• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138233
+
-

جهش آمار‌کودکان مبتلا به کرونا

ابتلای کودکان به کرونا درحالی در کشور افزایش یافته است که به جز تهران 4 استان خراسان رضوی، مازندران، فارس و همدان پیشتاز بستری کودکان هستند و 11 استان هیچ آمار تفکیک‌شده‌ای از کودکان ندارند

گزارش
جهش آمار‌کودکان مبتلا به کرونا

فاجعه ابتلا به‌سویه دلتای کرونا حالا دامن کودکان را در استان‌های مختلف گرفته؛ به‌طوری که اغلب، افزایش را در آمار ابتلای کودکان و موارد بستری گزارش کرده‌اند. به‌گفته فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان حضرت علی‌اصغر(ع) تهران در پیک پنجم کرونا مراجعه کودکان به بیمارستان‌ها افزایش دوبرابری داشته است. به گزارش گروه ایرانشهر، گرچه در موج نخست کرونا نه‌تنها کودکان که ابتلای افراد جوان هم احتمال کمی داشت، اما از تیر سال گذشته اعلام شد، موج دوم کرونا می‌تواند کودکان را درگیر کند. در یک سال گذشته و با آمدن و رفتن موج‌های مختلف کرونا بر میزان ابتلای کودکان و حتی نوزادان به ویروس کرونا افزوده شد و کار تا جایی پیش رفت که حالا در موج پنجم با بستری پرتعداد و مرگ کودکان نسبت به پیک‌های قبلی مواجهیم. آنطور که در اخبار آمده است، بیمارستان مسیح‌دانشوری تهران و بیمارستان‌های مشهد روزگار خوبی در بخش کودکان ندارند. سویه دلتا جان کودکان را به‌راحتی می‌گیرد و حتی اگر منجر به مرگ نشود، آنطور که پزشک متخصص بیمارستان مسیح‌دانشوری گفته است در یک هفته می‌تواند 4کیلوگرم از وزن کودکی 7ساله را برباید و به او صدماتی جبران‌ناپذیر بزند. مهدیار سعیدیان می‌گوید: بیمارستان‌های تخصصی کودکان پر است از کودکان، نوزادان و شیرخوارانی که مبتلا به نوع پیشرفته کوویدـ19هستند و این مسئله به‌دلیل رعایت نکردن و بی‌توجهی به توصیه کارشناسان بوده است.

بحران در خراسان‌رضوی
وضعیت بیمارستان‌های مشهد بغرنج است. ظرفیت کرونایی بسیاری از بیمارستان‌ها تکمیل شده و ظرفیت جدیدی برای پذیرش بیمار وجود ندارد. روزانه بیش از 700بیمار در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند که بخش قابل‌توجهی از آنها در بیمارستان‌های مشهد تحت مداوا قرار می‌گیرند. هم‌اکنون در اوج پیک پنجم کرونا، افزایش روزافزون تعداد بیماران سرپایی و بستری در استان ادامه دارد. 3200بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند؛ از مجموع بیماران بستری 550بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. ناگوار آنجاست که از تعداد کل بیماران 270بیمار کودک هستند که 8نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند؛ آماری که شرایط کرونای استان را سخت می‌کند. ابتلای کودکان و نوزادان به کرونا در خراسان بی‌سابقه نیست، اما آمار حال حاضر علوم‌پزشکی با آماری که سال گذشته برای مدت زمانی یک‌ساله منتشر شد، برابری می‌کند و این عمق فاجعه‎ای را نشان می‌دهد که جان کودکان را می‌گیرد.

آی‌سی‌یوی کودکان همدان پر شد
ابتلای کودکان به ویروس کرونای دلتا در همدان رو به افزایش است و هم‌اکنون تخت‌های بیمارستانی که به کودکان کرونایی این استان اختصاص دارد، همگی پر شده است.مدیر بیمارستان بعثت همدان به همشهری می‌گوید: در روزهای گذشته این بیمارستان به‌عنوان مرکز اطفال مشخص شد و همه کودکان مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری می‌شوند. طبق آمار این بیمارستان فقط یک بخش ‌آی‌سی‌یوی کودکان با 14تخت دارد که همه پر هستند و جا برای پذیرش بیماران جدید نیست.حمید کیانی‌فتوت، می‌گوید: هر 106تخت این بیمارستان که در 5بخش به بیماران کرونایی اختصاص یافته پر است و مسئولان این بیمارستان به‌دنبال راه‌اندازی درمانگاه سرپایی برای بیماران مبتلا به کرونا هستند.وی با اشاره به اینکه نشانه‌های این بیماری همانند سرماخوردگی است، ادامه می‌دهد: همین ویژگی موجب می‌شود بیماری بیشتر کودکان را درگیر کند. از طرف دیگر افراد دیرتر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و این امر موجب می‌شود آمار مبتلایان با علائم شدید کرونایی افزایش یابد.

نگرانی بوشهر از کمبود امکانات کودکان
بوشهر از استان‌هایی است که از ابتدای سال درگیر کرونا بود و سوش‌های مختلف بیماری را یکی پس از دیگری و گاه زودتر از دیگر نقاط کشور تجربه کرد. همین شرایط موجب شده است این استان با مشکلات بیشتری ازجمله خستگی پرسنل درمان و کمبود امکانات مواجه شود.
رئیس علوم‌پزشکی استان در گفت‌وگو با همشهری به نبود تفاوت معنادار در ابتلای کودکان بوشهری به کرونا در موج پنجم اشاره می‌کند و می‌گوید: نمی‌توان گفت ابتلای کودکان نسبت به موج قبلی 2یا 3برابر شده است. مواردی از بستری کودکان داریم، ولی هم‌اکنون تعداد کودکان کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان کمتر از 20نفر است. سعید کشمیری با بیان اینکه ابتلای مادران باردار یکی از مشکلات جدی سیستم درمان بوشهر است، ‌ادامه می‌دهد: فقط در یک بیمارستان 20مادر باردار کرونایی بستری هستند و این موضوع می‌تواند نظام سلامت ما را تحت‌تأثیر قرار دهد.
وی با اشاره به کمبود امکانات به‌ویژه در زمینه آی‌سی‌یو برای کودکان در بوشهر می‌افزاید: بیشتر بخش‌های بیمارستانی پر هستند و امکانات آی‌سی‌یو استان‌هایی مانند ما برای کودکان بسیار کم است. 6تخت ‌آی‌سی‌یو برای کودکان در بوشهر داریم که همه آنها در اختیار کودکان کرونایی است. بعضی استان‌ها همین اندازه هم امکانات آی‌سی‌یو برای کودکان ندارند و مجبورند تخت‌های‌ آی‌سی‌یوی بزرگسالان را به کودکان اختصاص دهند. در این زمینه احساس خطر می‌‎‌کنیم؛ زیرا اگر ابتلای کودکان به کووید-19از این بیشتر شود با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

مرکزی کمبود امکانات ندارد
استان مرکزی به‌دلیل قرارگرفتن در یکی از نقاط سوق‌الجیشی کشور همیشه به اندازه استان‌هایی مانند البرز و تهران با کرونا دست و پنجه نرم کرده است. افزایش ابتلای کودکان به کرونا در این استان هم دیده می‌شود.سخنگوی علوم‌پزشکی استان مرکزی در این‌باره به همشهری می‌گوید: در موج قبلی کرونا ابتلای کودکان به این بیماری در استان انگشت‌شمار بود، اما هم‌اکنون افزایش داشته و هر روز بین 6تا 13نفر بستری می‎شوند.
یاسر قربانی، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون 12کودک به‌دلیل ابتلا به کرونا در استان بستری هستند، ولی تاکنون کودکی در ‌آی‌سی‌یو بستری یا به‌دلیل کرونا فوت نشده است. وی ادامه می‌دهد: بیمارستان امیرکبیر اراک به کودکان اختصاص دارد و همه بیماری‌های مربوط به کودکان ازجمله کرونا در آنجا درمان می‌شود. این بیمارستان امکانات لازم برای بستری کودکان را دارد و استان مشکلی برای تامین امکانات درمانی کودکان ندارد. سخنگوی علوم‌پزشکی مرکزی می‌گوید: تلاش ما این است که با افزایش تخت نسبت به جمعیت استان، شرایط را برای پیش‌آمدهای بحرانی آینده آماده کنیم. با این حال، توصیه ما در علوم‌پزشکی آن است که مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند و این موضوع را بدانند که فرزندان به اندازه خودشان مستعد بیماری هستند. پس تا جایی که می‌توانید در خانه بمانید تا امکان کنترل بیشتر این وضعیت برای سیستم درمان و کل جامعه فراهم شود.

سه‌برابرشدن بستری کودکان در کرمانشاه
با اینکه سویه دلتای ویروس کرونا دیرتر به غرب کشور رسید، اما بیشتر شهرهای غرب کشور قرمز شده‌اند و آمار ابتلا و بستری در آنها نیز بالاست. کرمانشاه به‌عنوان یکی از این استان‌ها وضعیت بدی در زمینه ابتلای کودکان به کرونا دارد.رئیس بیمارستان محمد کرمانشاهی با اشاره به افزایش سه برابری کودکان بستری مبتلا به کرونا در این بیمارستان نسبت به‌ ماه قبل به همشهری می‌گوید: بیماری در بین کودکان نیز سیر صعودی دارد و ۳۲کودک با علائم کرونا در این بیمارستان بستری هستند که از این تعداد ۶ نفر در بخش ویژه تحت مراقبت هستند.فریبا ویسی می‌افزاید: در این بیمارستان برای بیماران کرونا در بخش نوزادان تا ۱۰تخت و برای کودکان تا ۲۶تخت پیش‌بینی شده است. اگر روند صعودی بیماری کرونا در بین کودکان ادامه داشته باشد، کمبود تخت دور از انتظار نیست. از ابتدای شیوع بیماری کرونا 2437کودک در بیمارستان محمد کرمانشاهی بستری شده‌اند.

افزایش ۴۰درصدی بستری کودکان در اصفهان
ابتلای کودکان در اصفهان هم روند رو به رشد و البته نگران‌کننده‌ای دارد. به‌گفته رئیس بیمارستان کودکان امام حسین(ع) اصفهان، میزان بستری کودکان دارای علائم کرونا در اصفهان در مقایسه با ۱۰روز گذشته حدود ۴۰درصد افزایش یافته است. مهرداد معمارزاده می‌افزاید: در موج پنجم کرونا روزانه حدود ۱۰کودک مبتلا به کرونا داریم که بستری می‌شوند و این آمار رو به افزایش بوده و به ۱۵ تا ۱۷ نفر هم رسیده است.وی با بیان اینکه از فروردین تا اول اسفند سال ۹۹ (۱۱ماه) حدود ۹۰۰ کودک مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان داشتیم، می‌گوید: این تعداد در ۶‌ماه گذشته تقریبا ۸۰درصد افزایش یافت و به 1500بستری از اسفند پارسال تا مرداد امسال رسید.

***      
کودکان از کرونا مصون نیستند، آنها هم به رعایت پروتکل‎های بهداشتی نیاز دارند و سلامت‌شان باید به اندازه خودمان جدی گرفته شود. آنچه اکنون در بخش‌های کودک بیمارستان‌های کشور رقم می‌خورد، می‌تواند نگران‌کننده‌تر از این شود؛ زیرا کودکان می‌توانند آسیب بیشتری ببینند. اوضاع وقتی نگران‌کننده‌تر است که بدانیم در برخی از استان‌ها چون بوشهر یا هرمزگان با کمبود جدی پزشک متخصص اطفال هم مواجه هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید