• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 10 مرداد 1400
کد مطلب : 136975
+
-

آسمان کشور تا پایان هفته ناآرام است

آسمان کشور تا پایان هفته ناآرام است

حمیده پازوکی- خبرنگار

باران‌های بدخلق تابستانی ناگهان سیل راه می‌اندازند و شهر و روستا را با خود می‎برند. البته فقط سیل نیست، توفان و گرد و خاک هم چند هفته‌ای است مردم استان‌های شرق و جنوب شرق کشور را به دردسر انداخته است. حالا هواشناسی دوباره هشدارهایی را صادر کرده است و خبر می‌رسد تا پایان هفته پیش رو در بیشتر استان‌ها احتمال بروز جو ناآرام و جاری شدن سیل وجود دارد.
جو ناآرام استان‎ها نگرانی درباره وقوع دوباره سیل را افزایش داده است. یک کارشناس هواشناسی درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: از عصر دیروز تا پایان وقت امروز، یکشنبه 10مرداد برای 2استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هشدار نارنجی صادر شده است. به این ترتیب در این استان‌ها ریزش رگبار، تگرگ و وزش باد اتفاق خواهد افتاد و احتمال صاعقه، سیلاب و آبگر‌فتگی هم وجود دارد.
کبری رفیعی، ادامه می‌دهد: در همین بازه زمانی برای سواحل شمال و استان‌‎های شمال غرب کشور، مناطقی از زنجان، ارتفاعات تهران و البرز هم بارش باران و برای سمنان، جنوب سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‎شود.
وی با بیان اینکه دوشنبه و سه‌شنبه این هفته برای گیلان، گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، سمنان، البرز و تهران رگبار و رعد و برق شدید پیش‌بینی می‎شود، می‌افزاید: چهارشنبه هم ارتفاعات مازندران، تهران و البرز هم بارانی خواهد بود. به‌طور کلی شرایط جوی تا پایان هفته ناآرام خواهد بود و ممکن است به‌دلیل فصلی بودن بارش‌ها آبگرفتگی و سیل نیز مشاهده شود.
خراسان جنوبی از مناطقی است که در این هفته ممکن است با توفان مواجه شود. به‌گفته کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی، تا پایان هفته ممکن است در استان توفان اتفاق افتد و به همین دلیل بهتر است کشاورزان از محصولات خود محافظت کنند.
جواد نخعی اظهار می‌کند: وزش باد شدید و گرد و خاک در مرز شرقی در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و حاجی آباد زیرکوه، درمیان دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به وقوع توفان و گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی در مرز شرقی می‌گوید: باتوجه به کاهش کیفیت هوای حال حاضر در بیرجند، نهبندان، حاجی آباد زیرکوه و مناطق شرقی استان به هم استانی‌ها توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری و قرار گرفتن در فضاهای باز پرهیز کنند.
در روزهای پایانی هفته گذشته، سیل به بسیاری از شهرها و روستاها ازجمله روستاهای سراسب و کمرود در بخش بلده شهرستان نور مازندران خسارت وارد کرد.
عضو شورای روستایی کمرود به همشهری می‌گوید: ارتفاع منطقه ما از سطح دریا 3هزارپاست و به همین دلیل آب حاصل از بارندگی شدید در بالادست به سرعت به سمت مناطق روستایی سرازیر شد و سیلاب با گذر از روستای سراسب به کمرود رسید.
مهدی ثقفی، می‌افزاید: گرچه این سیلاب آسیب جانی نداشت، اما یک پل روستایی که ارتفاع کمی داشت به‌دلیل وجود خاروخاشاک در مسیر دچار آبگرفتگی و آسیب شد که باید بازسازی شود.
وی ادامه می‌دهد: در این حادثه تقریبا 10خانه دچار آبگرفتگی شدند که در بعضی از آنها لوازم منزل خسارت دید. راه‌های روستایی هم پس از عبور سیل دچار آسیب شده بودند با این حال همه راه‌ها اکنون باز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید