• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137711
+
-

آبرسانی سیار به 74روستای گلستان

آبرسانی سیار به 74روستای گلستان

فاطمه میرزایی- خبرنگار

‌گلستان در ماه‌های گرم سال، تنش آبی زیادی را تجربه می‌کند. امسال اما این موضوع از تنش‌های معمول هم فراتر رفته و بحران آب به‌ویژه در بخش آب شهری و روستایی، به مراکز مهمی چون بیمارستان‌های مرکز استان هم رسیده است. بیماران و کادر درمان 2بیمارستان صیاد شیرازی و 5‌آذر در گرگان، با شروع تابستان با دغدغه‌ای به نام تامین آب بیمارستان نیز مواجه شده اند. آبرسانی با تانکر به این 2بیمارستان انجام شد تا در نهایت با اتصال حلقه‌های جدید چاه به بیمارستان‌ها، این مشکل حل شود. به گزارش سازمان آبفای گلستان، از مجموع شهرهای استان 2شهرستان گنبدکاووس و آزادشهر پس از گرگان، دارای بیشترین مشکل آب شهری هستند و در شهرستان‌های گنبد، آزادشهر و مراوه‌تپه، 74‌روستا از مجموع هزار روستای استان با تانکر و به روش سیار آبرسانی می‌شوند.

اخطار برای پر مصرف‌ها
شدت کمبود آب در گلستان به حدی رسیده که علاوه بر شرکت آبفا به ‌عنوان متولی امور آب، واکنش دستگاه‌های دیگر را نیز برانگیخته است.
فرماندار گرگان با اعلام اینکه؛ 60درصد مشترکان گرگان بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند می‌گوید: برای هر مشترک پرمصرف، 3اخطاریه پیامکی فرستاده می‌شود و اگر این گروه در رفتار خود تغییری ایجاد نکنند، با قطعی آب مواجه می‌شوند.محمد حمیدی، می‌گوید: الگوی مصرف برای واحد مسکونی در یک‌ماه، 15هزار لیتر است و هیچ مشترکی نباید از این اندازه بیشتر استفاده کنند.

دومین خشکسالی گسترده طی 45سال
مدیرعامل شرکت آبفای گلستان نیز درخصوص آخرین وضعیت تولید و توزیع آب آشامیدنی در استان و قطع آب آشامیدنی در ساعات شبانگاهی، به‌ویژه در گرگان می‌گوید: خشکسالی امسال در ۴۵سال گذشته دومین خشکسالی گسترده در استان است و تأثیر زیادی در کاهش منابع آبی داشته است. میزان آورد رودخانه‌ها بین ۳۰ تا ۷۰درصد و بارندگی‌ها حدود ۳۰درصد کاهش داشته و سطح سفره‌های آب زیرزمینی به‌شدت پایین رفته است. بهزاد هرمزی، ادامه می‌دهد: تمام منابع آبی استان متکی بر ۶۰۰ حلقه آب آشامیدنی است که در کنار ۳۵هزار حلقه چاه آبی در عرصه کشاورزی، از آن استفاده می‌کند.

کمبود 1500لیتر بر ثانیه تولید آب
هرمزی با بیان اینکه ۳۵حلقه ژنراتور نیز برای حل مشکل آب در گلستان که بخشی از آن ناشی از مشکل برق است، به‌کار گرفته شده اضافه می‌کند: گرگان تنها مرکز استانی است که از هیچ سدی برای تامین آب آشامیدنی برخوردار نیست. البته احداث سد در گلستان ، به‌خصوص برای مرکز استان مصوب شده تا به اجرا دربیاید. در گلستان کمبود 1500لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب وجود دارد. شهر گرگان 1750لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد، اما هم‌اکنون 1270لیتر آب توسط آب منطقه‌ای به آب و فاضلاب برای تامین آب آشامیدنی تحویل داده می‌شود که ما با وجود ۴۷۰ لیتر با کمبود سیستمی آب در گرگان مواجه هستیم.

قطعی گسترده برق چاه‌های آب
مدیرعامل شرکت آبفای گلستان توضیح می‌دهد: متأسفانه امسال با قطع گسترده برق چاه‌های آب مواجه بوده ایم و برای مثال در برخی روزها از ۷۸ حلقه چاه گرگان ۴۱ حلقه بین 1تا 3ساعت به‌دلیل قطعی برق خاموش بوده و تولیدی نداشته اند. از سوی دیگر نیاز است تا با توجه به وضعیت خشکسالی گلستان، مردم بیش از پیش در اصلاح الگوی مصرف دقت لازم را داشته باشند.
او همچنین درباره علت کاهش فشار آب در ساعات شبانگاهی، بیان می‌کند: این کاهش فشار آب برای پایدار نگهداشتن توزیع آب در طول روز است و اگر این مدیریت فشار را اعمال نکنیم، در طول روز به‌دلیل نرسیدن حجم مخازن به اندازه نیاز در تامین آب آشامیدنی دچار مشکل خواهیم شد. از ساعت ۲۳ تا ۶ صبح مدیریت مصرف و افت فشار آب در گرگان را تا اطلاع ثانوی خواهیم داشت و حتی سعی ما بر این است تا این میزان به حداقل ممکن برسد.

هیچ وقت آب نداشتیم
یکی از اهالی روستای حاجی‌لر گنبدکاووس می‌گوید: طاقت روستاییان این منطقه از این همه بی‌آبی طاق شده است. م.معصومی، با بیان اینکه ضرر مصرف بی‌رویه‌ای که دیگران انجام می‌دهند، گریبان آنها را می‌گیرد، ادامه می‌دهد: بیش از ۱۵سال است که روستای ما آب ندارد. حالا به ما می‌گویند آب نداریم مصرف زیاد است، ولی ما که هیچ وقت زیاد مصرف نکرده‌ایم. یعنی هیچ‌وقت آن‌قدر آب نداشته‌ایم که زیاد مصرف کنیم. نه فقط روستاییان که شهرنشینان نیز دیگر صبر کمی برای مقابله با بی‌آبی دارند.
یک شهروند گرگانی که مادرش در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان صیاد شیرازی بستری است، می‌گوید: نزدیک به یک هفته شاید بیشتر، آبرسانی با تانکر در این بیمارستان انجام می‌شد. طبیعتا نگرانی نخست، سلامت آب آشامیدنی بود. حالا هم به‌نظر آب متصل است، اما ما همچنان نگران هستیم. سمیه کوهکن، می‎افزاید: زندگی برای مردمی که بیمار هستند سالمند دارند یا خودشان سالمند هستند، همچنین برای کسانی که کودک و نوزاد دارند، طاقت‌فرسا شده است. هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردیم که باید دغدغه نانمان کم نشده، دغدغه آب هم به آن اضافه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید