• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 23 مرداد 1400
کد مطلب : 138089
+
-

در متروی کدام کشورها، کدام کارها را نباید انجام دهید؟

به کبوترها نزدیک نشوید!


مهتاب خسروشاهی|   به هر خانه‌ای که وارد شوید، قوانینی دارد. برای مثال از همان بدو ورود، یا باید کفش‌های‌تان را درآورید یا اجازه دارید با کفش وارد منزل شوید. زندگی و استفاده از امکانات هر شهر و کشوری هم درست مانند همین است و تنها تفاوت آن در وسعت مکان است. بعضی رفتارها در بعضی از کشور- شهرهای جهان ممنوع است. این کارها را به‌طور خاص، در متروی این شهرها نباید انجام دهید. این ممنوعیت‌ها را بشناسید.

   فقط به پروازشان نگاه کنید

  احتمالاً روی کارت‌پستال‌ها، تصویر میدان «سن‌مارکو» ونیز با انبوهی از کبوترهایش را دیده‌اید. قانون ممنوعیت غذا دادن به این کبوترها، کمی آن‌طرف‌تر از خطوط داخلی مترو است؛ اما به مترو مربوط است؛ چون متروی منتهی به این میدان، یکی از خطوط مهم است. این قانون برای جلوگیری از بیمار شدن کبوترها، آلوده شدن سنگفرش میدان و تجمع بیش از اندازه افراد در میدان به بهانه غذا دادن به کبوترهاست. سرپیچی از این قانون برابر با پرداخت بالای 100 یورو جریمه است! مگر اینکه از دکه فروش دانه کبوتر، غذا تهیه کنند.

جویدن ممنوع است

بعضی افراد وقتی آدامس می‌جوند، انگار قطاری با صدایی ناموزون درحال عبور است! بنابراین اگر به کشور سنگاپور بروید، از این صدای وحشتناک در امان هستید؛ چون از سال 1992میلادی، جویدن آدامس در اماکن عمومی به‌ویژه مترو ممنوع است. پیش از این قانون، سنگاپور سالانه متحمل 106هزار دلار (دلار آمریکا) ضرر اقتصادی برای پاکسازی معابر و وسایل نقلیه عمومی از آدامس‌های رها شده و چسبیده به کف زمین، کف متروها، کف سالن متروها، زیر صندلی‌ها و... می‌شد. بنابراین جویدن آدامس، مساوی است با هزار دلار جریمه نقدی.
* نکته: پرتاب آب دهان نیز شامل همین قانون است

مطالعه با رعایت شئونات

در کشور « مالدیو» به همراه داشتن مجله‌ها و روزنامه‌هایی که حاوی عکس‌ها یا مطالب خارج از شئونات باشند، ممنوع است. این ممنوعیت شامل مطالعه و به همراه داشتن این جراید و علاوه برآن، نوشیدنی‌های الکلی و فیلم‌های خارج از عرف است. اگر شما را با یکی از این موارد ببینند، علاوه بر ارجاع به پلیس، باید جریمه نقدی نیز پرداخت کنید.

جنگ و رنگ ممنوع

اگر گذارتان به جزیره باربادوس افتاد، از پوشیدن لباس‌های ارتشی یا با رنگ‌های استتارشونده، خودداری کنید. پوشیدن این لباس‌ها از سال 1980میلادی، در تمام این جزیره و خطوط حمل‌ونقل آن ممنوع است. به این دلیل که پیش از این با این لباس‌ها، گروه‌هایی اقدام به آدم‌ربایی کرده‌اند.

علاقه را در خانه بگذارید

امارات متحده عربی، اروپا نیست! اگر به 2شهر این کشور یعنی «دوبی» و «ابوظبی» سفر می‌کنید، از ابراز علاقه در خطوط مترو، پرهیز کنید. با ورود به این دو شهر، هرگونه روش ابراز علاقه آشکار را فراموش کنید درغیراین‌صورت پلیس و جریمه با علاقه به شما سلام می‌کنند!

 پیش از سفر، زبان بخوانید

در 2 شهر مادرید و پاریس، نمی‌توانید بلیت متروی باطل شده را مثل کاغذ عابربانک در ایران! داخل سالن‌ها یا داخل مترو رها کنید. این کار ممنوع بوده و شامل جریمه است. معمولا گردشگرانی که نمی‌توانند تابلوهای هشداردهنده را به زبان فرانسه یا اسپانیایی بخوانند، بلیت‌ها را رها کرده و جریمه می‌شوند. در این کشورها، مکان خاصی برای جمع‌آوری بلیت‌های باطل شده وجود دارد.

در هند شرط نبندید
هند را کشور هزار فرهنگ و دین می‌دانند؛ به همین دلیل بعید است کاری در این کشور ممنوع باشد؛ اما هست. هرگونه بازی به قصد شرط بندی و برد و باخت در فضای عمومی مانند مترو ممنوع است. درصورت مشاهده چنین رفتاری در خطوط مترو یا سالن‌ها، علاوه بر جریمه سنگین، تا 3‌ماه زندان نیز برای فرد خاطی درنظر گرفته می‌شود.

در چین، از چین نگویید
بحث سیاسی ممنوع! در کل خطوط متروی کشور چین، هر نوع بحث و گفت‌وگو، نقد و نظر و انتقادی که منجر به بحث و درگیری و مشاجره لفظی یا فیزیکی شود، ممنوع است. این کار برای جلوگیری از مختل‌کردن آرامش مسافران و حفظ امنیت آنها در خطوط مترو است. بنابراین وارد هیچ‌گونه گفت‌وگویی نشوید.

در بارسلونا لباس بپوشید
بله! بارسلونا، اروپاست. اما نمی‌توانید هر نوع لباسی را بپوشید و در متروها قدم بزنید و از این خط به آن خط بروید. در این کشور، در بعضی از ماه‌های سال هوا به‌شدت گرم است. اما شهروندانی که از دریا برمی‌گردند، اجازه تردد با لباس شنا را ندارند. پوشیدن مایو به هر شکلی، ممنوع بوده و شامل جریمه نقدی و تذکر پلیس است. پیش از خروج از لب ساحل باید لباس کامل بپوشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید