• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137461
+
-

دزدی‌های زیرزمینی

نقشه‌های عجیب تبهکاران در مترو از سرقت اتصالات ریل تا سرقت‌های مرد شکم‌گنده

دزدی‌های زیرزمینی


در دنیای تبهکاران، خلاقیت حرف اول را می‌زند. گاهی آنها دست به کارهای عجیبی می‌زنند که همه انگشت به دهان می‌مانند. در این گزارش با 5مورد از سرقت‌های عجیب و غریبی که در متروی تهران اتفاق افتاده، آشنا می‌شوید. لطفا بخوانید و از این به بعد وقتی سوار مترو می‌شوید، بیشتر مراقب باشید.

سرقتی باورنکردنی
یکی از عجیب‌ترین سرقت‌ها در مترو مدتی قبل با انتشار فیلم دوربین‌های مداربسته یکی از واگن‌ها برملا شد؛ جایی که یکی از مسافران مترو در واگنی خالی و خلوت نشسته بود و به‌زعم خودش مخفیانه، میله‌های قطار را باز می‌کرد. در این فیلم عجیب مرد جوان درحالی‌که اطرافش را می‌پایید و از وجود دوربین مداربسته در قطار غافل بود، با یک پیچ‌گوشتی و با ترس و لرز زیاد پیچ‌های میله‌هایی را که مردم برای حفظ تعادل دست‌شان را به آنها می‌گیرند باز کرده و تکه‌ای از میله‌ها را با خود می‌برد. هرچند پلیس توانست این سارق را شناسایی کند اما هیچ وقت معلوم نشد که پرونده این سرقت عجیب به کجا رسید.

سارق شکم‌گنده
جیب‌بری در مترو، یکی از شایع‌ترین جرائم است اما یکی از سارقان سابقه‌دار مترو جیب‌بری را هم با شیوه‌ای خاص و عجیب انجام می‌داد و همین باعث شد نام او در فهرست سرقت‌های عجیب مترو قرار گیرد. این سارق کهنه‌کار یک ویژگی خاص داشت که به او در عملی‌کردن نقشه‌هایش کمک می‌کرد و آن هم شکم‌بزرگش بود. ترفند این سارق به این شکل بود که او در زمان‌های شلوغ و پرتردد سوار قطار می‌شد و درحالی‌که مسافران اغلب با دو دست میله‌های قطار را گرفته بودند در ازدحام مسافران رو در روی آنها می‌ایستاد و با شکم بزرگش به آنها می‌زد و آنها را عقب می‌فرستاد و درست در همین لحظات بدون اینکه کسی متوجه شود گوشی موبایل آنها را که اغلب در جیب‌های بغل‌شان بود سرقت می‌کرد و در نخستین ایستگاه هم از قطار پیاده می‌شد. این سارق به همین سادگی توانست ده‌ها گوشی موبایل سرقت کند اما سرانجام توسط پلیس مترو دستگیر شد.

بفرمایید ریل
اغلب سرقت‌ها باعث وارد‌شدن ضرر مالی به مسافران و تاسیسات مترو می‌شود اما بعضی از سرقت‌ها با جان مسافران مترو در ارتباط و ممکن است باعث خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر شود؛ درست مثل سرقتی که مدتی قبل در خط متروی تهران- کرج اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که راهبر هنگام حرکت متوجه شد در بخشی از مسیر، ریل‌ها به‌درستی در جای خود قرار نگرفته‌اند. او بلافاصله ترمز قطار را کشید و وقتی مأموران تاسیسات، خط را کنترل کردند مشخص شد اتصالات فلزی ریل در آن بخش از خط به سرقت رفته است. اگر راهبر قطار چند لحظه دیر متوجه این ماجرا می‌شد، ممکن بود قطار واژگون شده و جان مسافران به خطر بیفتد. چند روز بعد البته این سارق دستگیر شد و اعتراف کرد اتصالات فلزی ریل قطار را به‌عنوان ضایعات فروخته است.

سارق، از نوع سحرخیز
از قدیم گفته‌اند سحرخیز باش تا کامروا شوی. یکی از سارقان کهنه‌کار تهران این مثل قدیمی را سرلوحه کارش قرار داده بود و ازجمله نخستین نفراتی بود که ‌هر روز صبح به‌عنوان مسافر وارد یکی از ایستگاه‌های مترو می‌شد اما هدف او فقط سرقت بود. سرقت‌های این مرد بعد از آن برملا شد که مأموران پلیس مترو با تعداد زیادی سرقت که صبح زود اتفاق افتاده بود مواجه شدند و با بررسی دوربین‌های مداربسته پی بردند که عامل همه سرقت‌ها مردی مسن است که هر روز در همان ساعت وارد ایستگاه شده و با نزدیک‌شدن به مسافران، از آنها جیب‌بری می‌کند. در این شرایط بود که روز بعد مأموران در همان ساعت همیشگی که این مرد برای سرقت دست به‌کار می‌شد او را دستگیر کردند و سارق سحرخیز به ده‌ها فقره سرقت اعتراف کرد.

تازه‌ترین ترفند
این روزها که همه دار و ندار مردم ازجمله مسافران مترو در کارت بانکی‌شان است، سارقان حرفه‌ای هم همه تلاش‌شان را می‌کنند تا بتوانند این کارت‌ها را خالی کنند. تازه‌ترین ترفند آنها به این شکل است که کنار دستگاه‌های شارژ کارت‌های تردد مترو پرسه می‌زنند و زمانی که مسافری قصد دارد از دستگاه استفاده کند اما طرز استفاده از آن را به خوبی نمی‌داند به بهانه کمک به او نزدیک شده و کارت بانکی‌اش را از  او می گیرند و همزمان رمزش را هم می‌پرسند تا مثلا برایش کارت مترو را شارژ کنند اما در یک چشم به‌هم‌زدن کارت مسافر از همه جا بی‌خبر را با کارت دیگری عوض کرده و در یک  لحظه از آنجا دور می‌شوند و در نخستین فرصت درحالی‌که کارت و رمز عابربانک مسافر را در اختیار دارند حساب بانکی او را خالی می‌کنند؛ به همین سادگی.

این خبر را به اشتراک بگذارید