• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137364
+
-

درباره کشورهای آمریکای لاتین بیشتر بدانیم

9کشور؛ 9نکته


آمریکای جنوبی، منطقه‌ای در قاره آمریکاست که کشورهای جنوب مکزیک را شامل می‌شود. البته در یک طبقه‌بندی دیگر آمریکای‌لاتین و مکزیک را هم قاطی این ماجرا می‌کنند. اما در کل و به‌طور عمومی، آمریکای پایین‌تر از کشور مکزیک را در این حوزه طبقه‌بندی می‌کنند. کلا منطقه‌ای عجیب و نیز خاص است؛ چه در جغرافیا، چه در فولکلور و فرهنگ عمومی، چه در ورزش و چه در ادبیات و هنر و شبیه آن. زبان‌های رایج در این منطقه هم غالبا اسپانیولی و پرتغالی و همچنین انگلیسی و فرانسوی و شبیه و البته بخشی هم زبان‌های محلی سرخپوستی است. نکته جالب درباره این منطقه، که گاهی تحت عنوان یک قاره هم از آن یاد می‌شود، قرار داشتن همزمان آن در نیمکره‌شمالی و جنوبی است؛ که البته بیشترش در نیمکره‌جنوبی واقع شده است. حالا با حساب اینکه آمریکای لاتین را می‌توانیم پایین‌تر از مکزیک حساب کنیم و حتی گاهی خود مکزیک، درباره این منطقه کمی بیشتر می‌گوییم تا بیشتر بدانید.

برزیل/ نمادی به نام ماراکانا

سرزمین فوتبال، آمازون یا قهوه؟ برزیل را بیشتر با فوتبالش می‌شناسند. موفق‌ترین تیم همه ادوار جام‌های جهانی فوتبال با 5قهرمانی؛ که سه تای آن برای جام‌های ژوریمه و قبل از 1970بوده و دو تای آن هم برای 1994و 2002. یکی از نمادهای فوتبالی برزیل را هم استادیوم ماراکانا می‌دانند. البته برزیلی‌ها از این نماد خودشان خاطره‌ای تلخ دارند؛ باخت دردناک مقابل اروگوئه در سال1950. این استادیوم مشهور در شهر ریودوژانیرو قرار دارد. تا به حال هیچ استادیومی در تاریخ نتوانسته به اندازه این استادیوم تماشاگر در خودش جا بدهد؛ 200هزار نفر. البته این استادیوم دیگر عظمت گذشته‌اش را ندارد.

اروگوئه/ فرار شبانه از برزیل

کشوری کوچک در جنوب شرقی آمریکای لاتین است. هم مساحت کمی دارد و هم جمعیت کمی. اما آیا می‌دانستید که اروگوئه، تا به حال دوبار فاتح جام جهانی فوتبال شده است؟ یعنی حتی بیشتر از انگلیس و اسپانیا و هم‌اندازه آرژانتین و فرانسه. اما جام جهانی 1950که اروگوئه فاتح آن شد، چیز دیگری بود. بازی در برزیل برگزار شده و آنها موفق شدند میزبان را در حضور 200هزار تماشاگرش، شکست بدهند. ما که ندیده‌ایم، ولی می‌گویند بازیکنان اروگوئه شبانه از این کشور رفتند تا یک وقت دچار خشم عمومی ناشی از این باخت نشوند؛ به‌عبارت دیگر فرار کردند.

ونزوئلا/ گنج‌های پنهان

یکی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین را باید ونزوئلا بدانیم؛ که این روزها برای ایرانی‌ها هم زیادی آشناست؛ اول اینکه روابط خوبی با ایران دارد، دوم اینکه نفتکش‌های ایرانی بنزین به این کشور می‌فرستند و سوم اینکه مدام ما را از اینکه داریم شبیه این کشور می‌شویم می‌ترسانند. ونزوئلا کشوری است که درگیری بالایی با فقر دارد. اما آیا می‌دانستید که این کشور بزرگ‌ترین ذخیره نفت اوپک و جهان را دارد؟ می‌دانستید که معادن این کشور چه اهمیتی دارند؟ می‌دانستید که زمانی که نفت‌شان را می‌فروختند چه کشور زیبا و پر رفت‌وآمدی بود؟ بزرگ‌ترین دارنده نفت جهان، اما امروز به‌شدت درگیر مشکلات ناشی از فقر است.

کلمبیا/ سرزمین مارکز

کلمبیا را این اواخر با کی‌روش به یاد می‌آوریم که رفت و مربی تیم ملی این کشور شد. بعد هم که با گابریل گارسیا مارکز، نویسنده معروف این کشور و بعدتر با کارتل‌های مواد‌مخدر و.... برای کسانی که می‌خواهند بیشتر با کشوری به نام کلمبیا و تاریخ و سرگذشت آن در چند دهه گذشته آشنا شوند، بهترین گزینه‌ها می‌توانند کتاب‌های مارکز باشند، که در آنها به بطن جامعه خودش رفته است. در آثاری چون «زنده‌ام تا روایت کنم» و «گزارش یک آدم‌ربایی» و حتی آثار داستانی او مثل «صد سال تنهایی» و... به‌راحتی می‌توانید به تصویری کامل از سرگذشت این کشور برسید.

مکزیک/ سرزمین آزتک‌ها و مایاها

این کشور به نام ایالات متحده مکزیک هم معروف است و جمعیت نسبتا زیادی هم دارد؛ نزدیک 130میلیون نفر. طی 20سال اخیر 62زبان بومی سرخپوستی در این کشور ثبت شده است. جالب است بدانید که این کشور را، پرجمعیت‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان دنیا هم می‌دانند؛ یک‌سوم کسانی که اسپانیایی صحبت می‌کنند نیز در این کشور زندگی می‌کنند. اما مهم‌ترین نماد شناسایی این کشور را باید تمدن باستانی آزتک‌ها و نیز تمدن مایاها بدانیم. تمدن مایاها تا 900سال پس از میلاد هم وجود داشتند، اما کسی نفهمید چرا از بین رفتند. هر از چندی اسناد تاریخی مایاها نیز کشف می‌شود.

پاناما/ کشور کانال معروف

پاناما هم کشوری کوچک در میانه قاره آمریکاست؛ همانجایی که یک‌جورهایی شمال و جنوب قاره آمریکا را به هم وصل می‌کند. اما چیزی که پاناما را شهره آفاق کرده، کانالی است که در این کشور ساخته شده است. در اصل تا قبل از ساخت این کانال، ارتباطی بین دو اقیانوس آرام و اطلس وجود نداشت و هر کسی قصد داشت این مسیر را طی کند، یا باید به جنوب قاره آمریکا می‌رفت یا اینکه بارش را در ساحل پیاده کرده و آن‌طرف‌تر و بعد از طی مسیر زمینی، بار کشتی‌های دیگر می‌کرد. اما ساخت این کانال، همه این مشکلات را حل کرد و حالا کانال پاناما، از خود کشورش هم معروف‌تر شده است.

دومینیکن/ یادی از تروخیو

کشوری کوچک در حاشیه دریای کارائیب که 11میلیون نفر جمعیت دارد. اگر می‌خواهید این کشور را بهتر بشناسید، باید به سمت یکی از شاهکارهای ادبیات داستانی جهان بروید؛ شاهکاری به نام «سور بز». کلا آمریکای لاتین به دیکتاتورهایش خیلی معروف بوده است و بخش بزرگی از ادبیات داستانی این منطقه، وصف روزگار و حال و روز این افراد بوده. 
رمان سور بز درباره تروخیو، دیکتاتور دومینیکنی و 31سالی است که بر این کشور حکم راند. تروخیو، از بدنام‌ترین دیکتاتورهای آمریکای لاتین است. حتی یکی از شخصیت‌های این کتاب از او با عنوان «از دستیاران باکفایت شیطان» یاد کرده است.

پرو/ کشور آقای یوسا

پرو کشوری است که پیشینه فرهنگی و تاریخی پر و پیمانی دارد؛ چرا که وطن اولیه امپراتوری اینکا بوده است. اما وقتی که صحبت از پرو می‌شود، حیف است که یادی از نویسنده شهیر این کشور هم نداشته باشیم؛ ماریو بارگاس یوسا. همان نویسنده‌ای که کتاب سور بز را هم نگاشته است. او در سال 1936در آرکیپای پرو متولد شد. او جایزه نوبل ادبیات را هم برده و نویسنده آثار درخشانی چون «عصر قهرمان»، «زندگی واقعی آلخاندرو مایتا»، «چه‌کسی پالومینو مولرو را کشت»، سور بز، «جنگ آخرالزمان» و... است. او از رفقای نزدیک مارکز هم بود که البته کارشان به اختلاف هم رسید؛ چرا که مارکز را به‌دلیل دوستی نزدیک با کاسترو، چاپلوس دانسته بود.

کوبا/ سواحل بهشتی

کوبا به‌دلیل کاسترو، انقلاب و انقلابیون معروفش، جغرافیایش و البته بخشی هم به‌دلیل نظام سلامت کاملی که دارد معروف است. اما همه کوبا همین‌ چیزهایی که گفتیم نیست و دیدنی‌های دیگری هم دارد. بزرگ‌ترین کشور حوزه کارائیب، از تاریخ و فرهنگ خوبی هم برخوردار است. جاهایی مثل محله هاوانای قدیم که وقتی در آن و روی سنگفرش‌ها قدم می‌زنید، به 200سال قبل پرت می‌شوید. از دیگر جاهای دیدنی این کشور سواحل وارادرو است که جزو بی‌نظیرهاست و کلی هم هتل دارد. شهر ترینیداد هم که ثبت میراث جهانی یونسکو شده است. کوبا کلا به کشور ساحل‌های بهشتی معروف است و همین، شده است مزیت بزرگ گردشگری آن.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :