• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137356
+
-

سرآشپز این هفته

مهندسی مزه‌ها با خلق طعم تازه

مطبخ خانه
مهندسی مزه‌ها با خلق طعم تازه

سحر غفوری

هنر آشپزی به حدی جذاب و شیرین است که افراد را از رشته‌های مختلف با گرایش‌های متفاوت به سمت خود می‌کشاند. آشپز جوان این هفته گرچه فوق‌لیسانس معماری دارد اما همواره در رؤیای کشف مزه‌های جدید سیر می‌کرد. همین علاقه موجب شد تا او پس از مدتی فعالیت در حوزه معماری، به‌سوی علاقه و رؤیاهایش در دنیای آشپزی بیاید. از آنجاکه تجربه عملی کار در حوزه آشپزی را نداشت، به‌سختی توانست در این عرصه پا بگذارد. ابتدا کار را در یک کافه‌رستوران شروع کرد و به این واسطه به پخت کیک و دسر هم روی آورد. بعد از آن در قنادی هتل شروع به‌کار کرد و به‌واسطه پخت انواع نان، به این حوزه نیز علاقه‌مند شد. به‌گفته هدی شهرکی‌مقدم، پخت نان بسیار اسرارآمیز است چون به‌دلیل وجود خمیرمایه، نان تا قبل از پخت یک موجود زنده محسوب می‌شود و تا زمانی که تغذیه داشته باشد رشد می‌کند. او معتقد است پخت نان چنان حساس است که حتی احساسات شما می‌تواند روی کیفیت کار نهایی تأثیر‌گذار باشد؛ حتی از پخت نان به‌عنوان یک نوع مدیتیشن و مراقبه یاد می‌کند. همچنین شروع کار صفحه اینستاگرام او با ورود کرونا به کشور، همسو بود. از آنجاکه در دوران قرنطینه محدودیت‌های فراوانی بر مردم حاکم شد، او تصمیم گرفت صفحه خود را برای آموزش انواع نان و کیک ایجاد کند تا دیگران نیز از این فرصتِ در خانه‌ماندن بهترین استفاده را ببرند.

نان شیرمال
ما معمولا نان شیرمال را از فروشگاه‌های نان‌فروشی تهیه می‌کنیم. حالا که فرصت پخت آن فراهم شده است، بیایید با هم پخت این نان خوشمزه و لطیف را تجربه کنیم. این نان خوش‌عطر و طعم به‌دلیل داشتن شیر و شکر در ترکیبات خود، انتخاب خوبی برای وعده صبحانه و عصرانه شماست.

مواد لازم
  آرد: ۵۰۰‌گرم نمک: ۲قاشق چایخوری
  شکر: یک‌سوم لیوان فرانسوی
  مخمر فوری: ۴قاشق چایخوری
  شیرخشک قنادی: ۳قاشق غذاخوری سر پر
  کره به دمای محیط رسیده: ۵۰گرم
  تخم‌مرغ: یک عدد      وانیل: یک قاشق چایخوری
  شیر ولرم: سه‌چهارم لیوان فرانسوی
  آب ولرم: نصف لیوان فرانسوی

طرز تهیه
ابتدا خمیرمایه فوری را به همراه نصف قاشق غذاخوری درون آب ولرم بریزید و ۵دقیقه کنار بگذارید تا مایع حباب بزند و کف کند. سپس آب ولرم، تخم‌مرغ، وانیل، شکر و شیرخشک را به مخلوط خمیرمایه و شیر اضافه کرده و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. حالا نوبت اضافه‌کردن آرد است پس کم‌کم آرد را به مواد اضافه کنید. همیشه موقع اضافه‌کردن آرد این نکته را درنظر داشته باشید که جذب آب آرد مناطق مختلف با هم فرق دارد پس زمانی که نان درست می‌کنید تا جایی آرد اضافه کنید که نهایتا خمیر لطیف باشد و به‌دست نچسبد. بعد از اضافه‌کردن آرد، کره نرم به دمای محیط‌رسیده را اضافه کرده و در حدود ۵ دقیقه شروع به ورزدادن کنید تا خمیر منسجم شود. حالا خمیر را چانه گرفته و داخل کاسه‌‌ای برای یک ساعت استراحت قرار دهید. روی ظرف پارچه بیندازید تا در تاریکی قوام بیاید. بعد از یک ساعت، خمیر دوبرابر می‌شود و حالا می‌توانید خمیر را به ۳ الی ۵قسمت تقسیم کنید. روی سطح میز کار را کمی آردپاشی کنید سپس هر قسمت را با دست رول کرده و به‌هم ببافید. نوع بافت خمیر کاملا سلیقه‌ای است. در این مرحله باید نان را رومال کنید. برای این کار، تخم‌مرغ را که با وانیل و پودر هل معطر شده است، با برس به نان بزنید و حدود ۲۰ الی ۳۰دقیقه در فر از قبل گرم‌شده با دمای ۱۸۰درجه و المنت پایین بگذارید. احتمال دارد روی نان شما طلایی نشود، برای این منظور ۲دقیقه آخر، پخت گریل را روشن کنید.

نان نارگیلی
نان‌های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان‌های پرطرفدار به‌حساب می‌آید. گاهی نان‌ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می‌کنند و گاهی روی نان را از مواد مختلف پوشش می‌دهند. در این دستور تهیه نان، پودر نارگیل به‌کار رفته و بسیار مقوی و مفید است.

مواد لازم
  آرد شیرینی‌پزی: ۲پیمانه
  خمیرمایه: یک قاشق چایخوری
  نمک: یک‌چهارم قاشق چایخوری
  شکر: یک‌چهارم پیمانه
  تخم‌مرغ: یک عدد
  شیر: نصف پیمانه
  روغن مایع: یک‌هشتم پیمانه
  وانیل: یک قاشق چایخوری
مواد لازم برای کراست روی نان:
  کره: ۲۰ گرم
  شکر: یک‌چهارم پیمانه
  سفیده تخم‌مرغ: یک عدد
  پودر نارگیل: نصف پیمانه

طرز تهیه
ابتدا به شیر ولرم خمیرمایه و شکر را اضافه کرده و هم بزنید. حالا تخم‌مرغ و وانیل را اضافه کرده و به‌علاوه روغن مایع با تمام مواد هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. سپس آرد و نمک را کم‌کم اضافه کرده و شروع به ورزدادن کنید تا جایی‌که خمیر لطیف شده و به‌دست نچسبد. حدودا ۱۰دقیقه باید ورز داده شود. سپس خمیر را چانه بگیرید و داخل ظرف بگذارید. روی ظرف پارچه بیندازید و یک ساعت به خمیر استراحت دهید تا حجم آن دوبرابر شود. برای تهیه کراست روی نان، کره و شکر را در ظرفی تمیز ریخته و خوب مخلوط کنید. سپس سفیده تخم‌مرغ را اضافه کرده و بعد از اینکه مواد کاملا مخلوط شد، نوبت به اضافه‌کردن پودر نارگیل می‌رسد، در حدی که پودر با مواد قبلی مخلوط شود، مواد را هم بزنید. حالا خمیر را که دوبرابر شده است، از کاسه در بیاورید و به تعداد دلخواه تقسیم کنید. هر قسمت را با دست گرد کرده و چانه بگیرید و در قالب کاپ‌کیک بریزید و روی آن کراست نارگیلی را پخش کنید. شما می‌توانید داخل خمیر را هم کمی کراست نارگیلی بگذارید که اصطلاحا نان مغزدار می‌شود. در این مرحله نان‌ها را درون فر از قبل گرم‌شده با دمای ۱۸۰درجه، به‌مدت ۲۰دقیقه الی نیم ساعت قرار دهید.

نان موز
کیک موزی ازجمله کیک‌هایی است که دارای عطر و طعمی بی‌نظیر است. این کیک با ترکیب طعم‌های متنوعی تهیه می‌شود و ما در ادامه دستور کیک خوشمزه و عالی موزی را برای شما توضیح داده‌ایم.

مواد لازم
  موز: ۲عدد
  آرد: ۲۰۰گرم
  شکر: ۱۰۰گرم
  روغن مایع: ۱۰۰گرم
  تخم‌مرغ: ۲عدد
  وانیل: یک قاشق چایخوری
  بیکینگ‌پودر: ۱۰‌گرم
  گردو و شکلات خردشده: به میزان دلخواه

طرز تهیه
ابتدا برای شروع، با پشت چنگال موز را کاملا له کنید و کنار بگذارید. سپس تخم‌مرغ، وانیل و شکر را با همزن آن‌قدر هم بزنید که مایع کرمی رنگ و سبک شود. سپس موز را اضافه کرده و زمانی‌که مواد به‌خوبی مخلوط شد، روغن را کم‌کم اضافه کنید و در حدود ۵‌دقیقه هم بزنید تا یک‌دست شود. سپس گردو و شکلات نسوز را اضافه کرده و باز یک دور هم بزنید. حالا آرد و بیکینگ‌پودری که با هم مخلوط شده را به مواد خیس اضافه کرده و با لیسک هم بزنید. دقت کنید که مواد، در این مرحله خیلی همزده نشود چون در آن صورت نان پف نمی‌کند. سپس کل مواد را درون قالب ریخته و دو عدد موز را نیز روی مواد گذاشته و در فر از قبل گرم‌شده با دمای ۱۸۰‌درجه به مدت ۴۰دقیقه قرار دهید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید