• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 1 شهریور 1400
کد مطلب : 138442
+
-

همه گزینه‌های ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست


زهرا رفیعی ـ خبرنگار

به‌زودی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از میان گزینه‌های پراکنده و متنوع موجود انتخاب خواهد شد. هر کدام از این گزینه‌ها برنامه‌های خود را برای بهبود شرایط محیط‌زیست کشور ارائه خواهند کرد؛ غافل از اینکه ریاست سازمان هر کسی باشد، چندان نمی‌تواند در کوتاه مدت برای بهبود شرایط آب، خاک و هوای کشور کاری انجام دهد. برای حفاظت از محیط‌زیست ایران، قوانین و مقررات بی‌شماری وجود دارد ولی اجرای آنها بستگی به اهتمام دولت‌ها در وزارتخانه‌های زیرمجموعه خود دارد. در روزهای آینده گزینه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست که نام برخی از آنها در محافل علمی، سیاسی و محیط زیستی دست‌به‌دست می‌شود، نهایی خواهد شد و یکی از آنها که برنامه‌هایش برای همراهی با مدل بومی توسعه و حفظ محیط‌زیست موردپسند  باشد انتخاب می‌شود، اما گزینه های اصلی چه کسانی هستند و چه تخصصی در حوزه محیط‌زیست دارند؟

سمیه رفیعی:

سمیه رفیعی که هم‌اکنون رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس است، تحصیلات مرتبط با محیط‌زیست دارد. مدرک کارشناسی ارشد او مدیریت و برنامه‌ریزی محیط‌زیست است. او در زمان ریاست فاطمه واعظ جوادی، مشاور او بود.
 با ورود به مجلس به‌عنوان نماینده تهران، به‌دلیل علایق و سابقه کاری خود، فراکسیون محیط‌زیست مجلس فعلی را راه انداخت. 
او از زمان حضور در مجلس توانسته است در مورد شرایط محیط‌بانان، صید ترال در خلیج‌فارس، ماجرای وقف آقمشهد و قله دماوند اقدامات مؤثری انجام دهد.
 او از جمله کسانی است که معتقد است، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع برای بهبود عملکرد باید ادغام شوند.

احمد علی کیخا:

احمدعلی کیخا دکترای اقتصاد کشاورزی(اقتصاد آب) از استرالیا دارد و نماینده ادوار مجلس (هشتم و دهم به‌عنوان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی) بوده است. او برای مدتی نماینده ناظر مجلس بر شورای‌ عالی آب بود. مهم‌ترین ارتباط او با سازمان محیط‌زیست علاوه بر تحصیلات مرتبط، اشتغال به عنوان معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمان ریاست معصومه ابتکار است. 
کیخا در دولت پیشین، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی بود. ‌مدیریت نادرست منابع آبی، یکی از چالش‌های پیش‌روی کشور است، به اعتقاد برخی کارشناسان درصورتی که طرح‌های توسعه با توجه به محدودیت‌های همیشگی آبی تدوین و اجرا شود، مسئله کم آبی، قابلیت مدیریت دارد.

قربان شهریاری:

قربان شهریاری، مشاور ارشد ستاد انتخابات رئیس‌جمهور کنونی ایران است که به‌دلیل نزدیکی سیاسی او به سید ابراهیم رئیسی برخی بر این باورند که وی به‌عنوان ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست انتخاب خواهد شد. 
او دکترای منابع طبیعی و محیط‌زیست دارد و اواسط دهه80 ریاست اداره محیط‌زیست استان گلستان را بر عهده داشته است.
 او ریاست کارگروه تخصصی آلودگی هوا، مشاور معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور را نیز در سال‌های اخیر بر عهده داشته است و هم‌اکنون در کمیسیون محیط‌زیست، زیربنایی و کشاورزی مجمع تشخیص مصلحت نظام عضو  است. او تا‌کنون 3 جلد کتاب در حوزه جنگل تألیف کرده است.

علی سلاجقه:

حدود یک‌ماه پیش 160استاد دانشگاه، پژوهشگر و کنشگر محیط‌زیست و منابع طبیعی ایران، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهوری به او پیشنهاد دادند تا علی سلاجقه را به سمت معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست منصوب کند. او مدرک فوق دکترای مهندسی منابع آب از آمریکا دارد و اواخر دهه80 به‌عنوان رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور کار کرده است. سلاجقه هم‌اکنون رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران و عضو کمیسیون تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی هیأت ممیزه دانشگاه تهران است. او 2سال پیش در دیدار با سید ابراهیم رئیسی که در آن زمان ریاست وقت قوه قضاییه بود از مشکلات زیست‌محیطی ایران و خلأ‌های قانونی که باعث تخریب محیط‌زیست ایران می‌شود، گفته بود.

گزینه‌های دیگر
در میان گزینه‌های پیشنهادی برای سازمان محیط‌زیست، نام اصغر محمدی فاضل که معاون ادوار سازمان حفاظت محیط‌زیست بود است و مسعود تجریشی، مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، سعید محمودی، مدیرکل فعلی محیط‌زیست تهران و حمید راشدی، دانشیار پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و فاطمه واعظ جوادی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت دهم هم دیده می‌شود. حال باید دید کدام یک از این افراد یا به سیاق پیشین، فردی جدید و دور از ذهن در روزهای آینده مسند ریاست در سازمان حفاظت محیط‌زیست را خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید