• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137706
+
-

زلزله‌زدگان سی‌سخت همچنان در حسرت سرپناه

با وجود وعده استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای بازسازی مناطق زلزله‌زده تا پایان شهریور هم‌اکنون کمتر از ۱۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده است

زلزله‌زدگان سی‌سخت همچنان در حسرت سرپناه

ستاره حجتی- خبرنگار

اینجا کهگیلویه و بویراحمد است. وسط تابستانش هم از گرمای نفسگیر خبری نیست. انگار کسی کهگیلویه و بویراحمد را نمی‌شناسد. انگار نمی‌دانند آب و هوای دنا چگونه است. عجب که ما را چطور فراموش کردند؟

خانه‌های بازسازی نشده
محمدکیا، یکی از اهالی سی‌سخت است که خانه پدری‌اش را در زلزله زمستان گذشته از دست داده. پدرش دوست ندارد صحبت کند. مادرش هم فکر می‌کند کسی برایشان کاری نمی‌کند. در چادر زندگی نمی‌کنند و اقامتشان در خانه یکی از بستگان است. محمدکیا اما عصبانی است و می‌گوید: زلزله که آمد تعداد زیادی از مسئولان کشوری و استانی آمدند، هر کس وعده‌ای داد، اما هیچ‌یک را عملی نکردند. اصلا روز گرم و سرد ندارد. آدمیزاد خانه می‌خواهد. مأمن خودش را می‌خواهد. سیده زهرا، یکی دیگر از اهالی سی سخت است. خانه او نیز جزو خانه‌های با خسارت بالا بود. مدتی است چادر را رها کرده و در اتاقی نیم‌ریخته از بقایای خانه‌اش زندگی می‌کند. او می‌گوید: شوهرم مرده است. بچه‌هایم بعد از زلزله یک به یک می‌آمدند من را به خانه خودشان در یاسوج می‌بردند، اما دیگر نمی‌روم. همسایه‌های من مگر کجا را داشتند یا دارند که بروند؟ من هم نمی‌روم. اینجا وسط خیابان و حیاط خانه بمانم بهتر است. وقتی جای دیگری می‌رویم مسئولان فکر می‌کنند دیگر نیازی نیست به ما سر بزنند. او ادامه می‌دهد: نباید فکر کنند ما بی‌سوادیم یا دستمان به جایی نمی‌رسد. من ۳۰ سال بچه‌هایم را بی‌پدر و با پول کارگری بزرگ کردم. درس خوانده تحویل جامعه دادم، اما قرار نیست بروم سربارشان بشوم. دولت وظیفه دارد خانه من را درست کند. خسارتم را بدهد. وامم را بدهد. عبدالرحمان، هم یکی از اهالی روستای غریب محمد است؛ روستایی که تعداد زیادی از خانه‌های مسکونی‌اش در اثر زلزله سی‌سخت تخریب شد یا به‌شدت خسارت دید. عبدالرحمان می‌گوید: مردم کهگیلویه و بویراحمد در زمستان چادرنشین شدند. شما از سرمای اینجا خبر ندارید. گفتند تا پایان تابستان خانه‌هایمان را درست می‌کنند، وام و مصالح می‌دهند اما نه وام  دیدیم نه مصالح. فقط ما را در بانک‌ها چرخاندند. بعد گفتند پرونده‌هایتان تکمیل شده، اما هیچ خبری نیست. بهتر است رسانه‌ها بیایند ببینند چند درصد از روستاها و شهر بازسازی شده است.
مدرسه‌های تخریبی
اما این تنها مشکلی نیست که آمدن پاییز و زمستان برای اهالی سی‌سخت به بار می‌آورد. مدرسه‌هایی که بازسازی‌شان تمام نشده هم یکی دیگر از معضلاتی است که مهر برای اهالی این منطقه ایجاد می‌کند. پاییز بی‌خانه و به‌نظر بی‌مدرسه. بنا بر اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان، نگرانی از کمبود فضای آموزشی یک نگرانی جدی است. هادی زارع‌پور، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در زلزله سال گذشته ۲۶مدرسه دچار آسیب و همچنین ۸مدرسه در شهرستان دنا کاملا تخریب شدند. تقریبا ۸۰درصد از بناهای تعمیراتی تعمیر شده و این موضوع ما را با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه کرده است.

کمبود امکانات؛ عامل کندی بازسازی
کمبودها در بخش مسکن اما بیشتر از بخش آموزش، خودش را نشان می‌دهد. براساس آخرین آمار منتشر شده از ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان دنا کمتر از ۱۰۰ واحد تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.
محمد صفایی، می‌گوید: 2100واحد تعمیری و 1100۰ واحد احداثی در شهر و روستاهای اطراف مناطق سی‌سخت و در مجموع شهرستان دنا وجود دارد.
او درباره بازسازی این خانه‌ها می‌گوید: همه احداثی‌های شهر و روستا به بانک معرفی شده‌اند و بیش از ۸۰درصد انعقاد قرارداد انجام شده است. همچنین عملیات اجرایی ۸۰۰واحد نیز شروع شده است. از حدود ۲هزار واحد تعمیری در شهر و روستا ۹۰ درصد به پایان کار رسیده‌اند.
صفایی بخشی از تأخیر از انجام امور را متوجه کرونا و بخشی را متوجه نبود امکانات می‌داند و می‌گوید: ما مشکل مصالح نداشتیم. آجر و میلگرد را هم توانستیم زیر قیمت بازار تهیه کنیم، اما متأسفانه بیش از 40روز سیمان رایگان به ما تعلق نگرفت. همه مسئولان استان دست به‌دست هم دادند تا این مسئله حل شد. در روزهای آینده شاهد سرعت در روند بازسازی‌ها خواهیم بود.

***      
از زلزله سی‌سخت بیش از ۶‌ماه می‌گذرد. طی این مدت حتی ۱۰۰خانه به بهره‌برداری نرسیده است. گویی زندگی دوباره در سرمای دامنه‌های کوه دنا آن هم بی‌سقف و سرپناه سرنوشت امسال سی‌سختی‌هاست؛ مانند زمستان گذشته. سرنوشتی که شاید دیگر مسئولان نیز هرچه قدر تند بکوشند نتوانند آن را
تغییر دهند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید