• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138099
+
-

درباره چند چهره دهه هشتادی که قرار است برای ایران بدرخشند

امیدهای ورزش ایران


یکتا جمالی/ وزنه‌برداری

اینکه در 16سالگی نامتان در یک رشته ورزشی به‌عنوان چهره تاریخ‌ساز ثبت شود، حتما در زمره نخبه‌های آن رشته قرار دارید. یکتا جمالی‌گله، متولد 26آذر 1383، اصفهان، نخستین مدال جهانی تاریخ وزنه‌برداری زنان در ایران را به نام خود ثبت کرد. همین سال گذشته بود که تصویر او با وزنه‌ای که روی دست بلند کرده بود در صفحه یک روزنامه‌ها منتشر شد. او در رقابت‌های جوانان جهان در تاشکند برنده 3مدال برنز شد. یکتا جمالی صاحب رکوردهای 92کیلوگرم در یک ضرب و 116کیلوگرم در دوضرب است که البته هنوز با رکوردهای نزدیک به مدال‌های خوشرنگ‌تر فاصله دارند ولی وقتی به‌خاطر بیاوریم او فقط 16سالش است، واقعا به ایستادن روی سکوهای بالاتر از سوم در رقابت‌های معتبر جهانی امیدوار می‌شویم.

گلنوش خسروی / فوتبال

شاهین‌شهر خاستگاه خیلی از بازیکنان معروف در فوتبال اصفهان است. ولی این بار قرار است چند جمله درباره دختر شاهین‌شهری فوتبال ایران بنویسیم. گلنوش خسروی چاله‌سیاهی روز 22اردیبهشت 1380در شاهین‌شهر به دنیا آمد. او فوتبال را با پیراهن سبزهای اصفهان (ذوب‌آهن) شروع کرد و چنان درخشان بازی کرد که در 18سالگی به‌عنوان جوان‌ترین لژیونر تاریخ فوتبال زنان در ایران راهی لیگ زنان ترکیه شد. گلنوش حالا یکی از ستاره‌های تیم کوناک بلدی اسپور است و گفته می‌شود نیمار فوتبال زنان پیشنهاد جذابی از یک تیم لالیگایی دریافت کرده است. هرچند تیم‌های معروف ترکیه‌ای هم تلاش می‌کنند پیراهن خودشان را برتن گلنوش بپوشانند. اینطور به‌نظر می‌رسد که قرار است گلنوش خسروی در فوتبال به جاهایی برسد که تاکنون هیچ شاهین شهری‌ای نرسیده و ستاره‌های نقاط دیگر هم به ندرت رسیده‌اند. چندتایی مثل علی دایی و مهدوی‌کیا و... الان هرچه فکر می‌کنیم، جز گلنوش خسروی امید چندانی به دیگران نیست.

بردیا سعادت / والیبال

حتی بدون نام بردن از سعید معروف همه طرفداران والیبال باور دارند که ارومیه شهر والیبال است. این شهر پر از نام‌های درخشان در تاریخ والیبال ایران است و آخرین‌شان هم بردیا سعادت. طرفداران حرفه‌ای والیبال در سال 2019پس از قهرمانی تیم زیر 21سال ایران در جام جهانی نام او را به‌خاطر سپردند ولی بردیا سعادت همین چند‌ماه پیش در لیگ ملت‌ها بود که به طرفداران ورزش در ایران معرفی شد. او هربار میان نام‌های سرشناس والیبال ایران در ترکیب قرار گرفت، با اعتماد به نفس بالا، سرویس‌های ویرانگر و البته چهره خاص‌اش بیننده‌های بازی را تحت‌تأثیر قرار داد. در نهایت وقتی ولادیمیر الکنو (سرمربی روس تیم والیبال ایران) نام بردیا سعادت را از فهرست المپیک خط زد خیلی‌ها دلخور شدند. البته غیراز خودش که منطقی به ماجرا نگاه کرد. او از سال 2020بیرون از ایران بازی می‌کند. اول به‌عنوان جوان‌ترین لژیونر تاریخ والیبال ایران در لیگ صربستان و حالا هم در لیگ کره‌جنوبی. با چنین کارنامه‌ای در 18سالگی، منطقی است که المپیک‌ها و رقابت‌های جهانی بسیاری پیش‌رو داشته باشد.

اللهیار صیادمنش / فوتبال

بچه آمل، بازیکن زوریا لوهانسک اوکراین. اللهیار صیادمنش متولد 8تیر 1380است. او با گل‌هایی که در جام جهانی نوجوانان (2017میلادی) برای تیم ایران زد به شهرت رسید. یکی از آن گل‌ها (با ضربه سر به آلمان) در فهرست بهترین گل‌های جام جهانی قرار گرفت. احتمال لژیونر شدن اللهیار در 16سالگی وجود داشت ولی در نهایت این بازیکن پیراهن استقلال تهران را پوشید و خیلی زود در این تیم تبدیل به یکی از مهره‌های اصلی شد. در همین دوران بود که خبر قرارگرفتن نام اللهیار در میان 50استعداد برتر فوتبال جهان به انتخاب گاردین منتشر شد. این درخشش یک سال بعد اللهیار صیادمنش را به لیگ ترکیه رساند.  تغییر اقلیم از ترکیه به اوکراین برای این بازیکن خوش‌یمن بود. صیادمنش آرام آرام در ترکیب تیم زوریا جاافتاد. او در لیگ اروپا برای این تیم اوکراینی چند گل حساس زد. در نهایت در چند بازی انتهایی فصل اللهیار ستاره تیمش شد. حالا او در 20سالگی از بخت خوبی برای درخشش در فوتبال اروپا و البته تیم ملی ایران برخوردار است.

مهرشاد افقری / شنا

پیش از برگزاری آخرین مسابقات انتخابی المپیک توکیو، چند شناگر دهه هشتادی به اردوی تیم ایران دعوت شدند. مهرشاد افقری از پایگاه قهرمانی شنا در استان اصفهان یکی از این نفرات بود. اینطور به‌نظر می‌رسید که این چهره‌های جوان برای کسب تجربه به تیم اضافه شده‌اند. بااین همه، افقری برخلاف پیش‌بینی‌ها شنا کرد و 100متر پروانه را در 53.46تمام کرد و سهمیه المپیک گرفت. علاوه براین او با این موفقیت توانست رکورد100 مترشنای پروانه در ایران را جابه‌جا کند. البته مهرشاد افقری در نهایت به دلایلی که خیلی هم شفاف نبود به المپیک نرفت. به‌نظر نام او در فهرست اولیه فدراسیون ایران برای معرفی به فدراسیون جهانی شنا وجود نداشت و به همین دلیل با اعزام این ورزشکار به المپیک توکیو موافقت نشد. گرچه سهمیه‌ای که افقری برای ایران تصاحب کرد باقی‌ماند و متین بالسینی به‌جای او در المپیک شنا کرد. مهم‌تر اینکه مهرشاد افقری، رکورددار شنای پروانه در ایران فقط 19سال دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید