• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137671
+
-

سمیرا حسن/ مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۵

حل مشکلات شهر با مشارکت مردم

حل مشکلات شهر با مشارکت مردم

بار دیگر تقویم به «۱۷ مردادماه» و روز «خبرنگار» رسید. روزی که می‌تواند تداعی‌کننده نقش مهم رسانه‌ها در روشنگری جامعه باشد. خبرنگاران با انعکاس واقعیت‌ها، رویدادها و نشان دادن راهکارها چون چراغی روشن، چرخ جامعه و شهر را به سوی بهبودی و پیشرفت حرکت می‌دهند و می‌توانند برای سایران الگو باشند. از سوی دیگر، خبرنگاران با اطلاع‌رسانی صادقانه، آسیب‌ها را بیان می‌کنند و به این وسیله بازدارنده اتفاقات ناگوار و ناخوشایند در آینده خواهند بود. خبرنگار با هنر خود پیام‌های روحیه بخش را به جامعه تزریق می‌کند و سبب رشد و شکوفایی آنان می‌شود. در این میان فعالیت در عرصه کنونی، کار آسانی نیست و با گسترش وسایل ارتباطی، وظیفه رسانه‌ها نه آسان‌تر بلکه دشوارتر می‌شود چون در سیل اخبار مختلف که مخاطب را احاطه می‌کند، خبرنگار باید بتواند به خوبی از پس ارائه خبر بر آید.

از سویی عصر حاضر، عصر ارتباطات است و در بستر ارتباطات، گفتمان شکل می‌گیرد. بدون‌ تردید هیچ راه‌حلی برای حل مشکلات بهتر از گفتمان نیست و هرچه ارتباط بین نهادها با یکدیگر و با مردم بهتر باشد، می‌توان به داشتن جامعه‌ای خوب امیدوار بود. روی این اصل باید به عنصر روابط‌عمومی در نهادها و برقراری ارتباط مؤثر با مردم تأکید کرد. در سال‌های اخیر و با گسترش وسایل ارتباط‌جمعی، به طبع گستره نفوذ شهروندان در مسائل شهری نیز بیشتر شده است و این اتفاق مدیریت شهری را بیش از پیش به سوی شهروندمداری و شهروندسالاری سوق می‌دهد. ارتباط با شهروند و تعامل از طریق فضای مجازی، رسانه‌ها و دیدارهای رودر رو بدون‌ تردید اثرگذاری بالایی دارد و به حل مشکلات شهر کمک می‌کند. مفهوم مشارکت، ارتباط تنگاتنگ و مرتبطی با مفهوم شهروندی دارد که در آن حقوق، وظیفه، نقش و مسئولیت شهروندان مشخص و نهادینه شده است.

مدیریت شهری باید با رویکرد جامع‌نگر جغرافیایی، ‌درصدد ایجاد انسجام بین نظام شهری و شهروندان باشد. با توجه به فعالیت شهرداری در حوزه‌های مختلفی چون خدمات شهری، عمرانی، ترافیکی و حتی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمرگی شهروندان دارد. در این راستا مشارکت شهروندان در امور شهری در سطوح و حوزه‌های گوناگون میسر و البته قابل رؤیت است. مشارکت شهروندان می‌تواند به‌صورت خودجوش، فعال یا منفعل باشد و در این راستا شهرداری منطقه ۵ با تشکیل خانواده ارتباطی و فراهم کردن بسترهای گوناگون برای ارتباط با شهروندان به داشتن منطقه‌ای پویا و همراه با مردم اهتمام ورزیده است. این نوع دیدگاه و تفکر سبب شد تا در ارزیابی سال ۱۳۹۹، شهرداری منطقه ۵ موفق به کسب رتبه بسیار مطلوب در بین مناطق ۲۲‌گانه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید