• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13783
+
-

شهر در رسانه‌ها

اهمیت مراودات چندجانبه شهردار تهران

روزنامه «شرق» در یادداشتی با اشاره به انگیزه شهرداران قبلی تهران برای رسیدن به ریاست‌جمهوری، نوشته: کسانی که خود را برای این منصب آماده می‌کنند باید ویژگی‌های بیشتری نظیر انگیزه بالا، روابط عمومی گسترده، شناخت کافی از شهرداری و حتی مایه‌گذار از آبروی خویش باشند. این یادداشت در ادامه به اهمیت روابط گسترده شهردار تهران با نهادهای مختلف حکومتی اشاره کرده و می‌نویسد: «شهردار پایتخت باید با سطوح عالی مدیریت کشور رابطه و مراوده و تعامل داشته باشد. با این احوال ارزیابی میزان موفقیت پیش‌بینی‌پذیر نیست اما همکاری شورا و شهردار، شهردار و دولت و شهردار با سایر قوا پیشبرد امور و حل مشکلات پیش‌رو را ممکن می‌کند. گذشته از همه اینها، شهردار با تیمی همراه و باانگیزه و کارآمد می‌تواند خدمات این نهاد را استمرار بخشد تا توقع و انتظار شهروندان در حد قابل‌قبول و با مشارکت آنان تحقق یابد.»

انتقاد از صبحانه‌های کاری شورا

روزنامه «شهروند»، برگزاری نشست‌های مشورتی با عنوان «صبحانه کاری» توسط شورای شهر تهران را به جلسات غیرعلنی شورای چهارم تشبیه کرده و با انتقاد از برگزاری این نشست‌ها، آن را برخلاف شعار شفافیت دانسته که مورد تأکید اعضای کنونی شوراست؛ این روزنامه از قول منتقدان نوشته : «تصمیمات مهم و هماهنگی در این نشست‌های مشورتی صورت می‌گیرد و اعضا با این پیشینه در صحن علنی حاضر می‌شوند. آنها این روند را در تضاد با شعار شفافیت می‌دانند و معتقدند این رفتار در روزهای گذشته و هنگام استعفای نجفی و همچنین انتخاب سرپرست افزایش یافته است. دیروز هم در جلسه علنی شورا، رأی‌گیری به‌صورت مخفی برگزار شد که سخنگوی شورا این رفتار را دستورالعمل شورا دانست.»

نصب غیراستاندارد دکل‌های مخابرات در تهران

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در گفت‌وگو با «خانه ملت» با اشاره به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر وجود 2هزار دکل بدون مجوز در تهران، گفته: «شرکت زیرمجموعه شهرداری تهران از گذشته مجوز نصب این دکل‌ها را صادر کرده که در همین راستا عوارضی نیز بابت فعالیت این دکل‌ها دریافت می‌کند. متأسفانه این مسئله از مصوبات دوره مدیریت شهری گذشته بوده و درحال حاضر این قانون باید اصلاح شود.» علیرضا رحیمی با اشاره به اینکه شهرداری در این مسئله ذی‌نفع بوده و از نصب این دکل‌های مخابراتی و تلفن همراه عوارض دریافت می‌کند، گفت: «متأسفانه این قانون براساس مصوبات شورای شهر قبل بوده و همچنان با توجه به این قانون وضع عوارض می‌شود؛ لذا درحال حاضر اعتراض شورای شهر در گام اول ناظر به سلامت شهروندان و تأمین حقوق مردم بوده و به‌طورحتم شورای شهر از صلاحیت لازم برای اصلاح این مقررات و آیین‌نامه‌های نظارتی بر دکل‌ها برخوردار است.»

تهران شهردار می‌خواهد، نه سیاستمدار

نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» به اعضای شورای شهر توصیه کرده که کسی را برای سمت شهرداری انتخاب کنند که قدرت چانه‌زنی بالا داشته و بتواند با نهادهای مختلف هماهنگ باشد. احمد مازنی تأکید کرده که تهران شهردار می‌خواهد، نه سیاستمدار. متأسفانه این رسم بدی است که فکر می‌کنیم چون تهران پایتخت کشور است، کسی که مدیریت آن را بر‌عهده می‌گیرد حتما باید یک چهره سیاسی با عقبه سیاسی قوی باشد؛ درحالی‌که من فکر می‌کنم سابقه اجرایی برای چنین مسئولیتی اهمیت بیشتری دارد. او همچنین گفت: «شهردار تهران به جای اینکه پشت موتور بپرد باید به اقتضائات مدیریت کلان تسلط داشته باشد. برای شهر، داشتن شهرداری که وقتش را برای حل مسائل کلان از طریق رایزنی و بررسی نظرات کارشناسان بگذارد، لازم است، نه کسی که شخصا به‌دنبال پروژه‌ها می‌رود. شهردار باید بتواند از کسانی که خوب می‌دوند استفاده کند نه اینکه خودش خوب دوندگی کند.»

شهرداری تهران می‌تواند ارزان‌تر اداره شود

در یادداشتی که «پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی» به قلم هادی حق‌شناس، اقتصاددان منتشر کرده، آمده است: «شهرداری تهران می‌تواند ارزان‌تر اداره شود به این شرط که در همه بخش‌های آن از مدیران کارآمد و با دانش استفاده شود و اینکه بخشی از هزینه‌های غیرضرور حذف شده و درآمدهای پایدار روزانه، ‌ماهانه و سالانه برای شهرداری تهران ایجاد شود تا بودجه‌اش اصطلاحا صفر باشد؛ یعنی درآمد و هزینه‌اش یکسان باشد.» وی نوشته: «مهم‌تر از منابع پایدار درآمدی در شهرداری که حتما باید به آن فکر کرد، باید فکری اساسی در مورد هزینه‌های شهرداری تهران کرد. حدود ۶۰هزار پرسنل با توجه به اینکه بسیاری از خدمات، امروز مکانیزه شده، این تعداد کارمند یا کارکنان شهرداری با انواع مؤسسات خدماتی دیگر به‌نظر می‌رسد همان ویژگی دولت را پیدا کرده. همچنان که دولت حجیم است و تعداد کارکنان دولت بیش از استاندارد است، در شهرداری تهران هم همین اتفاق افتاده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید