• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 24 مرداد 1400
کد مطلب : 138224
+
-

سرسام گرفتیم

روایت ساده تورم در ایران، با مقایسه رقم پرداختی برای رضایتنامه‌ها

بهروز رسایلی

همه ما در زندگی روزمره مصداق‌های خاص خودمان را برای ارزیابی و توصیف میزان تورم داریم. این مصداق‌ها اغلب در مکالمات روزمره ما ایرانی‌ها به‌کار می‌رود؛ اینکه 2سال پیش فلان وسیله را به آن قیمت خریدم و حالا شده این قیمت. مخصوصا طی چند سال گذشته که بر اثر تحریم‌ها و سوءمدیریت وضع بسیار بدتر شده و تورم جنبه کمرشکن پیدا کرده، جملات مقایسه‌ای مردم هم افزایش پیدا کرده است. حالا اگر قرار باشد یک سنجه ساده در همین راستا در فوتبال پیدا کنیم، آسان‌ترین راهش این است که اخبار مربوط به هزینه دریافت رضایتنامه بازیکنان و مربیان را کنار هم بگذاریم. دستمزد و مبلغ قرارداد بازیکنان معمولا منتشر نمی‌شود؛ چراکه فقط پای یک باشگاه در میان است. در نقطه مقابل اما نرخ رضایتنامه‌ها اغلب اوقات فاش می‌شود؛ چون پای 2باشگاه وسط است و مخصوصا اگر تیم مقصد بدحسابی کند، تیم مبدأ همه اسرار را روی دایره می‌ریزد. حالا به این چند رقم توجه کنید و ببینید وضعیت در اقتصاد ایران طی همین چند سال چقدر خراب‌تر شده است.

  سال 96، رضایتنامه شجاعیان؛ 1/7میلیارد تومان
یکی از زیانبارترین انتقال‌های این سالیان فوتبال ایران، جدایی داریوش شجاعیان از گسترش فولاد و پیوستن او به استقلال بود. آبی‌پوشان پایتخت ناچار شدند برای در اختیار گرفتن بازیکنی که خیلی به استقلال عشق و علاقه نشان می‌داد، یک‌میلیارد و 700میلیون تومان به باشگاه تبریزی بپردازند. این اتفاق در تابستان 96رخ داد و شجاعیان از لیگ هفدهم به بعد برای استقلال توپ زد. توپ که نه، بیشتر مصدوم بود و در فوق‌برنامه‌ها شرکت داشت. قطعا آیندگان از چنین انتقالی به‌عنوان یک خسارت تاریخی به باشگاه استقلال یاد خواهند کرد!

  سال 97، رضایتنامه تبریزی؛ 1/5میلیارد تومان
یک سال بعد از داریوش شجاعیان، مرتضی تبریزی هم با دریافت رضایتنامه از ذوب‌آهن اصفهان به استقلال پیوست. در مورد رقم رضایت تبریزی هم حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت، اما به‌نظر می‌رسد نهایتا باشگاه اصفهانی با دریافت یک‌ونیم‌میلیارد تومان حاضر شد مهاجمش را به استقلال واگذار کند. حتما یادتان هست که ذوب‌آهن برای دریافت این پول خیلی عذاب کشید و حتی در مقطعی حکم جلب مدیرعامل وقت استقلال صادر شد. نهایتا اما انتقال تبریزی هم به استقلال، ترانسفر موفقی از آب درنیامد.

 سال 98، رضایتنامه گل‌محمدی؛ 6میلیارد تومان
بین 2نیم‌فصل لیگ نوزدهم، در انتقالی بسیار پرحاشیه که حرف و حدیث‌های زیادی هم به همراه داشت، یحیی گل‌محمدی از پدیده جدا شد تا روی نیمکت پرسپولیس بنشیند. باشگاه مشهدی تحت هیچ شرایطی حاضر نبود رضایتنامه یحیی را صادر کند، اما نهایتا این اتفاق رخ داد. گفته می‌شود مبلغ توافق‌شده بین 2باشگاه، 6 میلیارد تومان بود و جریمه‌هایی هم برای دیرکرد در پرداخت آن درنظر گرفته بودند. جالب اینجاست که گویا هنوز هم این پول پرداخت نشده است!

  سال 99، رضایتنامه فکری؛ 7میلیارد تومان
ابتدای لیگ بیستم محمود فکری تصمیم گرفت قراردادش با نساجی را نادیده بگیرد و به پیشنهاد استقلال پاسخ مثبت بدهد. او مدعی شد غرامت باشگاه قائم‌شهری را می‌پردازد. طی یک جنجال خبری بزرگ و مناقشه اساسی بین طرفین، نهایتا نساجی 7میلیارد تومان پول خواست. فکری هم گفت اگر شده خانه‌اش را می‌فروشد و این پول را می‌دهد؛ هرچند او امروز احتمالا از کل ماجرا پشیمان شده است! نهایتا کار طرفین به کمیته تعیین وضعیت کشید و آنجا رقم درخواستی نساجی نصف شد. آخرش هم هیچ‌کس نفهمید این پول را به باشگاه شمالی دادند یا نه؟

  سال 1400، رضایتنامه تیکدری؛ 11میلیارد تومان!
باورنکردنی، حیرت‌انگیز و شگفت‌آور است. از قرار معلوم باشگاه گل‌گهر سیرجان برای دریافت رضایتنامه مهدی تیکدری، مدافع راست تراکتور 11میلیارد تومان به باشگاه تبریزی پول داده است! این رقم هنگفت که تا چند سال پیش با آن یک تیم لیگ برتری کامل بسته می‌شد، در 2 قسط 5و 6میلیارد تومانی به تراکتور پرداخت شده است. به این ترتیب نرخ رضایتنامه در فوتبال ایران برای یک بازیکن معمولی بدون سابقه حضور در تیم ملی به 11میلیارد تومان رسیده است. اجازه هست بگوییم سرسام گرفتیم؟

این خبر را به اشتراک بگذارید