• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 31 مرداد 1400
کد مطلب : 138334
+
-

نقد فلسفه حق هگل

تازه‌های نشر
نقد فلسفه حق هگل

ترجمه متن کامل رساله «نقد فلسفه حق هگل» نوشته مارکس از سوی انتشارات اختران منتشر شد.
مارکس رساله «ادای سهمی در نقد فلسفه حق هگل» را سال1843به‌صورت ناتمام نوشت. او چند‌ماه بعد رساله دیگری را به‌عنوان مقدمه رساله نخست نوشت و در اوایل سال‌1844منتشر کرد. او خیال داشت رساله نخست را کامل و ویرایش کرده و همراه با رساله دوم به‌عنوان مقدمه آن منتشر کند، اما فرصت انجام این کار را نیافت. رساله نخست درحالی‌که 4صفحه نخست آن گم شده بود، برای نخستین‌بار در سال1927منتشر شد.
مارکس در «مقدمه» بر اهمیت «عناصر فلسفه حق هگل» تأکید می‌کند و می‌نویسد که هگل در این اثر خود «منسجم‌ترین، غنی‌ترین و کامل‌‌ترین روایت» از فلسفه دولت و حقوق آلمان را ارائه کرده است. درواقع، اثر هگل برجسته‌ترین صورت‌بندی فلسفه سیاسی در فلسفه کلاسیک آلمان، منسجم‌ترین انطباق نظام منطقی هگل با جهان بالفعل و فراگیرترین کاربرد روش دیالکتیکی اوست. مارکس در رساله خود به انتقاد از مهم‌ترین بخش اثر هگل، یعنی بخش دولت می‌پردازد، اما در عین حال که جنبه‌های متفاوت نظریه سیاسی هگل را نقد می‌کند، توجهش به پشتوانه‌های فلسفه آرای سیاسی او و مشخصا ایده‌آلیسم مطلق هگلی و نقد آن است. برای نمونه، او در سنجش آرای سیاسی هگل به جابه‌جایی موضوع و محمول که از ویژگی‌های مهم ایده‌آلیسم مطلق هگلی است، واکنش نشان می‌دهد و آن ‌را تحلیل می‌کند؛ همچنان‌که به انطباق این اثر هگل در فلسفه سیاسی با کتاب «منطق» او توجه نشان می‌دهد.
در این اثر مارکس که در 25‌سالگی‌اش نوشته شده، او دریافتی پیشرو از «نقد» را در ارتباط با بسیاری از موضوعاتی که در بخش «دولت» از کتاب هگل آمده به‌کار می‌گیرد. اگر کتاب عناصر فلسفه حق مثل دیگر آثار هگل به‌صورت بند بند نوشته شده، مارکس در نقد خود از بخش «دولت» اول، متن کامل یک به یک بندهای این بخش کتاب هگل را می‌آورد و سپس نقد خود را به آن بند می‌نویسد. این کتاب ضمیمه‌ای مفصل دارد که حسن قاضی‌مرادی – یکی از 2 مترجم کتاب - آن‌ را در توضیح فلسفه هگل (مشخصا در ارتباط با مطالب مطرح‌شده در کتاب «عناصر فلسفه حق») و نقد مارکس به آن نوشته است. او به‌علاوه موضوعات مهم مطرح در نظریه دولت در اثر هگل (مثلا نقش پادشاه، قوه مجریه و قوه مقننه) چگونگی مواجهه انتقادی مارکس با آنها را توضیح می‌دهد.
نقد فلسفه حق با ترجمه زنده‌یاد محمود عبادیان و حسن قاضی‌مرادی و همراه با توضیحات اضافه بر متن در 416صفحه با قیمت 92000تومان از سوی نشر اختران منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید