• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138262
+
-

جزئیات دور تازه تعطیلی مشاغل امروز اعلام می‌شود

مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای دور تازه تعطیلی مشاغل هنوز به اصناف ابلاغ نشده و جزئیات اعمال محدودیت‌ها در پیک پنجم شیوع کرونا امروز یکشنبه مشخص و به واحدهای صنفی ابلاغ می‌شود

کسب وکار
جزئیات دور تازه تعطیلی مشاغل امروز اعلام می‌شود

مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلی مشاغل و کسب‌وکارها موجب ابهامات و گمانه‌زنی‌های متفاوت در مورد فهرست صنوف مجاز به فعالیت در تعطیلات 6روزه شده است؛ فهرستی که احتمالا امروز(یکشنبه) اتاق اصناف آن را اعلام خواهد کرد.
به گزارش همشهری، با ابلاغ رسمی مصوبه ستاد مقابله با کرونا، امروز (یکشنبه) فهرست مشاغل مجاز به فعالیت در گروه یک شغلی مشخص خواهد شد و اتاق اصناف طی اطلاعیه‌ای محدودیت‌های تازه کسب‌وکارها را به واحدهای صنفی ابلاغ و بر اجرای دقیق آن نظارت خواهد کرد.
افزایش مرگ‌ومیر ناشی از شیوع کرونا در پیک پنجم موجب شد تا سرانجام ستاد ملی مقابله با کرونا علاوه بر تنگ‌تر کردن حلقه اعمال محدودیت‌های تردد، به تعطیلی اغلب مشاغل و کسب‌وکارها در دوره زمانی 6روزه از 25تا 30مرداد‌ماه جاری رأی دهد.
براساس اعلام مسئولان این ستاد، در این دوره تعطیلی مشاغل و کسب‌وکارها علاوه بر مشاغل مشمول گروه 2 تا 4شغلی فقط 9رسته از 24رسته شغلی مشمول گروه یک مجاز به فعالیت خواهند بود. با وجود این ابلاغ نشدن رسمی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به اتاق اصناف ایران موجب گمانه‌زنی‌های متفاوت و سردرگمی فعالان صنفی و مسئولان آنها شده است. درحالی‌که برخی مسئولان اتاق اصناف از مجاز بودن 9رسته شغلی از گروه یک خبر می‌دهند، برخی دیگر بر مجاز بودن همه مشاغل مشمول گروه یک تأکید و اعلام رسمی و قطعی این فهرست را منوط به ابلاغ رسمی مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا دانسته و اعلام می‌کنند با دریافت این مصوبه تا امروز(یکشنبه) طی اطلاعیه‌ای فهرست دقیق و تازه ممنوعیت و محدودیت مشاغل را به صنوف اعلام خواهند کرد. این شرایط موجب شده تا علاوه بر واحدهای صنفی، مسئولان اتاق اصناف ایران و تهران نیز اطلاع دقیقی از کم و کیف اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های شغلی در دور جدید همه‌گیری کرونا نداشته و این امر را منوط به ابلاغ رسمی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا کنند.

فعالیت 9رسته در گروه یک شغلی
دبیر کل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در دور جدید ممنوعیت فعالیت مشاغل که از روز دوشنبه هفته جاری تا شنبه هفته آینده اعمال خواهد شد، تنها بخشی از صنوف مشمول گروه یک شغلی مجاز به فعالیت خواهند بود، گفت: با مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت مشاغل، از 2هزار و 980عنوان شغلی در استان‌های تهران و البرز فقط 9رسته شغلی شامل نانوایی‌ها، سوپر مارکت و بقالی، فروشندگان لبنیات، فروشندگان محصولات پروتئینی(صرفا فروشندگان گوشت، مرغ و ماهی، فعالیت فروشندگان محصولات فرآوری شده پروتئینی مانند سوسیس و کالباس و... ممنوع است)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای(صرفا بخش سوپر مارکت، بخش پوشاک، کیف، کفش و... تعطیل است)، فروشندگان محصولات پزشکی و دامپزشکی، آژانس‌های تاکسی تلفنی، فروشندگان میوه و تره‌بار(میادین میوه و تره بار و خرده فروشان) و مراکز طبخ غذا، رستوران و فست‌فود(صرفا به‌صورت بیرون بر) مجاز به فعالیت خواهند بود.
محمدباقر مجتبایی افزود: با این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تنها صنوف تامین‌کننده گروه‌های کالایی که نیازهای روزانه ضروری و اساسی مردم را تامین می‌کنند مجاز به فعالیت خواهند بود. او افزود: در قرارگاه مقابله با کرونا کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دادستانی، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، اتاق اصناف و وزارت صمت تشکیل شده که مسئولیت این دوره نظارت بر رعایت ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کرونایی برعهده وزارت بهداشت است. مجتبایی در مورد نحوه نظارت بر مصوبات تازه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: این دستگاه‌ها برای نظارت بر اجرای مصوبات ستاد، گشت‌های نظارتی اختصاصی خواهند داشت و از فردا(دوشنبه) نیز گشت‌های نظارتی مشترک این دستگاه‌ها نیز فعال خواهند شد.
او تأکید کرد: با واحدهای صنفی متخلف برخورد می‌شود و واحدهای متخلف در شهرهای قرمز و مشکی حداقل 3‌هفته پلمب می‌شوند. همچنین در دوره 6روزه تعطیلی مشاغل، تمام بازرسان اتاق اصناف در استان‌های سراسر کشور که در وضعیت قرمز قرار دارند آماده‌باش بوده و تعطیلی نخواهند داشت.
دبیر کل اتاق اصناف ایران افزود: 3 میلیون واحد صنفی با 6میلیون و 300هزار نفر شاغل در بخش اصناف وجود دارد که بخشی از فعالان این واحدهای صنفی مستأجر هستند اما در دور تازه تعطیلی مشاغل که از روز دوشنبه هفته جاری تا شنبه هفته آینده به‌مدت 6روز اجرایی خواهد شد نیز به جز بخش کوچکی از مشاغل گروه یک، فعالیت سایر صنوف ممنوع است. او افزود: این امر به‌معنای وارد‌آمدن خسارت به 5میلیون نفر شاغل کشور است. مجموعا 9میلیون و 300هزار شاغل و کارفرما در بخش اصناف وجود دارد که با احتساب خانواده‌های آنها جمعیت 35میلیون نفری را تشکیل می‌دهند که از 17‌ماه پیش با مشکلات ناشی از تعطیلی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. مجتبایی گفت: گرچه دولت برای حمایت از این صنوف مصوباتی را داشته اما تناسبی با میزان خسارات وارد شده به اصناف نداشته و حتی به‌رغم مصوبات دولت برای برگشت نخوردن چک‌ها، برخی از چک‌های اصناف در این دوره برگشت خورد.

در انتظار ابلاغ رسمی مصوبه ستاد
رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ضمن بی‌اطلاعی از فهرست جدید مشاغل مشمول تعطیلی گفت: اگرچه اعلام شده که تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت در دوره تعطیلی 6روزه خواهند بود اما هنوز به‌طور مشخص اعلام نشده که همه یا تنها بخشی از مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت خواهند بود. قاسم نوده فراهانی، افزود: احتمالا مصوبه جدید ستاد تا یکشنبه به‌طور رسمی به اتاق اصناف ابلاغ می‌شود و اصناف نیز بلافاصله طی اطلاعیه‌ای وضعیت تداوم یا تعطیلی فعالیت واحدهای صنفی را اعلام می‌کنند.
او در مورد میزان اقبال واحدهای صنفی به اجرای دور تازه محدودیت‌ها گفت: به‌دلیل وضعیت کرونا واحدهای صنفی مجبور به رعایت هستند، وضعیت همه‌گیری مانند سابق نیست که اصناف به‌دلیل زیاندهی از اجرای این مصوبات خودداری کرده و کسب‌وکارشان را تعطیل نکنند.
او افزود: درصورت رعایت‌نشدن مقررات تعطیلی در واحدهای صنفی مشمول یا اجرایی‌نشدن پروتکل‌ها در برخی واحدهای صنفی که براساس مصوبه نهایی ستاد در دوره تعطیلی 6روزه مجاز به فعالیت هستند بازرسان اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های نظارتی با اینگونه تخلفات برخورد خواهند کرد. نوده فراهانی، افزود: هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا به‌طور رسمی ابلاغیه‌ای به اتاق اصناف نفرستاده تا در آن کم و کیف وضعیت فعالیت مشاغل در دور جدید تعطیلی مشخص شده باشد اما درصورتی که مقرر باشد بانک‌ها و همه صنوف مشمول گروه یک باز باشند نمی‌توان انتظار ثمربخشی این تعطیلات در مقابله با موج پنجم شیوع کرونا را داشت.
او افزود: با وجود این براساس اعلام و تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا، اصناف تهران از روز دوشنبه مورخ ۲۵مرداد تا روز شنبه هفته آینده (30مرداد ماه) تعطیل خواهند بود. او افزود: این تصمیم‌گیری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده است که می‌تواند قدم مؤثری در حفظ جامعه از ویروس کرونا باشد اما ستاد ملی مقابله با کرونا تا این لحظه فقط اعلام تعطیلی کرده و تاکنون جزئیاتی از شیوه فعالیت مشاغل مجاز به‌دست ما نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید