• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138112
+
-

بازگشت پول‌های پلی‌نت‌ورک از سوی هکر کلاه سفید

هکری که در حمله به یک پلتفرم ارز دیجیتال ۶۱۰میلیون دلار را به سرقت برده بود اعلام کرده هدفش نشان دادن نقاط ضعف سایبری این پلتفرم بوده است

رمزارز
بازگشت پول‌های پلی‌نت‌ورک از سوی هکر کلاه سفید


ساسان شادمان‌منفرد ـ خبر‌نگار

«پلی نت‌ورک»، پلتفرم ارزهای دیجیتال اعلام کرد که تقریبا تمامی 610میلیون دلار رمزارزی که از این مؤسسه به‌وسیله یک حمله سایبری به سرقت رفته بود، پس داده شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این پلتفرم که پیش از سرقت روز سه‌شنبه چندان شناخته شده و مطرح نبود، در صفحه توییتر خود، هکر را «کلاه سفید» معرفی کرده بود.
هکرهای کلاه سفید، در اصل کسانی هستند که عموما با بازگرداندن وجوه به سرقت رفته، آسیب‌پذیری‌های سایبری را فاش می‌کنند و نیت اصلی‌شان سرقت اطلاعات یا وارد آوردن خسارت نیست. «پلی‌نت‌ورک»(Poly Network) که معاملات توکن را تسهیل می‌کند، گفته که توکن‌ها با چند امضا به کیف پول منتقل می‌شوند که توسط پلتفرم و هکر کنترل می‌شود. آنها اعلام کردند که تنها توکن‌های باقیمانده که هنوز بازگردانده نشده‌اند، 33میلیون دلار استیبل کوین تتر است که در اوایل هفته توسط شرکت رمزارز تتر منجمد شده است. «پلی نت‌ورک» در توییتر نوشت: «روند بازپرداخت هنوز به پایان نرسیده است. برای اطمینان از بازیابی ایمن دارایی‌های کاربران، امیدواریم ارتباط خود را با آقای «کلاه سفید»(White Hat) حفظ کرده و اطلاعات دقیق را به مردم منتقل کنیم.» براساس پیام‌های دیجیتال تام رابینسون، دانشمند ارشد و بنیانگذار مؤسسه الیپتیک، آنالیزور و توسعه‌دهنده بلاکچین در لندن، شخصی که ادعا می‌کند مرتکب این هک شده، گفته است که «پلی نت‌ورک» به او 500هزار دلار جایزه داده است تا دارایی‌های سرقت‌شده را بازگرداند و قول داده است که او را مسئول این حادثه نداند. 
«پلی نت‌ورک» که به کاربران اجازه می‌دهد، توکن‌ها را در بلاک‌چین‌های مختلف مبادله کرده یا جابه‌جا کنند، روز سه‌شنبه اعلام کرد که مورد یک حمله سایبری قرار گرفته است و از مجرمان می‌خواهد وجوه سرقت شده را پس بدهند. «پلی نت‌ورک» در نامه‌ رسمی خود به هکر نوشته است: «هکر گرامی، ما تیم پلی نت‌ورک هستیم. می‌خواهیم با شما ارتباط برقرار کرده و بخواهیم که مبالغ هک‌شده را بازگردانید. پولی که شما هک کردید بزرگ‌ترین مبلغ تاریخ DeFi است. قوانین در تمامی کشورهای جهان این کار را یک جنایت بزرگ اقتصادی می‌دانند و شما را تحت تعقیب قرار می‌دهند.» در ادامه نیز از هکر خواسته شده است که پول مردم را پس دهد و برای این امر با شرکت تماس گرفته تا راه‌حلی پیدا شود.
به‌گفته مؤسسه چین‌آنالیزس، هکر یا هکرهای ناشناس از آسیب‌پذیری در ارتباط‌های دیجیتال استفاده و برای انتقال دارایی‌ها بین بلاک‌چین‌های مختلف استفاده کرده‌اند. روز چهارشنبه، هکرها شروع به بازگرداندن سکه‌های سرقت شده کردند که باعث شد برخی از تحلیلگران حوزه بلاک‌چین حدس بزنند که ممکن است دلیل این کار عدم‌توانایی یا دشوار بودن پولشویی رمزارزهای سرقت‌شده در چنین مقیاسی باشد. بعدتر و در روز چهارشنبه، هکرها در پیام‌های دیجیتال که توسط «الیپتیک» به اشتراک گذاشته شده بود، گفتند که آنها این حمله را برای سرگرمی انجام داده‌اند و می‌خواهند قبل از سوءاستفاده دیگران، این آسیب‌پذیری را افشا کنند و این همیشه برنامه‌ای برای بازگرداندن توکن‌ها بوده است.
 به‌گفته شرکت اطلاعات رمزارز سیفرتریس، سرقت از «پلی‌نت‌ورک» با 600میلیون دلار از رکورد 474میلیون دلار خسارت جنایی که توسط کل بخش مالی غیرمتمرکز(DeFi) از ژانویه تا ژوئیه ثبت شده، پیشی گرفته است. به‌گفته کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال، این سرقت خطرات مربوط به بخش عمدتا غیرقابل تنظیمDeFi را نشان می‌دهد. پلتفرم‌هایDeFi  به کاربران این امکان را می‌دهد که معاملات را معمولا با ارزهای دیجیتال، بدون دروازه‌بانان سنتی مانند بانک‌ها یا صرافی‌ها انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید