• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 1 شهریور 1400
کد مطلب : 138412
+
-

روزهای سخت دامداران سیستان‌وبلوچستانی

طولانی شدن دوره خشکسالی، سیستان‌وبلوچستان را باوجود برخورداری از ظرفیت‌های بی‌بدیل، به واردکننده دام از استان‌های دیگر تبدیل کرده‌است

روزهای سخت دامداران سیستان‌وبلوچستانی

این روزها وضعیت پرنوسان کمبود و گرانی گوشت قرمز در بازار، از مشکلات مهم مردم در استان‌های مختلف به‌حساب می‌آید؛ چالشی که مسئولان و همچنین کارشناسان این‌حوزه دلایل مختلفی را برای آن ذکر می‌کنند؛ از خشکسالی تا قاچاق دام. هرچه هست بی‌ثباتی در بازار این کالای اساسی، مردم را گله‌مند کرده‌است.  به‌گزارش همشهری، این موضوع درحالی‌است که سیستان‌وبلوچستان از گذشته، به‌دلیل برخورداری از ظرفیت‌های مرزی، قابلیت‌های بی‌بدیلی در تأمین گوشت قرمز موردنیاز کشور و رفع مشکل گرانی و بی‌ثباتی بازار عرضه این کالا داشته‌؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر با چالش‌های اساسی مواجه شده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد خشکسالی و در نتیجه عملکرد ضعیف مراتع و بیابان‌های سیستان‌وبلوچستان در رویش علف‌ها، سبب شده دامپروری عشایری به‌شدت آسیب ببیند و ‌این استان جایگاه خود را در تولید دام از دست بدهد؛ تا جایی که گفته می‌شود سیستان‌وبلوچستان برای رفع نیازهای این استان، به‌ویژه در مناسبت‌های خاص مانند عید سعید قربان، مجبور به واردات دام است.

ظرفیت‌های موجود
مشکلات کنونی حوزه دامداری دراستان درحالی‌است که آمار اعلام شده ازسوی مسئولان اقتصادی سیستان‌وبلوچستان، نشان‌دهنده ظرفیت‌های مهم این استان در زمینه تولید گوشت قرمز است. گفته می‌شود این استان ۲۱۵واحد پرواربندی گوساله دارد که در هر دوره پروار، می‌توانند بیش‌از ۷۵هزار رأس گوساله را پروار کنند. در بخش روستایی نیز حدود ۲هزارو ۲۵۱واحد پرواربندی کوچک روستایی ایجاد شده تا این استان درمجموع از وجود ۲هزارو ۴۶۶ واحد پرواربندی دام سبک و سنگین بهره ببرد؛ ظرفیتی که می‌تواند بخش زیادی از نیاز گوشت قرمز کشور را رفع کند. علاوه براینها سیستان‌وبلوچستان از امتیاز هم‌مرزی با کشورهای افغانستان و پاکستان برخوردار است و این ۲کشور نیز در زمینه پرورش و صادرات دام سبک و سنگین فعالیت فراوانی دارند و با توجه به مقوله قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و جنوب‌غربی به خارج ایران، این استان می‌تواند با واردات دام از ولایت نیمروز افغانستان و ایالت بلوچستان پاکستان در کنار دام تولیدی داخل، نیاز کشور به گوشت قرمز را درحد قابل‌توجهی تأمین کند. آمارها نشان می‌دهد در سال1398، ۲۳هزارو ۳۰۰تن گوشت قرمز دام داخلی در سیستان‌وبلوچستان تولید شده و در کنار آن از محل واردات دام نیز ۱۱هزارو ۱۰۰تن گوشت قرمز به‌دست آمده تا مجموع میزان گوشت قرمز تولیدی این استان به ۳۴هزارو ۴۰۰تن برسد؛ ظرفیتی که به‌نظر می‌رسد اکنون با چالش‌های اساسی مواجه است.

واردات دام به استان
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان دراین زمینه به خبرنگارهمشهری گفت: تولید دام و به‌طورکلی دامپروری استان به‌دلیل طولانی شدن دوره خشکسالی به‌شدت آسیب دیده و مانند گذشته توان تولید برای نیازهای استان را ندارد و به همین دلیل اکنون به وارد کننده دام از استان‌های دیگر تبدیل شده‌است.
«سیدحسین حسینی‌جنگجو» افزود: ضعیف شدن عملکرد رویشگاه‌های طبیعی استان به‌دلیل خشکسالی سبب شده تا دامداران مجبور به خرید علف و یونجه برای تغذیه دام‌های خود شوند. وی ادامه داد: تا سال‌گذشته علوفه کیلویی بین هزارو200 تا هزارو300 تومان بود که اکنون این قیمت به 4هزارو500تومان رسیده‌است. همچنین یونجه خشک هزارو700 تومانی به 5هزارو500 تومان رسیده که این موضوع سبب شده بسیاری از دامداران استان توان ادامه کار را نداشته باشند.  حسینی‌جنگجو عنوان کرد: فعلا تلاش دامدار ما این است که خود را دراین شرایط نامطلوب حفظ کند و از مرز خشکسالی بگذرد و اگر خشکسالی ادامه دار باشد، دامپرور استان دیگر توان ادامه دادن نخواهد داشت. وی با بیان اینکه واقعیت این است که سیستان‌وبلوچستان اکنون به وارد کننده دام تبدیل شده‌است، گفت: دامداران استان باید خود را با شرایط موجود وفق دهند و به‌صورت اصولی و با حساب و کتاب کار کنند؛ دیگر مانند گذشته، شرایط برای دامپروری به شیوه سنتی مناسب نیست.

نژاد خوب دام سبک استان
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین اظهارکرد: بیشتر دام‌های سبک استان بز و گوسفند هستند که تولید بز و مصرف گوشت آن در مناطق جنوبی و تولید گوسفند در نواحی شمالی سیستان‌وبلوچستان بیشتر است که نژاد غالب هم «گوسفند بلوچ» است.
وی اضافه‌کرد: نژاد گوسفند بلوچ بسیار باکیفیت و دارای بافت لایه‌لایه گوشت و چربی است که این ویژگی سبب شده تا مصرف گوشت این نوع دام طرفداران بسیاری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید