فاز نخست پروژه ساماندهی اراضی روسطحی خطوط ریلی تهران- تبریز به بهرهبرداری رسید
رویش باغ راه روی ریل راهآهن
شهردار تهران: اجرای طرح باغ راه حضرت فاطمه زهراس نتیجه تغییر نگرش به شهر است اگر همه چیز را با توجه به درآمد میدیدیم اینجا بزرگترین ساختمانسازیها انجام میشد
محمد سرابی ـ خبرنگار
در جایی که تا یک دهه پیش، ریلهای راهآهن محله را به 2تکه تقسیم کرده بودند؛ اکنون باغراه بزرگی با فضای سبز، نیمکت و زمین بازی ساخته شده است. فاز اول باغراه حضرت فاطمه زهرا(س) دیروز با حضور شهردار تهران، مدیران شهری و اعضای شورا افتتاح شد.
شهردار تهران در این مراسم گفت: «امروز(شنبه) یکی از طولانیترین محورهای شهری را افتتاح کردیم. از سال1382 این پروژه به صورت رسمی آغاز شد و از سال1386 عملیات عمرانی شکل پیدا کرد و قرار بود از درآمد بارگذاری(ساختمانسازی) در این محل هزینه انتقال ریلها تامین شود. زیرا 600میلیارد تومان از طرف راهآهن هزینه شد.»
پیروز حناچی افزود: «بسیاری از محلههای این اطراف نظیر فلاح و قلعهمرغی تحت تاثیر راهآهن شکل پیدا کرده است، ولی نزدیک بودن خانهها به ریل و صدا و لرزش حرکت قطار آزاردهنده بود. این مسیر حتی تا مدتها(بعد از انقلاب) حفاظ هم نداشت و حوادث زیادی روی میداد.»
او درباره توافق با راهآهن گفت: «باید از وزیر راه و شهرسازی و همکارانشان در شرکت راهآهن تشکر کنیم و همچنین با سازمانها و وزارتخانههای دیگر مانند وزارت نیرو و آموزش و پرورش هم برای ایجاد فضای عمومی و پارک توافقاتی کردهایم که نتایج آن برای شهروندان قابل مشاهده است.»
حناچی گفت: «شهرداری در این دوره نگاه اقتصادی را کنار گذاشت و طرح باغراه را بدون بارگذاری سنگین در کمیسیون ماده5 تصویب کرد. در مسابقه طراحی این مسیر 120شرکت و بیشتر داخلی حضور داشتند و بهترین طرح برای اجرا انتخاب شد. ما تلاش کردیم با این هدفگذاری کیفیت زندگی در این منطقه را ارتقا بدهیم و قدم بعدی بهبود جدارهها در این مسیر است.»
شهردار تهران با اشاره به بیمارستان بزرگی که با همکاری خیرین در منطقه18 ساخته میشود، گفت: «انشعابی از خط3 مترو برای اتصال به این بیمارستان طراحی شده است.»
حناچی با تاکید بر اینکه این طرحها نتیجه تغییر نگرش به شهر است، گفت: «نگاه ما، کالایی نشدن شهر است. اگر همه چیز را با توجه به درآمد میدیدیم، در اینجا بزرگترین ساختمانسازیها انجام میشد.» او با اشاره به گلایههای برخی از ساکنان محله درباره محدودیت ساخت و ساز گفت:«این اعتراضها بجا است ولی در قانون برای ریل راهآهن 35متر و در مواردی تا 100متر حریم در نظر گرفته شده که ساخت و ساز در آن ممنوع است. در این باره ما درخواستهایی به دولت دادهایم که این حریم ریل در برخی از مناطق حذف شود یا آسانتر با تقاضای مردم برخورد کنیم.»
رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «وقتی قرار شد هزینه جابهجایی ریل از زمینی که روی آن ایجاد میشود، به دست بیاید، سوءتفاهمی به وجود آمد که ممکن است این زمین مسکونی شود. اما در سال96 تصمیم گرفته شد که از این زمینها برای کسب درآمد استفاده نکنیم و با راهآهن هم توافق کردیم.» محسن هاشمی افزود: «برخی از اهالی اعتراضاتی درباره ساخت و ساز در حریم راهآهن دارند که ناشی از مشکل وجود ریل در مناطق مسکونی شهرهاست و باید به آن رسیدگی شود.»
صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به توافقهای انجام شده با راهآهن گفت: «در مسیر 8سوله هواکش داشتیم که 4مورد آن به فضای ورزشی-فرهنگی تبدیل شد.»
باغراه حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از پروژههای بزرگ شهری در مناطق17و18 محسوب میشود که به طول حدود 9کیلومتر از میدان شهدای مدافعان حرم(سوزنبانی سابق) در منطقه17 آغاز میشود و با گذشتن از محلات ابوذر، مقدم، باغ خزانه، امامزاده حسن، آذری و یافتآباد در تقاطع محور با بزرگراه آیتالله سعیدی وارد منطقه18 شهر تهران میشود. این مسیر در منطقه18 به موازات 45متری زرند به سمت غرب حرکت کرده و با گذشتن از محلات تولیددارو، شمشیری، سرآسیاب مهرآباد، امامخمینی، فتح و 17شهریور قبل از روددره کن به اتمام میرسد. حدود یکدهه پیش شرکت راهآهن خطوط ریلی را حدفاصل میدان سوزنبانی(شهدای مدافع حرم) و محله امامزاده حسن تا پیش از رودخانه کن، به زیرزمین منتقل کرد اما فضای باقیمانده که بعد از برداشت ریلها ایجاد شده بود به شکل فضای بیدفاع شهری درآمد. برخی از نقاط فضای حاشیهای تونل خطوط ریلی، با انباشت نخالههای ساختمانی تبدیل به محل تجمع بزهکاران و معتادان شد. پس از برگزاری «مسابقه بینالمللی بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای فوقانی تونل راهآهن تهران- تبریز» در سال98 و عقد قرارداد با برنده نخست مسابقه، مطالعه دقیق فرایند بازآفرینی این محور در ابعاد مختلف از سال98 شروع شد. عملیات احداث این باغراه بهصورت رسمی از زمستان سال99 آغاز شد و اکنون در نیمه نخست مردادماه سال1400 فاز نخست پروژه افتتاح شد.
به گفته صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، ساخت 5 کیلومتر مسیر دوچرخهسواری و پیادهروی با فضای سبز پیرامونی به انضمام اجرای یکی از اصلیترین قطعات باغراه به مساحت 15 هزار متر مربع، ساخت یک سازه خدماتی کوشک با محوطه پیرامونی و فضای سبز در محدوده منطقه18 از مهمترین اقدامات فاز نخست باغراه حضرت فاطمه زهرا(س) است. در پروژه بزرگ حضرت فاطمه زهرا(س) 2 مسیر باغراهی در مناطق17و18 وجود دارد. که بخشی از آن در هر دو منطقه شامل فضای سبز، مسیر دوچرخه و پیاده در اختیار اهالی محلههای اطراف قرار گرفت.
در این مراسم که با بارش قطرات باران همراه شد، حضور جمعیت زیادی از اهالی محل و دوچرخهسواری کودکان و استقبال شهروندان از پروژه به چشم میخورد.
باغراه 9 کیلومتری
باغراه حضرت فاطمه زهرا(س) در طرح نهایی خود 9کیلومتر طول و 35متر عرض خواهد داشت که مساحت نهایی آن را به 50هکتار میرساند. باغراه از سمت شرق با بوستان ولایت ارتباط دارد و فضای سبز ایجاد شده در آن تا 24 هزار متر مربع میرسد. کاربرد آن فرهنگی، ورزشی، تفریحی و گردشگری تعیین شده است و با توجه به محلههای متراکم و کمتر برخوردار اطراف، میتواند تاثیر زیادی در بهبود سرانههای مورد نیاز داشته باشد.
حناچی در مراسم رونمایی از سامانه
«توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی انبوهبر»:
تحقق تهران هوشمند موفقیت بزرگ مدیریت شهری دوره پنجم
آیین رونمایی از سامانه T.O.D (توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی انبوهبر) و مراسم تقدیر از اعضای شورای راهبردی تهران هوشمند دیروز برگزار شد. بهگزارش خبرگزاری شهر، شهردار تهران در این مراسم گفت: «در ابتدای این دوره مبنایی گذاشته شد که توسط کاندیداهای شهرداری تهران برنامه ارائه شود و پس از آن حتی خبرنگاران برنامههای شهردار را دائما رصد میکردند و پیگیر تحقق این برنامهها بودند. نکته جالب این است که بخش عمدهای از طرحها و برنامهها در برنامههای کاندیداهای این دوره شهرداری نیز وجود دارد. مثلا در برنامههای یکی از آنان بحث کاهش شدت انرژی در تهران و توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه مطرح شده است.» پیروز حناچی با بیان اینکه موفقیت بزرگی در این دوره بهدست آوردیم که یکی از آنها موضوع هوشمندسازی شهر تهران است، ادامه داد: «در بحث هوشمندی تهران این جلسات حداقل برای من مفید بود، اینکه از دولت چه چیزهایی درخواست کنیم و چه مواردی را پیگیر شویم. مسائلی که در این حوزه مطرح شد ادامه پیدا میکنند و قطعا بهعقب برنمیگردد و ذینفعان نیز برای ادامه مسیر تلاش خواهند کرد.» شهردار تهران اضافه کرد: «در حوزه حملونقل شهری موضوع بیدود و دوچرخههای اشتراکی دارای QR کد میزان استفاده از دوچرخه در شهر متحول و 3 برابر افزایش پیدا کرد. البته شهرداری تهران همکاری و کمک کرد که این جریان ادامه پیدا کند و مشابه این حرکت در سایر کلانشهرهای کشور نیز انجام و تبدیل به یک جریان شده است. البته نقد کردن و مطالبهگری نباید رها شود تا این جریانات با جدیت ادامه پیدا کند. در شورای جدید نیز مطمئنیم این روند با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.» حناچی یادآور شد: «در ابتدای این دوره از مدیریت شهری میزان حجم زباله بالغ بر ۷هزار تن بود اما اکنون به ۵هزار و ۷۰۰ تن کاهش پیدا کرده است، بخشی از دلیل این کاهش مربوط به ایستگاههای میانی است و بخشی دیگر مربوط به هوشمندسازی و تجهیزات مربوط به بازیافت است.» حناچی گفت: مدیریت شهری در دوره پنجم موفقیت های متعددی به دست آورد که یکی از آنها موضوع هوشمند سازی شهر تهران بوده است. سیدمناف هاشمی، معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: «تا این سامانه شکل اجرایی پیدا نکند و برای مردم و مدیران شهری کاربردی نشود مفید نخواهد بود.» او ادامه داد: «اینکه طرح TOD بخواهد در زونهای مختلف عملیاتی شود و مغایرتهایی که با طرح جامع و طرح تفصیلی دارد، در این حوزه باعث ایجاد مشکل اساسی میشود.»