• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 1 شهریور 1400
کد مطلب : 138445
+
-

بسکتبال دوباره با مربی ایرانی

گفته می‌شود فدراسیون به‌دنبال جایگزین برای شاهین‌طبع است، اما با توجه به وضعیت مالی، مربی جدید هم ایرانی و احتمالا مصطفی هاشمی است

بسکتبال دوباره با مربی ایرانی

کادر فنی تیم ملی تغییر می‌کند؛ این خبری است که از فدراسیون بسکتبال به بیرون درز کرده است. حتی گفته می‌شود که جایگزین مهران شاهین‌طبع یک مربی ایرانی است؛ مصطفی هاشمی. نتایج تیم ملی در بازی‌های المپیک قابل پیش‌بینی بود؛ 3شکست در بازی با آمریکا، فرانسه و چک، اما عملکردی که تیم در چند‌ماه گذشته داشته، چه در المپیک و چه در پنجره‌های کاپ آسیا قابل دفاع نیست. دلایل مختلفی برای ضعف تیم مطرح است؛ مدیریت ضعیف فدراسیون، پا به سن گذاشتن ستاره‌های تیم ملی و... اما مهم‌ترین نقد به کادر فنی است، به مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم. باخت به سوریه و بازی ضعیف مقابل عربستان در پنجره‌های انتخابی کاپ آسیا را کمتر کسی فراموش کرده است. در بازی‌های دوستانه قبل المپیک، حتی مدافعان شاهین‌طبع هم از شکست‌هایی با اختلاف 30تا40 امتیاز شاکی بودند. مسئله منتقدان، فقط نتایج نیست؛ آنها از نظر فنی عملکرد تیم را تأیید نمی‌کنند و معتقدند در این 4سالی که شاهین‌طبع سرمربی بوده، کیفیت تیم با افت شدیدی روبه‌رو شده است. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی این افت، حضور همزمان شاهین‌طبع در تیم ملی و تیم باشگاهی‌ است. در این چند سال بارها ایراد گرفته شده که چرا فدراسیون اجازه می‌دهد سرمربی تیم ملی در لیگ هم تیم داشته باشد؟ محمد جمشیدی، بازیکن تیم ملی بعد از باز‌ی‌های المپیک هم مدعی شد شاهین‌طبع از روز اولی که به تیم ملی آمد، بیشتر دغدغه تیم باشگاهی‌اش را داشت و این مسئله در انتخاب بازیکنان و بازی دادن به آنها تأثیر داشت. در توکیو خیلی به جمشیدی بازی نرسید و او گفت چون حاضر نشده به تیم باشگاهی سرمربی برود، شاهین‌طبع از او کمتر بازی گرفته است.
در کنار این مسائل، اصرار به حضور بازیکنان دورگه‌ای که کیفیت بالایی ندارند، درگیری‌های فیزیکی که در اردوهای تیم ملی بین بازیکنان در گرفت، پایین بودن روحیه تیم و... حجم انتقادات از سرمربی را بالا برد. بعد از بازی‌های ضعیف در المپیک و قبل از این بازی‌ها و حرف‌های جنجالی جمشیدی، سؤال خیلی‌ها این بود که چرا فدراسیون نسبت به این اتفاقات واکنشی نشان نمی‌دهد؟ حالا گفته می‌شود واکنش فدراسیون، برکناری شاهین‌طبع است، اما آیا فدراسیون جایگزینی برای او دارد؟ انتظار این است که این بار فدراسیون تیم را به مربی درجه‌یک خارجی بسپارد، اما گفته می‌شود خزانه نیمه‌خالی فدراسیون این اجازه را نمی‌دهد که مربی خارجی روی نیمکت تیم بنشیند و مصطفی هاشمی، گزینه اصلی برای سرمربیگری تیم ملی است.
با تعویق یکساله کاپ آسیا، تیم ملی تا آذرماه بازی ندارد، اما در این 4ماه تیم به مربی تمام‌وقت نیاز خواهد داشت تا برای پنجره‌های جام‌جهانی آماده شود. اواسط مهرماه لیگ آغاز می‌شود. اگر انتخاب فدراسیون، هاشمی یا هر مربی ایرانی دیگری باشد، این مربیان درگیر لیگ هستند. حالا این سؤال پیش می‌آید مربی که قرارداد باشگاهی دارد، حاضر می‌شود تمام‌وقت در اختیار تیم ملی باشد و آیا باشگاه به جدایی او رضایت می‌دهد؟ یا اینکه فدراسیون رویه 4سال گذشته را در پیش می‌گیرد و مربی همزمان در تیم ملی و باشگاهی فعالیت می‌کند؟ تیم ملی دیگر صمد نیکخواه‌بهرامی را ندارد. حامد حدادی هم با اینکه در المپیک ستاره تیم بود، اما گفته است که توان بازی کردن در همه بازی‌ها را ندارد. در بازی‌های دوستانه که بدون حامد برگزار شد، تیم ضعیف‌ترین نمایش را داشت. بسکتبال نگرانِ نداشتن جایگزین برای حامد و بقیه ستاره‌هاست، نگران پشتوانه‌هایی که ساخته نشده‌اند. جامعه بسکتبال منتظر است فدراسیون به همه این سؤالات جواب بدهد، ولی تا دیروز که خبری از پاسخگویی نبود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید