• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137741
+
-

مجلس عمل به مصوبه خود را پیگیری می‌کند

کمیسیون اصل90 ، سازمان انرژی اتمی و دولت را متهم به عدول از اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها کرده است


 دفتر دولت دوازدهم بسته شده، اما انتقاد نمایندگان مجلس به این دولت تمامی ندارد. این بار نوبت به کمیسیون اصل۹۰ رسیده تا سازمان انرژی اتمی و دولت را متهم به عدول از قانون موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» کند. قانونی که حسن روحانی گفته بود به‌دلیل اجرای آن دولت دوازدهم نتوانست تحریم‌ها را لغو کند. این اتهام‌ها البته واکنش سازمان انرژی اتمی را هم به‌دنبال داشته و این سازمان در جوابیه‌ای به اظهارات سخنگو و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پاسخ داده است. پیش از آغاز این ماجرا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی برای توضیح درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی از سوی این سازمان به کمیسیون اصل ۹۰ دعوت شده بود، اما علی خضریان، سخنگوی کمیسیون که طبق گزارش‌ها حتی در این جلسه حضور نداشته، در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد که «آنچه از جلسه بر می‌آید» این است که «سازمان انرژی اتمی از برنامه پیش‌بینی شده در قانون به دلایل مختلف عدول کرده است و نتوانسته به مرّ قانون عمل» کند. خضریان حتی گفته که «مقرر شد در ادامه، کمیسیون در این خصوص تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و براساس قانون عمل کند.» روایت سازمان انرژی اتمی از این جلسه اما کاملا با توضیحات خضریان متفاوت است. براساس جوابیه این سازمان صالحی به همه سؤالات نمایندگان پاسخ داده و حتی مقرر شده تا ابهامات باقی مانده نیز به‌صورت کتبی به مجلس پاسخ داده شود. هرچند به‌نظر می‌رسد این اتفاق آخرین چالش‌های مقام‌های دولت دوازدهم با مجلس اصولگرای یازدهم باشد، اما حاکی از آن است که دست‌کم عده‌ای از نمایندگان مجلس هنوز در فضای پیش از انتخابات هستند و عمده فعالیت خود را معطوف به هجمه علیه دولت دوازدهم و اقدامات آن کردند.

سازمان انرژی اتمی: تکالیف سازمان‌ قابل‌سنجش است
در جوابیه سازمان انرژی اتمی آمده: «اقدامات این سازمان به‌عنوان مجری تکالیف مصرح در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، بسیار روشن، شفاف و قابل‌سنجش است. این اقدامات تاکنون بارها به‌صورت مکتوب و مشروح برای کمیسیون‌های محترم مجلس و ازجمله کمیسیون اصل‌۹۰ و در جلسات و بازدیدهای متعدد میدانی، ارائه گردیده و بارها از سوی بزرگان مجلس شورای اسلامی ازجمله ریاست محترم مجلس (درتاریخ نهم بهمن‌ماه هزار و سیصدو نودو نه، طی بازدید از مجتمع غنی‌سازی‌ شهید دکتر علی‌محمدی- فردو و در تاریخ ششم تیر‌ماه هزار و چهارصد در صحن مجلس) مورد صحه‌گذاری واقع شده‌ است.» به گزارش «ایسنا» در بخش دیگری از این اطلاعیه نیز تأکید شد: «سازمان انرژی اتمی ایران با درنظر گرفتن جایگاه رفیع کمیسیون اصل۹۰ و لزوم پاسخگویی به آن، باور دارد که‌ شأن کمیسیون یادشده فراتر از مرزبندی‌های سیاسی است و در رسیدگی به موضوعاتی مانند هسته‌ای، همه مصالح و جوانب مختلف آن ازجمله ابعاد ملی، بین‌المللی؛ سیاسی و امنیتی را مدنظر قرار می‌دهد.» بر همین اساس نیز از کمیسیون اصل90 تا موارد ادعایی ترک فعل درباره قانون مجلس را کتبا به سازمان انرژی اتمی ارسال کند تا «مستدلاً و مستنداً و دور از فضاسازی» به آن پاسخ دهد. این در حالی است که مجلس یازدهمی‌ها حتی پرونده رئیس دولت دوازدهم را هم به اتهام استنکاف از قانون اقدام راهبردی و ۱۲قانون دیگر به قوه قضاییه فرستادند. حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل90 نیز در همین زمینه گفته بود که «برخی گزارش‌ها مبنی بر تخطی سازمان انرژی اتمی از اجرای کامل برخی از مواد قانون اقدام راهبردی به کمیسیون واصل شده است.»  حال باید دید که رویکرد تقابلی نمایندگان تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. درحالی‌که آنها معتقد هستند قانون اقدام راهبردی منجر به آغاز مذاکرات وین شد و راه را برای رفع تحریم‌ها باز کرد. حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم اما در واپسین روزها تأکید کرد که این قانون مانع رفع تحریم‌ها شد و درصورت عدم‌تصویب آن امکان لغو تحریم‌ها در اسفند‌ماه۹۹ وجود داشت.

 مکث
ایران با حسین امیرعبداللهیان به مذاکره باز می‌گردد؟


 یک مقام اروپایی ادعا کرده که ایران خواهان بازگشت به مذاکره از‌ ماه سپتامبر (اواسط شهریور) است. این مقام اروپایی که نامی از او برده نشده و با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده همچنین خبر داده که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در حاشیه مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی با حسین امیرعبداللهیان نیز دیدار کرده است. امیرعبداللهیان از گزینه‌های محتمل کابینه رئیسی برای وزارت خارجه است و در مصاحبه مقام اروپایی از او به‌عنوان شخصی یادشده که «قرار است مسئولیت مذاکرات را در دولت تازه به‌عهده گیرد.» البته هنوز نام امیرعبداللهیان به‌عنوان وزیر خارجه تأیید نشده و 6 دوره گذشته مذاکرات وین نیز در سطح معاونان وزرای خارجه بوده است. چنان که ریاست هیأت ایرانی در این گفت‌وگوها را سیدعباس عراقچی معاون محمدجواد ظریف وزیرخارجه دولت دوازدهم بر عهده داشت. برغم این روند این مقام اروپایی ادعا کرده که مقام‌های ایران می‌خواهند «در نخستین زمان ممکن» به میز مذاکره برگردند. از سوی دیگر پس از تعویق در برگزاری دور هفتم مذاکرات، آمریکایی‌ها نیز از ایران خواستند تا به مذاکره بازگردد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم تأکید کرده که «روزنه دیپلماسی برای همیشه باز نیست.»  پالس مثبت اروپایی‌ها برای از سر‌گیری مذاکرات در حالی است که  سیدابراهیم رئیسی   از استمرار دیپلماسی و مذاکره برای رفع تحریم‌ها سخن گفته است. او در نخستین سخنرانی رسمی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور تأکید کرد که از هر طرح دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها استقبال می‌کند. سیدعباس عراقچی اما پس از پایان دور ششم گفت‌وگوها تأکید کرده بود که احیای برجام به تصمیم‌های سخت واشنگتن و لغو همه تحریم‌ها بستگی دارد. از سوی دیگر نیز کاظم غریب آبادی، عضو هیأت مذاکره‌کننده ایران 7 محور اختلافی در این مذاکرات را برشمرده که برای رسیدن به توافق باید حل شود. اما اینکه دولت رئیسی چه راهبردی در این زمینه اتخاذ می‌کند و چه‌کسی سکان‌دار هدایت سیاست خارجی خواهد بود هنوز به شکل رسمی مشخص نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید