• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 شهریور 1400
کد مطلب : 138540
+
-

‌‌آشتیان می‌تواند مقصد گردشگران باشد

‌‌آشتیان می‌تواند مقصد گردشگران باشد


حمیده پازوکی ـ خبرنگار

بیست و چهارم مرداد زادروز استاد عباس اقبال آشتیانی روز آشتیان نام‌گذاری شد و قرار بود امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای این روز برگزار شود که به دلیل کرونا به حالت تعویق درآمد. هرچند مسئولان‌فرهنگی استان معتقدند این نام‌گذاری در دوران پس از کرونا می‌تواند با توجه به ویژگی‌های‌آشتیان،‌ این شهر را به مقصد گردشگران تبدیل‌کند. 
رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشتیان به همشهری می‌گوید: در سازمان میراث فرهنگی مرکزی هر شهرستانی روزی ویژه خود در تقویم دارد. امسال برای نخستین بار 24مرداد به‌عنوان روز آشتیان جشن گرفته شد که تولد یکی از شخصیت‌های بزرگ شهر ما یعنی عباس اقبال آشتیانی است.
علیرضا امیری با بیان اینکه همه فعالیت‌های عمومی جشنواره‌ها و همایش‌های این روز به‌دلیل شرایط کرونایی و تعطیلی به حالت تعلیق درآمد، می‌افزاید: قرار بود در این روز بهترین‌های هنر، ادب و صنایع شهر معرفی شوند و همایشی نیز به استاد اقبال آشتیانی بپردازد. یک خیابان یا میدان هم قرار است به نام این استاد شهر ما نام‌گذاری شود که با انتخاب مکان مناسب از سوی شهرداری این کار به‌زودی انجام خواهد شد.
وی درباره ویژگی‌های آشتیان اظهار می‌کند: به جز ویژگی‌های تاریخی روز 24مرداد، این ایام یکی از بهترین شرایط فصلی شهر ما برای پذیرایی از گردشگران است زیرا دمای هوای آشتیان از دیگر نقاط کشور در این روزها بسیار خنک‌تر است. به علاوه آشتیان 30بنای تاریخی و چند جشنواره جذاب دارد و برای کوهنوردی نیز بسیار مناسب است. همه این ویژگی‌ها در کنار هم می‌تواند شهر ما را برای گردشگران جذاب کند و در شرایط پس از کرونا این روزها می‌تواند برای شهر ما بسیار جالب توجه باشد.
رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشتیان با بیان اینکه برای رسیدن به این نقطه باید زیرساخت‌های مناسب گردشگری در شهر ما افزایش یابد، می‌گوید: شهرداری آشتیان طرح‌هایی را برای بهبود شرایط گردشگرپذیری شهر در دست انجام دارد. از سوی دیگر خانه میرزاحسن آشتیانی از علمای دوره قاجار نیز به وسیله بخش خصوصی در حال تبدیل به یک اقامتگاه بوم‌گردی است تا گردشگران در آینده بتوانند سفر خوبی به آشتیان داشته باشند.
به گزارش همشهری، آشتیان از «اَش» به‌معنای مقدس و پارسا که نام ایزدی از ایزدان آیین زروانی و مهری است گرفته شده و آشتیان جایگاه خدای تقدس و پارسایی معنا می‌دهد. بیست‌وچهارم هر‌ماه در تقویم ایران باستان «دین» نام دارد و «دین روز» یکی از اسامی سی‌گانه هر‌ماه خورشیدی است. انتخاب 24مرداد به‌عنوان روز آشتیان قرابت جالبی با پیشینه تاریخی این روز در تقویم باستانی ایران دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید