قرار بود چندین واگن برای متروی تهران خریده شود اما ناهماهنگی میان نهادهای مسئول یا کمبود بودجه، باعث تأخیر چهارساله در تامین این واگنها شده است.
به گزارش همشهری، 7خط متروی پایتخت حدود 1500واگن لازم دارد. قرار بود حداقل هزار واگن تا پایان برنامه ششم توسعه به این شبکه اضافه شود اما امسال برنامه ششم به پایان میرسد و این واگنها خریده یا ساخته نشده است. اگرچه شهرداری در سال گذشته از یک قطار ملی ساخت داخل رونمایی کرد ولی آن هم تا پایان سال به تولید انبوه نخواهد رسید، بنابراین تنها راه تامین واگنها خرید آنها از کشور چین است. دولت تعهد خرید 630واگن را داده بود اما مراحل عقد قرارداد آن انجام نشده است.
هفته پیش مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره خرید این واگنها گفت که این تعداد واگن جزو 2هزار دستگاه واگنی بوده که براساس ماده 58برنامه پنجساله ششم در تعهد دولت بود و از این ۲هزار دستگاه، 1050واگن آن برای پایتخت درنظر گرفته شده است.
بهگفته علی امام واگنها قرار بود از طریق فاینانس چین تأمین شود که با انجام مناقصه بینالمللی در سال96 شروع میشد. کشور مبدأ باید 15درصد منابع را براساس مصوبات قبلی سالانه در بودجه درنظر میگرفته است. با گذشت 4سال از این ماجرا هنوز پرونده باز است. انتقادات علی امام مشکل تامیننشدن واگنها را متوجه دولت میداند. در مقابل مدیرکل دفتر حملونقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور میگوید که تامین ۱۵درصد سهم کارفرما مربوط به تسهیلات مالی خارجی طرح ۶۳۰دستگاه واگن مترویی تهران براساس قانون بودجه سال۱۳۹۹ کل کشور از محل منابع صندوق توسعه ملی بود. اما در قانون بودجه۱۴۰۰ مضمون بند مذکور درخصوص تامین سهم کارفرما از محل صندوق حذف شده و نحوه تامین ۱۵درصد پیش پرداخت براساس 7.5درصد شهرداری و 7.5درصد دولت تعیین شده است. مرضیه شاه محمدی میگوید: «با توجه به مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات برای تامین ۱۵ درصد پیشپرداخت قرارداد، مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه درخصوص چگونگی تامین اعتبار صورت گرفته که در حال بررسی است».
او همچنین تأکید میکند: «بررسی رسمی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن توسط مؤسسه فاینانسدهنده بهمنظور اعطای تسهیلات به قرارداد، از اواخر اسفند سال گذشته آغاز شده و به محض فعالشدن، وارد فرایند تامین اعتبار سهم ۱۵درصد پیشپرداخت میشود». سابقه خرید واگن چینی برای متروی تهران به سالها قبل بازمیگردد و در مراحلی اعلام شد که مراحل ساخت بخشی از این واگنها در ایران تکمیل خواهد شد اما از سال 95تاکنون و با وجود مصوبههای گوناگون، این طرح به نتیجه نرسیده است؛ آن هم در شرایطی که متروی تهران بهدلیل افزایش طول خطوط و ایستگاهها و همچنین بهدلیل فرسودگی واگنهای نسل اول، نیازمند واگنهای جدید است.
شنبه 9 مرداد 1400
کد مطلب :
136934
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/1woyG
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved