• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 137999
+
-

خبر/ برگزاری مراسم عزاداری در اماکن سربسته، ممنوع شد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دیروز بعد از جلسه قرارگاه مدیریت کرونا گفت: «گزارش‌های نامناسبی از رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی هیئت‌های عزاداری رسیده است. ضمن تشکر از مردم عزیزی که در این شب‌ها رعایت کردند اعلام می‌کنم انجام مراسم‌‌ عزاداری در اماکن سرپوشیده ما را دچار مشکل می‌کند. با شرایط جدید با پیشنهاد وزارت بهداشت در جلسه قرارگاه مدیریت کرونا مصوب شد که از ‌امشب‌ در اماکن سربسته مراسم عزاداری نباشد و همچنین دسته روی در خیابان‌ها نیز ممنوع خواهد بود.» همچنین روز گذشته رئیس سازمان تبلیغات از هیئت‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گلایه کرد. محمد قمی، گفت: «من فدای تمام امام حسینی‌های(ع) عالم بشوم، اما از برخی هیئت‌هایی که با عدم‌رعایت پروتکل‌ها باعث می‌شوند تصویر دیگری از آنها در ذهن ایجاد شود گلایه‌مندم.» همچنین رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات در این زمینه گفت: «در شب اول محرم طبق گزارش تیم‌های نظارتی پزشکی، اکثر هیئت‌ها پروتکل‌ها را مراعات کردند. ما از اجرای کامل دستورالعمل‌های بهداشتی محرم کوتاه نمی‌آییم. مردم با ارسال عدد‌ یک به سامانه۱۰۰۰۴۶۱۵ می‌توانند وارد سامانه ثبت تخلف شوند و اعلام گزارش کنند.» او ادامه داد: «طبق دستورالعمل کمیته انتظامی، وزارت کشور با هیئت‌هایی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند برخورد می‌کند.» روز گذشته فیلم عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعدادی از مراسم‌‌ عزاداری در تهران و چند شهر به‌صورت گسترده منتشر و باعث نگرانی جامعه شد. این فیلم‌ها در شرایطی منتشر شد که فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران گفت: افزایش سطح واکسیناسیون عمومی و 2هفته لاک‌داون (قرنطینه)، تنها راه قطعی برون‌رفت از شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور است و جز آن راه دیگری وجود ندارد. علیرضا زالی با اشاره به موارد بیماری کرونا در تهران گفت: 2راهکار برای عبور از بحران فعلی وجود دارد؛ ابتدا آنکه همه کشور اعم از ظرفیت‌های درون‌زا و برون‌زا برای واردات واکسن بسیج شوند. راه‌حل دوم نیز گرچه تصمیم بسیار تلخی است اما برای آنکه تا حدی ترمز مرگ‌ومیر بیماری در کشور و تهران کشیده شود، مجبور هستیم تصمیم تلخ 2هفته لاک داون را بپذیریم. البته در این زمینه باید همه کشور همکاری کنند.‌

ممنوعیت‌ نخل‌گردانی در یزد
ایام عزاداری محرم که آغاز می‌شود، هیئت‌های عزاداری و آیین نخل‌برداری یزدی‌ها شور و حال خاصی دارد به‌طوری که مردم زیادی هر سال از شهرهای دیگر به این استان سفر می‌کنند. با این حال موج پنجم کرونا با سویه دلتا اوضاع را کمی تغییر داده و سازمان تبلیغات اسلامی یزد امسال اعلام کرده است عزاداری‌ماه محرم با رعایت نکات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم، هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی در فضای باز تکایا و مساجد برنامه‌ریزی و به نحو مناسب برگزار شود. به گزارش همشهری، عزاداری محرم۱۴۰۰ در یزد مانند استان‌های دیگر براساس موارد ابلاغی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برگزار خواهد شد که براساس آن برگزاری هیئت در فضای باز با یک‌سوم ظرفیت، برگزاری هیئت در فضای بسته با یک‌چهارم ظرفیت، حداکثر ۲ساعت زمان برگزاری مجالس، استفاده از طبل و سنج با شرط شخصی بودن یا ضدعفونی کردن هنگام جابه‌جایی بین افراد، دسته‌روی به‌صورت محلی و رعایت فاصله‌گذاری، فاصله‌گذاری اجتماعی در طول مراسم، استفاده از ماسک به‌صورت مستمر و توزیع اقلام بهداشتی در ایستگاه‌های صلواتی با عنوان موکب سلامت مجاز است. مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد می‌گوید: عزاداری ‌ماه محرم با رعایت نکات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم، هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی در فضای باز تکایا و مساجد برنامه‌ریزی و به نحو مناسب برگزار شود. حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی، با بیان اینکه برای پیشگیری از شیوع کرونا امسال حرکت دسته‌های عزاداری و سوگواری برگزار نمی‌شود، می‌افزاید: باید همه برنامه‌ها به نحو مناسب با لحاظ کردن شرایط و همکاری جدی همه فعالان دینی و مذهبی این بخش با مسئولان صورت گیرد. همکاری هیئت‌های مذهبی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم از اهمیت بسزایی برخوردار است و رعایت این مسائل از سوی عزاداران حسینی نیز مهم به شمار می‌رود. به‌گفته وی، همچنین ممنوعیت نخل‌برداری در روزهای تاسوعا و عاشورا و علم‌برداری در حسینیه‌ها و مساجد جزو موارد مهمی است که باید از انجام آن براساس مقررات تا پایان ‌ماه محرم امسال بجد خودداری شود و همه پایبند مقررات باشند. حجت‌الاسلام علیرضا آقایی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی «میبد» هم با بیان اینکه نخل‌برداری و سفره‌اندازی در هیئت‌ها کاملا ممنوع است، می‌گوید: غذا‌های بیرون‌بر هم با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بدون هرگونه تجمع و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در بین عزاداران توزیع شود.

قدردانی 20سازمان مردم‌نهاد از «مهدی یراحی»
20سازمان مردم نهاد حوزه‌ محیط‌زیست خوزستان برای انتشار ویدئو موزیک جدید مهدی یراحی با عنوان خاک، اهل النخل (برای سیلاب خوزستان) و اهواک با موضوع اعتراضات و مسائل‌زیست‌محیطی این استان پیام تشکر فرستادند و او را هنرمندی متعهد خواندند. به گزارش همشهری، در این پیام آمده است: «در شرایط فعلی که محیط‌زیست کشورمان با چالش‌های عدیده بالاخص بحران آب مواجه است حضور همیشگی شما در کنار مسائل محیط‌زیستی خوزستان همواره ستودنی است. حضور پررنگ و همیشگی حضرتعالی به‌عنوان نماینده فرهنگی خوزستان در سطح ملی نویدبخش آینده‌ای بهتر برای دوستداران و فعالان محیط‌زیست و تبیین احساس مسئولیت بیشتر برای هنرمندان استان و کشور بوده است. از این‌رو اقدامات ارزنده‌ شما هنرمند متعهد و به‌ویژه انتشار ویدئو موزیک اهواک که همراه با بیان هنری، آلام و مصایب زیست‌محیطی خوزستان را فریاد می‌کشید، قابل تجلیل و تشکر است.»
 انجمن‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی، حامیان طبیعت و محیط‌زیست نبض کرخه حمیدیه، بانوان طبیعت دوست اسماری مسجدسلیمان، آوای زمین شهر جنت مکان، حامیان محیط‌زیست خســـرج، حامیان طبیعت گتوند، حامیان محیط‌زیست هویزه، دوستداران آوای طبیعت کارون، هنر کودکان حامی محیط‌زیست، انجمن دیدبان جلگه سبز، حامیان طبیعت دشت میسان، تلاشگران محیط‌زیست کارون، حامیان طبیعت و محیط‌زیست کارون، تشکل نظام پرستاری اهواز، تشکل جنگل نشینان کارون و هلن (کوه)، مؤسسه سبزگامان دیار بلوط و بابونه، تحریریه نشریه جلگه جنوبی، انجمن صنفی کشاورزان باوی، انجمن هواداران کارون زلال شوشتر و انجمن حامیان جنگل‌های زاگرس منگشت (بلواس بختیاری) این پیام را امضا کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید