• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137098
+
-

نجاتی در کار نبود

مسابقه‌های کشتی فرنگی هم آغاز شد اما طلسم مدال‌نگرفتن ورزش ایران ادامه دارد

نجاتی در کار نبود

هیوا یوسفی- توکیو

شب قبل از آغاز مبارزه‌های کشتی، در مهمانی شام سفارت ایران در توکیو، بازار پیش‌بینی نتایج داغ بود. بیشتر مدیران ورزش ایران امیدوار بودند آغاز مسابقه‌های کشتی، پایان روزهای بدون مدال کاروان ایران باشد. کسی که قرار بود چراغ اول را روشن کند، علیرضا نجاتی بود؛ نفر سوم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در قزاقستان. پیمان فخری، معاون رئیس کاروان ایران، می‌گفت مبارزه‌هایش را از نزدیک دیده و یاد حمید سوریان افتاده است. ساعت۱۱ به وقت توکیو، مسابقه‌های کشتی در سالن A ورزشگاه ماکاهاری مِسه آغاز شد‌‌. کمتر از 2ساعت بعد، همه امیدهای ایران بر باد رفته بود.
امین میرزازاده در ۱۳۰کیلو و علیرضا نجاتی در ۶۰کیلو به فاصله یکی دو دقیقه روی تشک رفتند. میرزازاده، کیم‌‌مین‌سئوک حریف کره‌ای را تقریبا راحت برد. با وجود این پیروزی، او همچنان بدون شانس به‌نظر می‌رسید چون نزدیک به نیم ساعت بعد، باید رودرروی لوپز کوبایی؛ غول کشتی فرنگی جهان می‌ایستاد. نجاتی هم مسیر دشواری برای رسیدن به فینال داشت، اما نه آنقدر دشوار که در همان مبارزه اول کارش تمام شود. مبارزه او با آرمن ملیکیان، کشتی‌گیر ارمنستانی ۵ به ۵ شد. دست حریف بالا رفت چون امتیاز درشت داشت. این شکست علیرضا دبیر و حمید سوریان را که روی سکوها نشسته بودند، شوکه کرد. آنها هم مثل مدیران کاروان ورزش ایران در محاسباتشان برای نجاتی مدال کنار گذاشته بودند. چند دقیقه بعد، با پیروزی کشتی‌گیر اوکراینی بر کسی که نجاتی را برده بود، امید به مدال برنز هم بر باد رفت.
میرزازاده هم مقابل لوپز کوبایی، همانطور مبارزه کرد که پیش‌بینی می‌شد؛ ۸ به هیچ، قبل از پایان کشتی. از داد و فریادهای رسول جزینی و راهنمایی‌های محمد بنا هم کاری ساخته نبود. حریف به قدری قوی‌هیکل بود که اگر سر جایش هم می‌ایستاد و کاری هم نمی‌کرد، ممکن بود باز میرزازاده نتواند دستش را دور کمر او حلقه بزند. لوپز، رضا کایالپ را در نیمه‌نهایی شکست داد و به فینال رفت و حالا این امید هست که میرزازاده برنز بگیرد.علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی که بین کشتی اول و دوم میرزازاده، دقایقی از سالن بیرون رفته بود تا نماز بخواند، در جمع خبرنگارها از این گفت که بهتر بود تیم کشتی بیرون از دهکده و نزدیک سالن مسابقه‌ها اسکان داده می‌شد. او گفت آمریکا هم همین کار را کرده است. رئیس فدراسیون کشتی گفت برای نجاتی ناراحت است که نتوانسته مدال بگیرد اما حرف بیشتری نزد. او و بسیاری از مدیرانی که با کاروان ورزش ایران به توکیو آمده‌اند، بخشی از ذهن‌شان درگیر اتفاقاتی است که قرار است در تهران بیفتد. چه‌کسی وزیر ورزش خواهد شد؟ به‌نظر می‌رسد برای مدیران ورزش ایران پاسخ به این سؤال اهمیتی قابل مقایسه با نتایج المپیک دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید