• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 31 مرداد 1400
کد مطلب : 138363
+
-

دولت درآزمون رأی اعتماد

رئیس‌جمهور: بازگشت اعتماد در گرو عمل به وعده‌هاست

بهارستان
دولت درآزمون رأی اعتماد


بررسی صلاحیت کابینه سیزدهم و وزرای پیشنهادی، دیروز در مجلس آغاز شد. به‌گفته اعضای هیأت رئیسه، بررسی صلاحیت‌ها تا سه‌شنبه زمان می‌برد و سپس رأی‌گیری نهایی به وزرای پیشنهادی انجام خواهد شد. در چنین شرایطی زنگ جلسه علنی مجلس ساعت 8 صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهوری، معاون اول و رئیس‌دفتر او به صدا درآمد. ابتدا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از مسئولیت «مهم و حساس» نمایندگان در روزهای آتی صحبت کرد و گفت که در هفته گذشته نیز 270جلسه در کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شده است. در جلسه دیروز اما نوبت نطق‌های موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی بود که پس از دفاع یک ساعته رئیس‌جمهوری استدلال‌های خود را در میان همهمه‌های همیشگی صحن مجلس مطرح کردند.

موافقان در دفاع از کابینه سیزدهم چه گفتند؟
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، 5مخالف و 5موافق کابینه پیشنهادی به قید قرعه در جلسه صحبت می‌کنند. البته در جلسه دیروز یکی از مخالفان یعنی مصطفی میرسلیم از سخنرانی انصراف داد.
 محمدرضا میرتاج‌الدینی ازجمله موافقان کابینه پیشنهادی دولت در نطق خود گفت: «دولت آقای رئیسی براساس شایستگی‌ها، مردمی بودن، مدیریت جهادی و انقلابی، پاک دستی و فسادستیزی شکل گرفته است. جوان گرایی به همراه نیروهای صاحب تجربه و ارزشمند، نخبه و مجموع اینها در این دولت وجود دارد. امیدواریم دولت در ‌شأن گام دوم انقلاب اسلامی با پشتیبانی مجلس تحقق یافته و کار خود را آغاز کند.» به گزارش خانه ملت، علیرضا سلیمی، نماینده محلات نیز در موافقت با کابینه دولت سیزدهم گفت: «در موضوع جوان گرایی یک واهمه‌ای در کشور وجود داشت که خوشبختانه کابینه آیت‌الله رئیسی نسبت به دیگر دولت‌ها، کابینه جوان‌تری است. از کارکرد ویژه‌ای در انتخاب کابینه استفاده شد و آن هم مشورت با کارگروه‌های تخصصی بود که این هم یک امر بدیع است.» سلیمی افزود: «در موضوع کلیات کابینه فسادستیزی بسیار مهم است؛ اینکه کسانی که انتخاب شده‌اند قدرتِ گرفتن تصمیمات سخت را داشته باشند. موضوع دوم، خط‌مشی کلی و اصول کلی حاکم بر رویکرد کابینه است. در این حوزه باز به‌نظر می‌رسد ایراد جدی وجود ندارد.» عبدالله ایزدپناه، نماینده ایذه دیگر موافق کابینه پیشنهادی نیز گفت: «بنده با مطالعه و بررسی دقیق برنامه‌های ارائه شده دولت عرض می‌کنم که رویکرد اصلی دولت، اجرای سند تحول دولت مردمی بوده که با نگاه به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رشد و تعالی فرهنگ ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، رفع مشکل معیشتی خانواده‌های کم درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت می‌توان به آینده ایران قوی امیدوار بود؛ لذا لازم است برای تحقق این اهداف در جهت استقرار دولت سیزدهم تلاش کنیم.» 

مخالفان: جای خالی زنان در کابینه سیزدهم
مخالفان کابینه نیز نکات و انتقادات خود را در صحن مجلس مقابل رئیس‌جمهور مطرح کردند. حسن محمدیاری، نماینده توالش و رضوانشهر گفت که دولت در حوزه سیاست خارجی باید قاطعانه و مبتنی بر عقلانیت و خرد جمعی، موضع خود را مشخص کند. محمدیاری همچنین گفت: بانوان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند و استفاده از ظرفیت آنها ضروری است که این موضوع در کابینه آقای رئیسی دیده نمی‌شود.  معین‌الدین سعیدی دیگر مخالف کابینه پیشنهادی نیز گفت که عدم‌استفاده از زنان در کابینه سیزدهم «تأسف بار» است. سعیدی همچنین افزود که رهبر معظم انقلاب طی حکمی یکی از فرزندان ولایتمدار اهل سنت را به فرماندهی نیروی دریایی منصوب کردند پس شما نیز باید از ظرفیت اهل تسنن استفاده کنید. علی بابایی، نماینده ساری نیز در مخالفت با کابینه پیشنهادی گفت: « تورم بالای 45درصد داریم و شما مشخص نکرده‌اید در چه زمانی و چگونه می‌خواهید این تورم افسارگسیخته را مهار کنید و نگفته‌اید کرونا را چگونه مدیریت می‌کنید.» بابایی با اشاره به مشکل ضریب جینی و کوچک شدن سفره مردم افزود: «این مشکلات نیازمند برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت است؛ ضمن اینکه اقتصاد روستا نیازمند شکوفایی است چرا که روستاها نابود شده‌اند؛ درحالی‌که فرهنگ روستایی است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند.» این نماینده مجلس خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کرد: «باید بدانید که به شما اعتقاد داریم، اما انتقاد هم داریم و مردم به لحاظ کمی از برنامه‌های دولت آگاه نیستند و از ما می‌پرسند 6‌ماه بعد چه می‌شود و بی‌عدالتی کی به پایان می‌رسد؛ لذا مجلس انقلابی و دولت انقلابی باید با هم کار کنند. شما نیز باید به تمامی 84میلیون نفر ایرانی پاسخگو باشید و بین آنها زندگی کنید.»  نماینده‌ها در جلسه عصر نیز وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به‌ترتیب حروف الفبا شدند. به این ترتیب موافقان و مخالفان حسین باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به سخنرانی پرداختند و سخنگوی کمیسیون آموزش نیز از مخالفت کمیسیون با او خبر داد. همچنین محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه از نامه نمایندگان به هیأت رئیسه برای رأی‌گیری مخفی به وزرا خبر داد. بر این اساس قرار است که هیأت رئیسه این پیشنهاد را در جلسه‌ای بررسی کند. البته طبق آیین‌نامه داخلی رأی‌گیری به وزرا با ورقه و به شکل مخفی است، اما به‌دلیل شیوع کرونا همه رأی‌گیری‌های مجلس به‌صورت الکترونیکی برگزار شده است.



رئیسی در دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش چه گفت
سخنرانی رئیس‌جمهوری نخستین دستور جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی بود. سیدابراهیم رئیسی ابتدا یک ساعت در دفاع از کابینه صحبت کرد و سپس تا پایان جلسه صبح به نطق‌های موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی گوش داد. او در آغاز تأکید کرد که «در معرفی وزرا اصلا روابط سببی، نسبی، خانوادگی، حزبی و گروهی مطرح نبوده است.» به گزارش خانه ملت، رئیسی در دفاع از برنامه‌ها و کابینه پیشنهادی گفت: «برنامه دولت و وزرای پیشنهادی بر پایه محورهای بنیادین پنج‌گانه شامل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تأمین و بهبود معیشت جامعه به‌ویژه اقشار کم‌درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام است.» رئیسی ادامه داد: «اکنون هنگامه حرکتی جهادی، شجاعانه، حکیمانه و مردمی است که با استفاده از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت عمومی و همراهی و همدلی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم در چارچوب سند تحول دولت مردمی، زمینه‌ساز تحقق ایران قوی باشد.» او در ادامه با بیان اینکه سند تحول دولت مردمی به‌عنوان چارچوب حاکم در برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم است، افزود‌ که دولت سیزدهم «برای تحول در دو محور عدالت و پیشرفت با مشارکت همگانی برنامه دولت چرخش‌های تحول‌آفرینی را در 15محور دنبال می‌کند». رئیس‌جمهوری همچنین تأکید کرد که اولویت اول دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی کشور است: «تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقای سطح درمان، اولویت نخستین است که دولت دنبال می‌کند.» او اولویت دوم کابینه را پرداختن به بحث معیشت و اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: «برای هماهنگی بیشتر در تیم اقتصادی دولت آقای مخبر معاون اول را مسئول این هماهنگی کردیم.» او همچنین گفت: «یکی از مشکلاتی که غیر از معیشت و کسب‌وکار در کشور داریم و یکی از مواردی که آسیب‌دیده است، اعتماد است که باید برگردد و برگشتن اعتماد در گرو عمل به وعده‌هاست و بنای بنده و دولت آن است که به وعده‌ها عمل کنیم و مجلس مساعدت کند که دولت موفق به عمل به وعده‌ها باشد.»

 ارائه برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده 
سخنرانی رئیس‌جمهور در دو نوبت در صحن علنی مجلس ایراد شد. او پس از دفاع اولش در نشست صبح، نیم دیگر زمان دفاع خود از کابینه را به پایان نطق موافقان و مخالفان موکول کرد.
او در نشست عصر بهارستان نیز در نطق دومش از وزرای پیشنهادی‌ خود دفاع کرد.(طبق آیین‌نامه مجلس او دو‌ساعت‌و‌نیم برای دفاع از برنامه‌ها و وزرا فرصت داشت.)
 رئیسی در نطق دومش گفت:« برنامه دولت به شکل خلاصه به مجلس ارائه شده و برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده تقدیم نمایندگان و نخبگان خواهد شد تا پیش‌نویس آن پس از کسب نظرات منتخبان ملت و نخبگان نهایی شود.» رئیسی همچنین درباره عدم‌استفاده از زنان در کابینه نیز گفت: «این ظرفیت بزرگ در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و تولید می‌تواند نقش‌آفرین باشد، لذا نسبت به بهره‌گیری از این مهم در دولت غفلت نخواهیم کرد؛ البته استفاده از بانوان صرفاً به کابینه و وزرا خلاصه نخواهد شد، بلکه در جای جای کشور به آن توجه می‌شود، زیرا ظرفیت اثرگذار و فرهیختگی است.»
 او با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت نیروهای جوان و کارآمد کشور مورد توجه است و باید همه از وجود آنها استفاده کنیم، افزود: «در سامانه‌ای که فعال کرده بودیم بسیاری از اسامی برای حضور در کابینه تکرار شده بودند، مردم نسبت به دو وزارتخانه دفاع و اطلاعات آشنایی کمتری دارند اما درخصوص سایر افراد اسامی 50 تا 60بار تکرار شده بود، برخی از اسامی مانند آقایان زلفی‌گل و عبدالملکی بیش از 50بار تکرار شده بود، برای حضور در مدیریت‌های مختلف پیشنهادهایی شده بود.»  رئیسی در ادامه تأکید کرد که «با پیگیری‌های صورت‌گرفته از طریق وزارت خارجه و هلال احمر تا پیش از فرارسیدن فصل سرما واکسیناسیون در کشور کاملا عملیاتی و اجرایی شود.» رئیس‌جمهور در ادامه به مسئله تمرکززدایی اشاره کرد و گفت: «موافقیم که می‌توان اختیارات را با تفویض برخی اختیارات به استانداران واگذار‌ کرد. حتما می‌توانیم از این فرصت بهره ببریم تا در ستاد کارهای ستادی انجام و مسائل به استان‌ها و شهرها واگذار شود.» رئیسی تعامل با همه کشورهای دنیا به‌ویژه همسایگان را جزو سیاست خارجی دولت سیزدهم برشمرد و ادامه داد: «کشور ما با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بسیار، می‌تواند زمینه را برای ارتقای صادرات فراهم کند تا از این طریق چرخ‌های تولید نیز بیش از پیش به حرکت درآید.» پس از پایان این سخنرانی رئیس‌جمهوری صحن مجلس را ترک کرد تا نمایندگان وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید