• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 19 مرداد 1400
کد مطلب : 137840
+
-

سلطان تویی

جهان روز
سلطان تویی

فاطمه عباسی

  شیر نماد قدرت است؛ چه در داستان‌های کهن و چه در کارتون‌های کودکانه. شیر به‌دلیل خصوصیاتی مثل شکوه، قدرت و جاه‌طلبی، همیشه در نقش سلطان جنگل بوده و در نقاشی‌ها و روی پرچم‌ها حضور داشته و به شخصیت اصلی بسیاری از کتاب‌ها، داستان‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌ها تبدیل شده و کمتر کسی است که «پرنس جان» را در انیمیشن رابین‌هود یا «اسکار، موفاسا و سیمابا» را در انیمیشن شیرشاه به یاد نیاورد.
امروز 19آگوست را به‌عنوان روز جهانی «شیر» نامگذاری کرده‌اند و هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام سلطان جنگل هم جلب حمایت‌های مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان‌های مسئول، برای مراقبت از این گربه‌سان باشکوه و زیبا و جلوگیری از انقراض آن است. با اینکه جای این حیوانات با خوی وحشی در طبیعت بوده و نقش شیر در اکوسیستم به‌عنوان یک شکارچی قدرتمند، کنترل تعادل مورد نیاز برای حفظ تمامی گونه‌های گیاهی و جانوری آن منطقه است اما عده‌ای از این شیرها به سیرک برده می‌شوند تا از حلقه آتش بپرند و مردم را سرگرم کنند، عده‌ای به بدترین شکل در باغ وحش نگهداری می‌شوند تا مردم تماشایشان کنند و تعداد زیادی از توله شیرها هم به‌عنوان حیوان خانگی در چهاردیواری منازل زندگی می‌کنند که آخر و عاقبت همه این حیوانات هم معمولا افسردگی و مرگ زودرس است. طبق آمارهای اتحادیه حفاظت از طبیعت، جمعیت شیرهای آفریقا و آسیا به سرعت درحال کاهش است و این گربه‌سان در خطر انقراض خاموش قرار دارد و در کل کره‌زمین کمتر از ۲۰ هزار قلاده شیر باقی مانده است. دلایل اصلی این کاهش هم از دست دادن سکونتگاه، شکار غیرقانونی و نگهداری این حیوانات در محیطی نامناسب عنوان می‌شود.
شاید تنها کاری که ما انسان‌ها برای نجات شیرها از دستمان برمی‌آید این باشد که جلوی اسارت و شکارشان را بگیریم و با نرفتن به سیرک یا هر جای دیگری که حیوانات را اسیر کرده و آزار می‌دهند، از رشد و توسعه این صنعت جلوگیری کنیم، چرا که محافظت از سلطان جنگل، محافظت از خودمان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید