تمام صحبت‌ها شعاری شده، از یک‌طرف آقایان دم از اخلاق می‌زنند، از طرف دیگر خودسرانه و بدون دلیل حقوق‌مان را قطع می‌کنند. من جانباز جنگ هستم و ترکش‌ها در بدنم این‌ور و آن‌ور می‌روند. آن زمان که ما ورزش می‌کردیم و برای ایران افتخارآفرینی می‌کردیم، این آقایان کجا بودند؟ عرق می‌ریختیم، وزن کم می‌کردیم و آسیب می‌دیدیم  و... حالا مربی شده‌ایم و به‌خاطر عرضه خودمان جایی دیگر داریم کار می‌کنیم، ولی ایرانی هستیم، کارت ملی داریم، پاسپورت ایرانی داریم و جانباز این مملکت هستیم، اما تشخیص داده‌اند که حقوق من را قطع کنند. گفته‌شده که در ایران حاضر باشند تا حقوق‌شان برقرار شود، مگر مدرسه است که باید حاضری بزنیم؟ این مسئله عین این است که حقوق بازنشستگی شما را بعد از 30سال کار قطع کنند و بگویند وضع شما خوب است و احتیاجی به پول بازنشستگی ندارید، حالا 30سال هم کار کردید که کردید. مبلغی که من می‌گیرم، بخورونمیر است و مجلس شورای اسلامی مصوب‌کرده که صندوق پرداخت کند، ولی حالا خودسرانه آقایان تصمیم گرفتند که این مبلغ را قطع کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید