• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138293
+
-

نگاهی به مجموعه کتاب‌های عاشورایی که برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان تولید شده‌اند

خوش است از همه با هر زبان روایت عشق/مجموعه 7جلدی بچه‌های عاشورا

نویسندگان آیینی و فعالان ادبیات کودک و نوجوان تلاش کرده‌اند مجموعه کتاب‌های متنوعی برای آشنایی بچه‌ها با حماسه عاشورا و زندگی اباعبداللهع بنویسند. برخی از این مجموعه‌ها را که هر کدام در چندین جلد روانه بازار کتاب شده، معرفی کرده‌ایم.


یکی از زیباترین تولیدات عاشورایی گروه سنی کودک و نوجوان، مجموعه 7جلدی «بچه‌های عاشورا»ست که همانطور که از نامش مشخص است، داستان سرگذشت کودکان و نوجوانان کاروان امام حسین(ع) در کربلا را به تصویر می‌کشد.  این مجموعه داستانی که به قلم «طاهره ایبد» است و تصویرگری آن را «مسعود قره‌باغی» انجام داده، توسط انتشارات «به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)» منتشر شده و شامل رشادت‌ها و دلیری‌های شهدای کوچک قیام عاشوراست.
«بچه‌های عاشورا» در 7جلد «شمشیر و اسب زخمی»، «اسیران کوچک»، «مرد و میدان»، «کوچه به کوچه»، «جنگجوی کوچک»، «از غریبه‌ها می‌ترسم» و «عطش و آتش» تنظیم شده که «شمشیر و اسب زخمی» داستان شهادت عمرو، فرزند جناده بن حارث سلمانی در سرزمین کربلا را روایت می‌کند، «اسیران کوچک» روایت حماسه و شهادت اندوهناک طفلان مسلم‌بن‌ عقیل(ع) را بازگو می‌کند، «مرد و میدان» بازخوانی شهادت حضرت قاسم فرزند امام حسن(ع) است، «کوچه به کوچه» چگونگی شهادت قاسم فرزند حبیب‌بن مظاهر را به تصویر می‌کشد، «جنگجوی کوچک» داستان رشادت‌های عبدالله فرزند امام حسن مجتبی(ع) را نقل می‌کند، «از غریبه‌ها می‌ترسم» داستان محمد فرزند سعید‌بن عقیل است و «عطش و آتش» قصه پرغصه شهادت حضرت علی‌اکبر(ع) را بازگو می‌کند. هر‌کدام از جلدهای مجموعه بچه‌های عاشورا 15صفحه است و در قطع وزیری منتشر شده است.

مجموعه 10جلدی یک کار خوب
یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های عاشورایی مناسب کودکان و نوجوانان، مجموعه 10جلدی «یک کار خوب» است. این مجموعه را محمود پوروهاب سال‌1393 به همت نشر سوره مهر منتشر کرده است.
هرکدام از جلدهای این مجموعه که برای گروه سنی ب و ج نوشته شده، قصه جداگانه خودش را دارد. 2جلد از این مجموعه هم به زندگی امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) اختصاص دارد. «کارگرهای فقیر» و «همسفر‌ناشناس» 2اثر از مجموعه داستانی «یک کار خوب» است که براساس سیره امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) برای کودکان منتشر شده است. در این آثار سعی شده نکات تربیتی که در زندگی معصومین وجود داشته، برای بچه‌ها انتخاب و به‌صورت داستان به نگارش درآید.
 این قصه‌ها با زبان امروزی بیان شده‌اند و به مسائلی می‌پردازند که در دنیای امروزی هم به چشم می‌خورد؛ بنابراین همه داستان‌های کوتاه این مجموعه برای کودکان بار تربیتی دارند. «خروس پرطلایی»، «آن آقای مهربان»، «کارگرهای فقیر»، «همسفر ناشناس»، «کبوترهای دوست‌داشتنی»، «قصه‌ مرد تنبل»، «پیرزن و مهمان عزیز»، «کیسه‌ سکه‌هایم کو؟»، «اشک شادی» و «تصادف» عناوین مجموعه «یک کار خوب» هستند. 10داستان این مجموعه برگرفته از شخصیت‌های معصومین(ع) و داستان‌ها برای بچه‌ها جنبه اخلاقی و آموزشی دارد. این داستان‌ها مصداق ترویج سبک زندگی اسلامی هستند.

مجموعه 72جلدی قصه عاشورا
مجموعه 72جلدی «قصه عاشورا»، روایت مصور پایمردی اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش است که توسط پرویز امینی نوشته شده است. این مجموعه در طول 13سال نوشته شده و بیش از 50مرتبه متن آن ویراستاری شده است. صفحه‌آرایی و نقاشی این مجموعه را نیز فرهاد جمشیدی برعهده داشته و در طول 3سال، 800تصویر برای کتاب تصویرسازی کرده است.
این مجموعه 72جلدی که انتشارات وزیر آن را منتشر کرده، شامل 5دفتر است. دفتر اول مجموعه «قصه عاشورا» مربوط به خروج امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا و شهادت ایشان است. در این دفتر یک نگاه کلی به زندگی امام حسین(ع) از زمان مرگ معاویه تا زمان شهادت حضرت شده و دوربین نویسنده در این بخش روی امام حسین(ع) زوم است. در دفاتر دیگر دوربین دوباره از مدینه حرکت می‌کند با این تفاوت که روایت‌ها از جانب افراد و یاران امام حسین(ع) انجام می‌شود. از کسانی که ابتدا با قافله همراه بودند تا آخرین کسی که در این حرکت وجود داشته است. دفتر آخر نیز مربوط به شهدای بنی‌هاشم است که 10جلد از کتاب را دربرمی‌گیرد. مجمع ناشران انقلاب اسلامی و شرکت ترنج حامی این مجموعه کتاب هستند و مجموعه برای گروه‌های سنی ب، ج و د مناسب است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :