• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137425
+
-

سفرکرونا با پول مردم

سفرکرونا با پول مردم


سامان رضایی

75درصد بریتانیایی‌ها بعد از جولان کرونا، پول و اسکناس را کنار گذاشته‌اند و برای هر خریدی فقط کارت می‌کشند و خیلی به مشکل بخورند با کیف پول دیجیتال خود خرید می‌کنند. اینها نتایج پژوهشی بود که در انگلستان انجام و توسط بی‌بی‌سی منتشر شد. سی‌ان‌بی‌سی هم گزارش کرده در آمریکا اقلیت 25درصدی که هنوز از اسکناس و سکه استفاده می‌کنند 90درصدشان افراد بالای 50سال هستند که زیاد با کارت بانکی و کیف پول دیجیتال دمخور و مانوس نیستند. 
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از عابربانک‌ها هم در بسیاری از کشور‌ها به صورت گسترده‌ای کاهش پیدا کرده و مردم ترجیح می‌دهند با گوشی خودشان پول جابه‌جا کنند تا دستگاه عابربانکی که یکی از چهارراه‌های رفت و آمد یا بهتر بگوییم نقل و انتقال ویروس کرونا است.در ایران اما هنوز پژوهش دقیقی درباره میزان قهر و آشتی مردم با اسکناس به‌عنوان «مرکب ویروس کرونا» انجام نشده است. اما در بیان ابعاد خطری که از این زاویه مردم را تهدید می‌کند، همین بس که مطابق آخرین اعلام بانک مرکزی تا پایان خرداد امسال، معادل ۷۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از انواع اسکناس و سکه‌ها توسط مردم دست به‌دست شده است.
 نکته جالب‌تر اینکه نه‌تنها این آمار کاهش نیافته، بلکه به نسبت سال پیش از آن هشت دهم درصد هم افزایش داشته است. براساس این گزارش که ایسنا آن‌ را منتشر کرده، موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به ۱۲۶۰ میلیارد تومان می‌رسد که کاهشی ۲۰ میلیاردی نسبت به اسفند سال قبل دارد و از این موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد بنابر نیاز بازار تزریق خواهد شد.
حال باید از کارشناسان پرسید که آیا کاهش 20میلیاردی موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به معنی تزریق آن به گردش مالی مردم است یا خیر؟ درصورتی که پاسخ آنها مثبت باشد به این معنی است که سفر کرونا با پول مردم، نسبت به سال پیش نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش پیدا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید