• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137447
+
-

غرفه‌های کوچک خوراکی در دوره کرونا چه‌ محدودیت‌ها و چه کمک‌هایی دریافت کردند؟

رونق لقمه‌های مختصر...

میزان آسیب به مشاغل کوچک، همیشه بیش از مشاغل بزرگ است. بضاعت کم این مشاغل، اجازه نمی‌دهد که پس از ورشکستگی یا تعطیلی طولانی‌مدت، مجددا سرپا بایستند و ادامه دهند. یکی از این مشاغل، غرفه‌های کوچک ایستگاه‌های مترو هستند که باید به‌طور همزمان درآمد شخصی و هزینه اجاره غرفه را پرداخت کنند. ببینیم کشورهای مختلف جهان، در دوره کرونا، برای جلوگیری از ورشکستگی این مشاغل چه راهکارهایی را برگزیده‌اند. این بار برای نمونه عملکرد شبکه متروی اروپا درباره غرفه‌های غذای گرم و سرد را بررسی می‌کنیم. این محدودیت‌ها در کشورهایی که وضعیت زندگی به حالت عادی بازگشته، کاهش یافته است؛ اما بعضی از موارد آن هنوز به‌جاست.در دوره کرونا، 70درصد و در دوره‌های اوج کرونا، تمام غرفه‌های متروی شهرها تعطیل شدند. دلیل آن هم فراگیری ویروس، خلوتی مترو‌ها و در دوره‌ای تعطیلی بسیاری از خطوط مترو بود. بعضی از این غرفه‌ها، تعطیلی 9ماهه تا یک‌ساله را تجربه کردند، اما با راهکارهایی سعی شد تا پس از بازگشایی نسبی مترو و دیگر مکان‌ها، این غرفه‌ها نیز با رعایت نکاتی وارد چرخه فعالیت شوند.

1-باید پیچیده شوند
پس از بازگشایی، غرفه‌ها اجازه نداشتند و ندارند که غذایی را بدون بسته‌بندی کامل به‌فروش برسانند- البته به‌تدریج با کاهش محدودیت‌ها، بعضی از این محدودیت‌ها نیز کاهش یافته است- انواع نوشیدنی‌ها نیز باید فقط به شکل بسته‌بندی شده (قوطی و بطری) ارائه شوند. در دوره اوج کرونا، غذاهای گرم طرفداران بیشتری داشتند. از سوی دیگر ارائه خوراکی‌های روباز مانند بستنی، آبمیوه، انواع پیراشکی، شیرینی‌تر و... نیز ممنوع شده و فقط انواع بسته‌بندی شده آنها قابل ارائه است.

2- زمان‌شناسی مهم است
معمولاً غرفه‌های عرضه خوراکی کمی پس از شروع ساعت کار مترو تا کمی مانده به پایان آخرین قطارها، فعالیت می‌کنند. اما در دوره اوج کرونا، محدودیت زمانی برای آنها درنظر گرفته شد. غرفه‌ها اجازه داشتند از ساعت 9تا 11صبح و 5تا 7عصر فعالیت داشته باشند.

3-حتی یک لقمه
مصرف هرگونه خوراکی در سالن‌های انتظار مترو ممنوع اعلام شد. دلیل آن جلوگیری از تجمع افراد و بالا رفتن بار آلودگی بود. برای فرد خاطی جریمه‌ای هم در نظر گرفته شد.

4- آزمون هفتگی
کارت بهداشت و سلامت، یکی از موارد ضروری برای کار در غرفه‌های غذاست، اما در دوره کرونا، هفته‌ای یک‌بار از کارمندان غرفه‌ها تست کرونا گرفته می‌شد تا درصورت مثبت بودن جواب، غرفه و افراد دیگر نیز به‌مدت 15روز قرنطینه شوند. فرد مبتلا زمانی می‌تواند به‌کار بازگردد که پاسخ تست مجدد او پس از طی دوره درمان، منفی باشد.

5-با رعایت فاصله
غرفه‌ها اجازه دارند فقط پنجره‌ کوچکی را برای ارائه غذا باز بگذارند و بقیه فضای غرفه باید کاملا بسته باشد. هواکش‌ها باید همیشه فعال بوده و تعداد نفرات فعال در هر غرفه بسته به فضا باشد. درصورت رعایت نکردن این موارد، جریمه‌ نقدی – در هر کشوری متفاوت است- برای غرفه‌دار درنظر گرفته می‌شود. علاوه براین هرگونه چیدمان خارج از غرفه مانند میز و صندلی، پیشخوان و... ممنوع است. این نکته‌ها برای جلوگیری از تجمع افراد در محل درنظر گرفته شده‌اند.

6-بیرون از خطوط
این غرفه‌ها برای ارائه بیشتر محصولات خود- با توجه به محدودیت زمان کار- می‌توانند غذاها را به شکل بیرون‌بر و یا ارائه به سوپرمارکت‌های محلی به فروش برسانند. در این مورد نیز باید بسته‌بندی غذاها کامل باشد.

7- کمک و تغییر
 در دوره کرونا، کمک مالی دولت به این غرفه‌داران بسیار مهم بود. این باعث شد تا بسیاری از غرفه‌ها، بتوانند سرپا بمانند. از سوی دیگر زمان پرداخت اجاره طولانی‌تر شد. امکان پرداخت اجاره بها در 2 قسط در یک ‌ماه نیز فراهم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید