• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13722
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LJ8j
+
-

مهاجرت معکوس از تهران به کرج

گزارش میدانی از دلایل مهاجرت تهرانی‌ها به کرج و سکونت آنها در مناطق خاصی از این کلانشهر

شهری
مهاجرت معکوس از تهران به کرج




فتانه احدی |  البرز- خبرنگار:


یکی از مشکلاتی که البرز در چند سال اخیر با آن مواجه شده مهاجرت پایتخت‌نشینان به این استان و در نتیجه ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و خیابان‌های آن است. چند سالی است که با هر کسی صحبت می‌کنیم می‌گوید از تهران آمده و در کرج زندگی می‌کند. این مسئله در کنار مهاجرت شهرستان‌های دیگر به کرج باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله خرید و فروش کنترل‌نشده و غیرمتعارف مسکن شده است و در واقع این نوع مهاجرت باعث ایجاد تحولات زیادی در بازار مسکن شده است.


البرزنشینان تهرانی کجا ساکن می‌شوند؟

یکی از اهالی کرج که به‌تازگی از تهران مهاجرت کرده است، می‌گوید: در شهر کرج، مناطقی مثل عظیمیه، جهانشهر و مهرشهر جزو محله‌های اصطلاحا بالای شهر به حساب می‌آیند که گروه‌های قوی‌تر از نظر درآمدی، برای سکونت به آنجا منتقل می‌شوند. این محله‌ها علاوه بر تناسب فرهنگی با این قشر آب‌وهوای مناسب‌تری نسبت به نقاط دیگر کرج دارند.
«رضا سبحانی» می‌افزاید: مثلا منطقه عظیمیه که دارای وضعیت کوهپایه‌ای و آب‌وهوای مناسب‌تری نسبت به نقاط دیگر کرج است، همتای منطقه فرمانیه در تهران است. بلوار سرسبز چهارباندی مهرشهر که ابتدای آن از باغ سیب عبور می‌کند، نیز دارای آب‌وهوای معتدلی است که دل سالمندان و بازنشستگان را برای دور بودن از مرکز شهر می‌رباید، اما از آنجا که مناطق عظیمیه، جهانشهر و مهرشهر محلات گران‌قیمتی هستند، سرمایه‌گذاران به خاطر سوددهی بیشتر، روی زمین‌های وسیع‌تری سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین متراژ خانه‌ها از 110 متر شروع می‌شود و به 400 متر می‌رسد. این مناطق بیشتر مناسب کسانی است که درآمدشان زیاد است و معمولا کارمندان و زوج‌های جوان توانایی پرداخت رهن و اجاره‌های هنگفت در این محله‌ها را ندارند.


رجایی‌شهر (گوهردشت)؛ مورد توجه جوانان

رجایی‌شهر (گوهردشت) نیز منطقه‌ای در حال ساخت‌وساز است که مورد اقبال جوان‌ترها قرار می‌گیرد. «علی رضالو» از اهالی کرج می‌گوید: این منطقه که بالای شهر محسوب نمی‌شود، با منطقه تهرانپارس تهرانی‌ها برابری می‌کند.
گلشهر؛ مورد توجه مهاجران
بر اساس پاسخ‌هایی که البرزنشینان دادند مهاجران بیشتر گلشهر را انتخاب می‌کنند. یکی از ساکنان کرج می‌افزاید: گلشهر منطقه‌ای مرکزی مانند هفت تیر تهران است که بیشتر تجاری است، اما ساکنان دسترسی راحت‌تری به بازار، مترو و دیگر نقاط شهری از نظر وسایل حمل و نقل برای ساکنان نقاط مسکونی خود دارند. محله‌های مسکونی‌تر گلشهر، خیابان‌های انوشیروان، عطار و خیام هستند.
«مرتضی خانی» می‌افزاید: در گلشهر متراژ خانه‌ها از 40 متر شروع می‌شود و به 250 متر می‌رسد.


بلوار ارم؛ منطقه متوسط‌ نشین

یکی از اهالی بلوار ارم مهرشهر می‌گوید: از جمله مناطق متوسط‌ نشین دیگر می‌توان به بلوار ارم مهرشهر اشاره کرد که مورد توجه کارمندان و زوج‌های جوان است، اما مهاجران کرج تنها قشرهای متوسط و مرفه نیستند.
«سحر فرجامی» می‌افزاید: در انتهای بلوار ارم منطقه کیانمهر قرار دارد که عموما قشرهای متوسط در آن می‌نشینند. علاوه بر این، قشرهای ضعیف‌تر از نظر درآمدی به نقاط دیگر مانند فردیس می‌روند و البته قیمت مسکن در این منطقه تفاوت چندانی با کیانمهر ندارد و بیشتر، شاغلان کرج در این منطقه ساکنند.


قیمت‌‌‌های رهن و اجاره

یکی از ساکنان فردیس درباره قیمت‌ها  می‌گوید: به طور میانگین نقطه شروع قیمت رهن خانه‌ها در استان البرز از 20 میلیون تومان شروع می‌شود و به نرخ‌های بالا می‌رسد. «محمود غلامی» می‌افزاید: مثلا در منطقه فردیس با 25 میلیون تومان می‌توان خانه‌ای حدوداً 100 متری رهن کرد. در کیانمهر هم رهن و اجاره‌ها به همین صورت است، اما در بلوار ارم متوسطش به 30 میلیون تومان می‌رسد. قیمت رهن کامل در منطقه مهرشهر برای یک خانه 170 تا 180 متری به طور متوسط 100 میلیون تومان است. می‌توان به طور میانگین هزینه رهن برای هر متر آپارتمان را در استان البرز 400 هزار تومان دانست، در حالی که در تهران برای هر متر خانه باید معادل یک میلیون تومان مبلغ ودیعه یا معادل 30 هزار تومان اجاره پرداخت.


زوج‌های جوان بیشترین مهاجرانند

یکی از مشاوران املاک استان البرز در گلشهر می‌گوید: بیشتر مهاجران کارمندان و زوج‌های جوان هستند. وقتی علت این مسئله را از آنها می‌پرسیم، به اصلی‌ترین مشکل این قشر که فرار از گرانی تهران است، اشاره می‌کنند.
«رسول اسدی» می‌افزاید: فرض کنید کسی بخواهد با 80 میلیون تومان در محله‌های غربی تهران مثل آریاشهر خانه‌ای رهن کند. می‌تواند با رساندن این مبلغ به 100 میلیون تومان به صورت قراردادی در گلشهر کرج صاحب خانه شود. علاوه بر این، نرخ متوسط رهن برای هر متر خانه یک میلیون تومان در تهران است، در صورتی که در گلشهر می‌توان با متری 400 هزار تومان خانه رهن کرد. علاوه بر این، چون در گلشهر حتی خانه‌های 40 متری هم فراوان یافت می‌شود، هزینه‌ مسکن پایین‌تر است.


اجاره مسکن؛ مهم‌ترین دلیل مهاجرت تهرانی‌ها به کرج

به گفته یکی از مشاوران املاک، برخی افراد با وجود داشتن خانه‌‌ای حدود 100 متری در خیابان فرشته تهران با ارزش 900 میلیون تومان قصد ورود به این استان را داشته‌اند و با همین هزینه توانسته‌اند خانه‌ای 250 متری در بلوار چهارباندی مهرشهر خریداری کنند. برخی نیز دیده‌اند با پولی که از فروش خانه‌شان در تهران به دست می‌آورند می‌توانند دو واحد آپارتمان برای خود و فرزند خود که در آستانه ازدواج است، تهیه کنند.
«محمد علوی» می‌گوید: اگرچه اغلب افرادی که از تهران می‌آیند از مشکل مسکن می‌گریزند، درست نیست که بگوییم همه مهاجران تنها به این دلیل از تهران می‌روند. دلیل دیگر برخی از مهاجران که اندک هم نیستند، مثل سالمندان یا بیماران تنفسی، سکونت پیدا کردن در نقاط آرام و دور از شلوغی مرکز شهر است تا با توجه به امکانات موجود، روند سلامتی خود را بهبود ببخشند.


توصیه مشاورین املاک

«امیر سرحدی»  مشاور املاک در مهرشهر می‌گوید: بنگاه‌های مشاوره املاک بیشتر پیشنهادهای خود را به مراجعان بر مبنای میزان سرمایه‌ای که دارند و معیارهایی که در نظرشان است ارائه می‌دهند و با توجه به این معیارها آنها را به مناطق مختلف شهر هدایت می‌کنند.


حرکت نمودار خرید و فروش مسکن در کرج محسوس نیست

رئیس اتحادیه املاک کرج درباره وضعیت بازار مسکن می‌گوید: بیش از 4 سال است که نمودار خرید و فروش و رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف کرج به صورت یکنواخت حرکت می‌کند. البته با سرریز جمعیت تهران به کرج اندکی تحول در بازار ایجاد شده است، اما آنچه محسوس باشد به چشم نمی‌خورد. «محمد قمی» می‌افزاید: با آغاز فصل جابه‌جایی‌ها این نمودار تا حدودی سیر صعودی داشته، ولی چندان محسوس نیست. وی در خصوص بهترین زمان خرید خانه می‌گوید: خرید مسکن از اسفندماه هر سال اوج می‌گیرد و تا تیر یا مرداد ماه سال بعد ادامه پیدا می‌کند. قمی در خصوص واحدهای مسکونی پرطرفدار می‌گوید: واحدهای مسکونی‌ای که متراژ آنها بین 70 تا 120 متر است، بیشترین طرفداران خرید را دارند. هرچند بازار مسکن در کرج نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است، نمی‌توان گفت که به طور کامل از رکود خارج شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید