• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137122
+
-

از مردم به‌خاطر رنج‌هایی که کشیدند عذرخواهی می‌کنم

روحانی:‌در شرایط جنگی مسیر را برای زندگی عادی مردم فراهم کردیم

دولت
از مردم به‌خاطر رنج‌هایی که کشیدند عذرخواهی می‌کنم


آخرین جلسه کابینه دولت تدبیروامید دیروز با خداحافظی جمع‌و‌جور، آرام، معمولی و کوتاه اعضای هیأت دولت برگزار شد؛ هم زودتر از همیشه نشست آخر را برگزار کردند و هم حضور کوتاهی بین خبرنگاران مستقر در حیاط دولت داشتند.
 غیر از گفت‌وگوی مستقیم و بی‌حاشیه حسن روحانی رئیس دولت با مردم، معاونان و اکثریت وزرا از ارائه جمع‌بندی و ارزیابی مهم‌ترین اتفاقات دوره مسئولیت خود پرهیز داشتند. روحانی روز یکشنبه ۲بار در ابتدا و انتهای سخنان خود از مردم عذرخواهی کرد. اعضای کابینه در لحظات کوتاهی برای ثبت آخرین عکس حضور خود در پاستور کنار حسن روحانی، رئیس دولت قرار گرفتند و بعد از آن هم همانند همه جلسات قبل مسیر خروج از پاستور را در پیش گرفتند.
درنشست دیروز رئیس‌جمهور زبان گویا و راوی واحد تنگناها و محدودیت‌‌های ۴سال دوم دولتش در پاسخ به تخریب اردوگاه مخالفان بود؛ پذیرش اشتباهات دوره مسئولیت خود و کابینه‌اش را نیز با طرح این جملات بدرقه کرد که «هنوز هم به مردم بدهکاریم و اگر شرایط ما مناسب‌تر بود، همه با هم همکاری کرده بودیم و قوای دیگر بیشتر ما را یاری کرده بودند، به نقاط بهتری می‌رسیدیم.» طلب حلالیت روحانی یک‌ماه پس از عذرخواهی او در نیمه تیرماه بر سر ماجرای قطعی برق در کشور مطرح می‌شد. او در برهه‌های مختلف مسئولیت بر زبان کرنش و تعظیم دولت مقابل قصورها تأکید کرده بود.

خلاف واقعیت نگفتیم
رئیس‌جمهور در بازخوانی پرونده کاری ۸ساله دولت، گفت: هر آنچه در سال‌های گذشته با مردم صحبت کردیم و گفتیم و اعلام کردیم، چیزی برخلاف واقعیت نبود. آنچه واقعیت بود، به مردم گفتیم. البته بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم و از نظر من نمی‌شد آنها را بگوییم. به‌دلیل اینکه آنها را مفید فایده نمی‌دانستم و می‌ترسیدم یک هدف بسیار بلندی که همه باید دنبال کنیم و آن وحدت ملی است، این دُر گرانبها صدمه ببیند. به همین دلیل خیلی از مسائل را به جان خریدیم و خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم، برای اینکه انسجام ملی و وحدت ملی در کشور حفظ شود.
او با بیان اینکه در 4سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و به‌خودمان کاملا اطمینان داشتیم که حریف قدرت‌های بزرگ در مذاکره هستیم، شرایط متفاوت دوره دوم دولت خود را یادآور شد و گفت: اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص ندهد، خیلی آدم باید غصه بخورد. یک شرایط، شرایط صلح است در دنیا، یک شرایط، شرایط جنگ است. این جنگ را هم بر ما تحمیل کردند، نه اینکه ما آغازگر باشیم. ما جنگ را شروع نکردیم، جنگ را بر ما تحمیل کردند. اگر این دوران جنگ تحمیلی نبود، همه آثار و علائم اقتصادی به ما می‌گفت، همان روند را ادامه می‌دادیم. اینکه مردم عزیز از لحاظ معیشت ناراحت هستند و حق آنها هم است، باید ببینیم که در شرایط جنگ چه کار می‌توانستیم بکنیم.
روحانی با اشاره به تحریم‌های شدید دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران و ایستادگی کشور مقابل این فشارها، گفت: تلاش ‌ما این بوده که نقص و عیب ما کمتر باشد، اما اگر عیب و نقصی داشتیم، از مردم عذرخواهی می‌کنیم و از آنها طلب عفو و رحمت می‌کنیم. اما در حد توان‌مان اقدامات خودمان را در آن شرایط انجام دادیم. با وجود اینکه وارد یک جنگ شدیم و یک فشار سخت، توسعه کشور را هیچ‌وقت رها نکردیم.
رئیس‌جمهور در بازشماری دستاوردهای دولت در حوزه‌های اقتصادی ازجمله تکمیل پالایشگاه‌ها، سدسازی، آبرسانی و خودکفایی بنزین در دوره تحریم‌ها تأکید کرد: پس توسعه را رها نکردیم، پنجشنبه‌ها را که کسی نمی‌تواند انکار کند. شنبه و یکشنبه را انکار کنند، پنجشنبه را کسی نمی‌تواند انکار کند. پنجشنبه‌های افتتاح در تاریخ ما ماندگار خواهد ماند.

آرزوی تجهیز سپاه و ارتش را داشتم
به گزارش پاد، روحانی در عین حال درباره برخی برنامه‌های بر زمین مانده دولت توضیح داد: توسعه را رها نکردیم. البته بعضی جاها برنامه‌ای داشتیم و نتوانستیم به آن برسیم. یک‌بار دیگر هم گفتم ما یک برنامه‌هایی داشتیم که نتوانستیم به آنها برسیم. یک برنامه‌هایی داشتیم که نیمه‌کاره به آنها رسیدیم. یک برنامه‌هایی داشتیم که به‌طور کامل به آنها نرسیدیم. آن روز گفتم که در دولت یازدهم و دوازدهم دنبال این بودم که ریل سریع‌السیر وارد کشور شود. این تکنولوژی به کشور بیاید. نه اینکه آرزو کردم، قراردادش بسته شد، پولش پرداخت شد، همه زمینه‌هایش آماده شد، مطالعاتش تمام شد، حتی بخشی از طرح‌های زیربنایی‌اش اجرا شد، اما خوردیم به تحریم. او با اشاره به نیمه‌کاره‌ماندن نوسازی کامیون‌ها به‌علت تحریم‌های دوره ترامپ، افزود: برخی از مواردی که دنبالش بودیم به مشکل برخورد. در تجهیزات دفاعی، آرزویم این بود که ارتش و سپاه را به مدرن‌ترین سلاح‌ها مجهز کنم. این را وزیر دفاع شهادت می‌دهد که مدام دنبالش بودم. تمام کارها را انجام دادیم، با کشور بحث کردیم، قرارداد بسته شده، جزئیات این قرارداد بسته شده و همه کارها شد. آنها گفتند تحریم سازمان ملل برداشته شود، بلافاصله در اختیار شما قرار می‌دهیم. 
به‌خاطر تحریم و عدم‌فروش نفت پول کافی نداشتیم بخریم والا الان قراردادش آماده است. می‌خواهم بگویم بعضی از طرح‌ها جزو آرزوهای من بود و رفتیم زحمات زیاد، چقدر مذاکره کردیم سر تجهیزات دفاعی، به ثمر نشسته و همه‌‌چیز آن، نوعش، مقدارش، پولش، چانه‌زنی‌اش انجام شده، اما به‌خاطر محدودیت منابع به ثمر نرسیده است. بعضی از موارد این چنین بوده که نتوانستیم.

سرنوشت مذاکرات
روحانی درباره نتیجه احیای مذاکرات برجام گفت: می‌توانستیم براساس دستورات و چارچوبی که مقام معظم رهبری از دی‌ماه پارسال برای بازگشت آمریکا و بازگشت کامل ایران به برجام به دولت اعلام کرده بود، ایشان در 13دی پارسال به ما اعلام کردند باید چه کار کنیم. قبلش هم خصوصی به من فرموده بودند و بعدش هم ایشان علنی در یک سخنرانی در روز اول فروردین به‌طور علنی اعلام کردند. طبق همان چارچوب می‌توانستیم اجرا کنیم و تحریم را برداریم، اما یک جای دیگر گرفتار شدیم و دیگر الان جای بحث‌اش نیست. گرفتاری دیگری برای ما ایجاد شد والا امروز در یک شرایط بهتری دولت را به اتمام می‌رساندیم.

دولت را چنین قضاوت کنیم
رئیس‌جمهور خطاب به مردم گفت: به هر حال آنچه می‌گوییم انجام دادیم در شرایط سخت جنگ و کرونا و خشکسالی بود. امسال خشکسالی هم به آن اضافه شده است. اگر کسی می‌خواهد راجع به دولت قضاوت کند، این سه را با هم و در کنار هم ببیند. از لحاظ امنیت هم از همه تشکر می‌‌کنم. از وزارت اطلاعات، کشور و دفاع، همه کار کردند که کشور در یک شرایط سختی که بود در شرایط امنیت قرار گرفت.
روحانی با اشاره به اقدامات دولت در افزایش حقوق‌ها ازجمله حقوق بازنشستگان، گفت: در حدی که توان داشتیم یاری و کمک کردیم، اما در عین حال از ملت بزرگ ایران به‌خاطر رنج‌هایی که کشیدند، عذرخواهی می‌کنم و به‌خاطر پیروزی‌ای که به‌دست آوردند، تشکر می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید