• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 31 مرداد 1400
کد مطلب : 138307
+
-

میدان موانع، پیش‌روی زنان ورزشکار اصفهانی

یکی از موانع پیشرفت ورزش بانوان در استان اصفهان، مشکلات مالی و ضعف زیرساخت‌های موردنیاز در زمینه تمرینات و تجهیزات است

میدان موانع، پیش‌روی زنان ورزشکار اصفهانی

حسنیه سادات مهدوی-خبرنگار

اصفهان در حوزه ورزش قهرمانی همواره از استان‌هایی به‌حساب آمده که حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح کشور و همچنین در عرصه‌های بین‌المللی داشته‌است و به‌واقع نقش استان اصفهان در ورزش کشور، راهبردی است، اما دراین میان بخش قابل‌توجهی از افتخارات ورزش این استان مرهون تلاش بانوان است.
این قشر از جامعه با استفاده از حداقل امکانات موجود، توانسته‌اند بیشترین افتخارها را در سطح ملی و بین‌المللی برای کشورمان و البته استان اصفهان کسب کنند. این درحالی‌است که اصفهان یکی از  فقیرترین استان‌ها در زمینه برخورداری از سرانه فضاهای ورزشی به‌حساب می‌آید و در عرصه ورزش‌های تخصصی بانوان به کمبودهای زیرساختی قابل‌توجهی مواجه است. درچنین شرایطی ورزش بانوان نیازمند پوشش رسانه‌ای مناسب و فضاهای اختصاصی است تا بال و پر بگیرد و بیش‌از پیش برای کشورمان افتخارآفرینی کند.
 
تلاش برای خروج از رکود
اصفهان یکی از استان‌هایی به‌حساب می‌آید که بانوان آن از ورزش هم در بعد قهرمانی و هم در عرصه همگانی، استقبال می‌کنند، اما پس‌از همه‌گیری ویروس کرونا چالش‌هایی دراین حوزه به‌وجود آمده که غلبه بر آنها نیازمند حمایت بیش‌از پیش مسئولان و انجام برنامه‌ریزی‌های مدون است.
 معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری، به چالش‌هایی که همه‌گیری ویروس کرونا برای ورزش بانوان استان به‌وجود آورده است اشاره می‌کند و می‌گوید: دراین زمینه برنامه‌هایی تدوین شده تا بتوانیم فعالیت‌های خود را با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، با قوت بیشتری ادامه دهیم.
«نرگس قدوسی» می‌افزاید: این فعالیت‌ها در قالب برنامه‌های مجازی، برگزاری وبینارها و همچنین توسعه ورزش محله‌ها و ورزش در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعریف شده‌است. تلاش کرده‌ایم که در شرایط کنونی ورزش بانوان دچار رکود نشود که تاحدودی دراین زمینه موفق هم بوده‌ایم و ورزش در خانه‌ها و همچنین فضای باز بیش‌از پیش رواج یافت.
وی ادامه می‌دهد: طرح‌های تعریف شده ازسوی وزارتخانه ورزش و جوانان نیز با پیگیری و نظارت ویژه، انجام شده‌است تا هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم کیفیت اجرای طرح‌ها مطلوب باشد.

سندی برای ورزش زنان
 اینها درحالی‌است که سند راهبردی اداره ورزش و جوانان استان اصفهان نیز تدوین و رونمایی شده و به مرحله اجرایی هم رسیده‌است؛ سندی که درآن بخش مربوط به بانوان نیز وجود دارد. معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان با اشاره به این سند، می‌گوید: برای حمایت از قهرمانان، کمیته‌ها و کارگروه‌هایی تشکیل شد ازجمله «کارگروه حمایت از ستارگان و نخبگان»، «کارگروه اقتصاد» و «کارگروه فضای مجازی» که بیش‌از سایر کارگروه‌ها روی قهرمانان متمرکز شدند.
قدوسی می‌افزاید: این رصد به‌صورت ماهانه انجام می‌شد و هرچه که به زمان مسابقات نزدیک می‌شدیم، رصدها بیشتر هم می‌شد. این درحالی‌است که همزمان با برنامه‌های تمرینی، برنامه‌های روان‌شناسی ورزشکاران نیز پیگیری می‌شد.

مشکل جذب حامیان مالی
 وی ادامه می‌دهد: در کارگروه حمایت از ستارگان و نخبگان، باشگاه‌ها، شرکت‌ها و فعالان بخش‌خصوصی به کمک فراخوانده شدند تا حمایت آنان برای ورزشکاران زن جلب شود، چراکه تأمین هزینه‌های بالای تجهیزات و تمرینات ورزشکاران، با بودجه محدود دولتی امکان‌پذیر نیست.
همچنین به گفته معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان، از سامانه «اسپورت1400» و «اصفهان فعال» نیز رونمایی شد تا هر زن ورزشکار بتواند با بهره‌گیری از فضای‌مجازی، خبرنگار خود باشد و فعالیت‌های ورزشی‌اش را با رعایت پروتکل‌های فرهنگی، در سامانه قرار دهد و امکان شناساندن رشته و فعالیت‌های خود را داشته باشد و به‌دنبال آن، بتواند حامیان مالی شخصی را نیز جذب کند.
 قدوسی تصریح می‌کند: با توجه به اولویت‌بندی که برای رشته‌های المپیک داشتیم، توانستیم حامیان مالی را جذب کنیم. برخی ورزشکاران رشته قایقرانی و دوومیدانی نیز ازسوی حامیان مالی شخصی حمایت می‌شوند. سپاهان، ذوب‌آهن و پارسا یدک، باشگاه‌هایی هستند که درحال‌حاضر ورزشکاران ما را مورد حمایت قرار می‌دهند.
وی تصریح می‌کند: با این وجود اینکه نسبت به گذشته، موفقیت‌ها در عرصه جذب حامیان مالی بیشتر شده‌است، اما هنوز جای کار زیادی دراین زمینه وجود دارد و به حمایت‌های بیشتری نیاز داریم.

موانعی در مسیر ورزش زنان استان
دراین میان یکی از موانع مهم پیشرفت ورزش بانوان در استان، مشکلات مالی - اعتباری و هزینه‌های سنگینی است که در زمینه تمرینات و تجهیزات این ورزشکاران وجود دارد. معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان به چالش‌های به‌وجود آمده برای هیأت‌های ورزشی پس از همه‌گیری ویروس کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: هیأت‌های ورزشی با توجه به تعطیلی‌های مکرر باشگاه‌ها و فضاهای ورزشی، از عهده پرداخت کمک هزینه‌ها و حمایت از ورزشکاران برنمی‌آیند.
قدوسی ادامه می‌دهد: مشکل دیگر که ویژه ورزش بانوان است، ضعف‌های موجود در پخش رسانه‌ای برخی مسابقات است که هنوز با مشکلاتی دراین عرصه مواجهیم و زمینه‌ساز بی‌رغبتی حامیان مالی برای فعالیت در ورزش بانوان شده‌است. پوشش تصویری مسابقات و رویدادهای مختلف ورزش زنان تاثیر به‌سزایی در گسترش فرهنگ ورزش درمیان این قشر دارد و سبب ترغیب بیشتر فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی برای تیمداری و حضور فراگیرتر در عرصه ورزش بانوان می‌شود. 
وی عنوان می‌کند: در ورزش قهرمانی تا زمانی که توانمندی‌های زنان ورزشکار به افکارعمومی ارائه نشود، گویی موفقیتی هم حاصل نشده و این آفتی برای ورزش زنان به‌حساب می‌آید.
قدوسی اظهار می‌کند: پس‌از همه‌گیری ویروس کرونا در بسیاری از موارد مجبوریم باشگاه‌ها را تعطیل کنیم. حتی در حوزه تمرینات قهرمانی هم باید باشگاه‌ها را تعطیل کنیم. با وجود اینکه مقاومت زیادی انجام شد که باشگاه‌ها برای تمرینات قهرمانی فعالیت کنند، اما به‌هرحال در بسیاری از موارد باشگاه‌ها تعطیل شد و با توجه به اینکه زنان در فضاهای دیگر فعالیت برایشان چندان مقدور نبود، این موضوع زمینه‌ساز افت ورزشکاران زن شده‌است.
وی ادامه می‌دهد: مشکل دیگری که ورزشکاران زن اصفهانی دراین زمینه داشتند، آلودگی هوا بود. در شرایطی که در رنگ‌بندی کرونایی استان به رنگ زرد هم درمی‌آمد و بیماری کنترل می‌شد، معضل آلودگی هوا وجود داشت که سبب بروز تعطیلی‌هایی بیش‌از کرونا شد.

شانس‌هایی که از دست رفت
معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان همچنین می‌گوید: شانس حضور در المپیک و پارا المپیک توکیو ازسوی زنان اصفهانی ۷نفر بود که همه‌گیری ویروس کرونا، 3نفر از ورزشکاران را درگیر خود کرد. یک نفر دیگر هم دچار آسیب دیدگی شد. به این ترتیب 4شانس سهمیه از دست رفت. 
قدوسی می‌افزاید: یکی از ورزشکاران قایقرانی نیز به‌دلیل مشکلاتی که در اعزام او برای ثبت رکورد و امتیازگیری به‌وجود آمد حذف شد. درنهایت ورزشکاران ما نتوانستند سهمیه‌هایی را که انتظار می‌رفت و برای آن تلاش کرده بودند، به‌دست آورند و فقط «فرزانه فصیحی» موفق شد در رشته دوومیدانی رقابت‌های المپیک توکیو حضور پیدا کند که البته خوش درخشید و همه نگاه‌ها را به‌سوی خود جلب کرد.
وی تأکید می‌کند: زنان ورزشکار اصفهانی در بسیاری از رشته‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به‌عنوان مثال در بازی‌های قهرمانی بسکتبال ماه‌مبارک رمضان که به میزبانی سپاهان برگزار شد، بچه‌های ما قهرمان شدند. ورزشکاران زن اصفهانی همچنین تاکنون در مسابقات آسیایی و جهانی در رشته‌های ووشو، دوومیدانی و تکواندو توانسته‌اند مقام‌های خوبی کسب کنند.

کمبود زیرساخت‌ها 
معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان همچنین می‌گوید: با شهرداری، اداره‌کل آموزش و پرورش و نیروی مقاومت بسیج تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده تا از فضاهای آنها نیز در تکمیل فضاهای ورزشی موردنیاز زنان استان استفاده شود. ورزشکاران زن باید با شرایط موجود سازگار شوند، چون درسال‌های اخیر ساخت‌وسازها و اجرای طرح‌های عمرانی دراین عرصه با محدودیت و کمبود اعتبار مواجه شده‌است.
قدوسی می‌افزاید: تا پایان سال1398 بیش‌از ۲۹۴هزار ورزشکار سازمان یافته در استان اصفهان شناسایی شدند که حدود نیمی از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند و بخشی از 3هزارو ۷۰۰باشگاه ورزشی موجود دراین استان مربوط به آنان است.
وی اضافه می‌کند: باوجود رشد روزافزون امکانات ورزش بانوان در سال‌های اخیر، همچنان با کمبود قابل‌توجه زیرساخت‌های ورزشی دراین عرصه مواجه هستیم. رشد ورزش قهرمانی بانوان نیازمند توجه بیشتر، خودباوری و جامعه‌باوری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید