• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137488
+
-

آخرین قیمت‌های میوه در نیمه تابستان

میانگین قیمت هر کیلوگرم ‌میوه در میانه دومین‌ماه تابستان به 35هزار تومان رسیده است

تابستان از نیمه گذشت و با وجود وعده‌های داده شده اگرچه قیمت میوه به‌طور نسبی کاهش یافت، اما این کاهش در حدی نبود که با قدرت خرید بیشتر اقشار جامعه سازگار باشد. میانگین هرکیلو گرم 50هزار تومانی قیمت‌ میوه‌های تابستانه درابتدای فصل توزیع و نوبرانگی، حالا که به میانه دومین ‌ماه تابستان رسیده‌ایم، به 35هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته و خرید 2 یا 3قلم میوه 100هزار تومان برای خانواده‌ها هزینه دارد؛ قیمتی که با توجه به تورم دیگر کالاهای اساسی، پرداخت آن در توان بسیاری از اقشار نیست و تقاضا را ناگزیر کاهش داده است. با این حال، کاهش تقاضا نیز قیمت‌ها را در بازار کاهش نداده و بیشتر مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند یا میوه‌های به‌صرفه‌تر مثل خربزه و هندوانه را به‌جای هلو، شلیل، زردآلو و گیلاس تهیه کنند یا برای خرید میوه به غرفه‌های شلوغ میادین میوه ‌تره بار مراجعه کنند چون در مغازه‌های میوه‌فروشی قیمت‌ها بسیار تند و تیز است.

قیمت‌های تند و تیز
در میوه فروشی‌های تهران بسته به منطقه و درجه‌بندی میوه‌های عرضه شده، با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم، اما مشاهدات نشان می‌دهد هیچ‌یک از میوه‌های تابستانه را نمی‌توان زیر 20هزار تومان تهیه کرد. حتی خرید هندوانه، خربزه و طالبی نیز که ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین میوه‌های تابستانه محسوب می‌شوند با توجه به وزنی که دارند بین 20 تا 30هزار تومان تمام می‌شود. قیمت گیلاس، زردآلو، شاه‌توت و تمشک بین 60 تا 70هزار تومان است و دیگر میوه‌ تنها کمی ارزان‌تر هستند. هم‌اکنون در میوه‌فروشی‌ها گلابی بین 45 تا 60هزار تومان، سیب گلاب 20 تا 30هزار تومان، خیار 13هزار تومان، موز 26 تا 29هزار تومان، هلو بین 29 تا 38هزار تومان، شلیل و شبرنگ حدود 29 تا 40هزار تومان، هلو انجیری 30 تا 40هزار تومان، آلبالو 26 تا 40هزار تومان، انگور عسگری 20 تا 26هزار تومان، آلو قطره‌طلا و آلو شابلون تا 37هزار تومان، هر عدد هندوانه بین 6 تا 7کیلوگرمی حدود 40هزار تومان و هر عدد طالبی با وزن تقریبی 2کیلوگرم حدودا 20هزار تومان قیمت دارند. در میان سبزیجات و صیفی‌‌ نیز افزایش قیمت هویج و گوجه فرنگی در هفته‌های گذشته خبرساز شده بود. از این میان قیمت هویج هنوز در حال افزایش است و درحالی‌که در نرخنامه سازمان میادین میوه و تره بار قیمت حدود 10هزار تومانی برای آن درج شده، گزارش می‌شود که با قیمتی‌در حدود 13هزار تومان به فروش می‌رسد.
در مغازه‌های سطح شهر قیمت این محصول به 20هزار تومان نیز می‌رسد. تقاضای بالا تنها دلیلی است که از سوی مسئولان برای افزایش قیمت هویج عنوان می‌شود. تابستان فصل اوج‌گیری مصرف است چراکه در نبود مرکبات، هویج و طالبی تنها میوه‌های مناسب برای آبگیری به‌شمار می‌روند و همین امر تقاضا برای این محصولات را در سطح خانگی و همچنین از سوی واحدهای صنفی آبمیوه و بستنی فروشی به‌طور چشمگیری بالا می‌برد. مصرف هویج همچنین به‌دلیل خواص درمانی آن از زمان آغاز شیوع کرونا افزایش زیادی داشته است. اما گوجه، دیگر محصول خبرساز هفته‌های گذشته، به تازگی کاهش قیمت داشته و در میادین قیمت آن به‌گفته رئیس اتحادیه بارفروشان میادین میوه و تره‌بار تهران، از 9هزار تومان 2 هفته پیش به 6هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوجه هم‌اکنون در میادین سطح شهر 7هزار و400تومان و در مغازه‌های میوه‌فروشی 12 تا 15هزار تومان است.

دلایل گرانی میوه
افزایش هزینه‌ تولید در بخش کشاورزی و باغداری یکی از دلایل رشد قیمت محصولات زراعی و باغی عنوان می‌شود؛ درحالی‌که شکاف عمیق میان قیمت خرید بیشتر محصولات به‌ویژه میوه‌ها از باغداران با قیمت عرضه آنها در سطح خرده‌فروشی حاکی از آن است که مشکلات نظام عرضه و به‌طور خاص، نبود نظارت در بخش توزیع عوامل مهم‌تری در این زمینه هستند. ایران از بزرگ‌ترین تولیدکندگان محصولات باغی است و در تولید بسیاری از محصولات دارای رکوردهای جهانی و در میان 10تولیدکننده برتر دنیاست‌
 اما مصرف‌کنندگان داخلی در بدترین شرایط اقتصادی، از این ظرفیت بالا بهره کافی نمی‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید