• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137656
+
-

دغدغه/ انتقاد کن، پول بگیر

دغدغه/ انتقاد کن، پول بگیر

سامان رضایی

نقدپذیر نیستیم. بی‌بروبرگرد بی‌رودربایستی. اگرچه مرز بی‌ادبی با نقد سازنده به باریکی یک مو است اما باید بپذیریم حتی در داخل مرز‌های ادب هم نقد را برنمی‌تابیم. تا جایی که بزرگان اخلاق و حکمت قرن‌ها پیش برای اینکه خدشه‌ای به غرور مخاطب وارد نشود به جای نقد بیشتر اوقات به پند و اندرز روی آورده‌اند. از این تاریخچه که بگذریم نگاهی به واقعیت دنیای سایبر و نرم‌افزار‌ها و پلتفرم‌های دنیای مجازی می‌تواند مفید باشد. در این دنیای جدید طراحان و حتی خود نرم‌افزار‌ها نه‌تنها با نقد مشکلی ندارند بلکه بابت آن از منتقد سپاسگزاری می‌کنند. برای نمونه چندی پیش دوست مترجمی کتاب آکسفورد را به فارسی برگردانده بود و درباره یکی از واژه‌های تخصصی که به‌صورت اشتباه به‌کار برده شده بود به دانشگاه آکسفورد ایمیل‌ زد. پاسخ این بود: «پس از بررسی موردی که گوشزد کرده بودید متوجه شدیم این نقد بسیار درست است، ‌بابت آن سپاسگزاری می‌کنیم و در ویرایش‌های بعدی کتاب حتما آن را تصحیح خواهیم کرد.» در فضای ویندوز و بسیاری از پلتفرم‌های گوشی‌های همراه هم در بخش فیدبک معمولا صاحبان نرم‌افزار و طراحان آن بابت هر نقد و فیدبک مثبت یا منفی از کاربر‌ها تشکر می‌کنند.
نمونه اخیر آن جالب‌تر از همه است. این‌بار توییتر بابت هر باگی که از توییتر کشف کنید به شما پول می‌دهد. توییتر به‌منظور از میان‌ بردن جهت‌گیری‌های غیرعمدی الگوریتم برش تصویر خود، مسابقه کشف نقص ویژه‌ای را راه‌اندازی کرده که در نوع خود بی‌مانند است. به‌گزارش engadget، توییتر به جای پرداخت پول به محققانی که مشکلات امنیتی را کشف می‌کنند، به آنهایی جایزه خواهد داد که مثال‌های کشف‌نشده از سوگیری در الگوریتم برش تصویر را پیدا کنند. توییتر پیش از این در ‌ماه آوریل اعلام کرده بود که به آسیب‌های غیرعمدی بالقوه‌ای که از الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی نشأت می‌گیرند رسیدگی خواهد کرد و آغاز این کار نیز با الگوریتم‌های برش تصویر خواهد بود. این کمپانی از سال2018 در جهت تلاش برای تمرکز بر جذاب‌ترین بخش‌های تصاویر در پیش‌نمایش آنها، از الگوریتم برش تصویر استفاده کرد.
توییتر اظهار داشته که این نخستین مسابقه کشف سوگیری در این صنعت است و جایزه‌های تعیین‌شده برای آن تا 3500دلار در نظر گرفته شده است. رومان چاودری به‌عنوان مدیر تیم اخلاقیات، شفافیت و مسئولیت یادگیری ماشینی در توییتر در این‌باره گفت: این مسابقه با این هدف راه‌اندازی شد که افراد بابت یافتن این سری از مشکلات پاداش دریافت کنند زیرا در فضای مجازی و نرم‌افزاری استفاده از انبوه کارشناسانی که خود کاربر‌ها هستند به پیشرفت این فضا کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید