• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 9 مرداد 1400
کد مطلب : 136933
+
-

فاز نخست پروژه ساماندهی اراضی روسطحی خطوط ریلی تهران- تبریز به طول 5 کیلومتر در مناطق 17و 18امروز با حضور شهردار و تعدادی از اعضای شورای شهر به بهره‌برداری می‌رسد

باغ‌راهی برای اهالی جنوب تهران

گزارش
باغ‌راهی برای اهالی جنوب تهران


محمود مولایی ـ خبر‌نگار

 امروز فاز نخست باغ‌راه حضرت فاطمه‌زهرا(س) به مساحت 5کیلومتر افتتاح می‌شود. این باغ‌راه که یکی از پروژه‌های بزرگ شهری در مناطق 17 و 18 محسوب می‌شود، پیش‌تر به‌عنوان فضای بی‌دفاع شهری روی تونل مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شناخته می‌شد. ماجرا از این قرار است که اراضی حاشیه‌ای خطوط ریلی قطار تهران-تبریز یک معضل بزرگ در این محدوده جنوبی پایتخت به‌حساب می‌آمد. حتی پس از آنکه حدود یک‌دهه پیش شرکت راه‌آهن خطوط ریلی را از حدفاصل میدان سوزن‌بانی (شهدای مدافع حرم) و محله امامزاده حسن تا پیش از رودخانه کن را به زیرزمین منتقل کرد، مشکلات به قوت خود باقی ماندند و چه بسا ناامنی‌ها بیشتر از قبل هم شدند. برخی از نقاط فضای حاشیه‌ای تونل خطوط ریلی، تبدیل به محل تجمع بزهکاران و معتادان شد و برخی از بخش‌ها هم فضایی شد برای آن‌ها که می‌خواستند هر طور شده از شَر نخاله‌های ساختمانی خلاص شوند. به همین منظور رایزنی‌ها بین شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت تا این محدوده 9کیلومتری روی زمین آزاد شده و روح زندگی به‌خود بگیرد. سرانجام در این دوره مدیریت شهری تفاهم برای آزادسازی این اراضی به جد پیگیری و نتیجه حاصل شد تا پروژه‌ای به نام باغ‌راه حضرت فاطمه(س) کلید بخورد. به‌گفته شهردار تهران، عملیات اجرایی باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین محورهای طراحی شهری در دنیا مطرح است. پیروز حناچی گفت: «اجرای این پروژه پس از انتقال خط راه‌آهن تهران-تبریز به زیرزمین، با هدف کاهش شکاف و آسیب‌های اجتماعی و ارتقای فرهنگی و رفاهی جنوب شهر تهران در دستور کار قرار گرفت.» او ادامه داد: «براساس راهبرد مجموعه مدیریت شهری مبنی بر ارزان‌تر و منطقی‌تر کردن اداره شهر با سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌های موجود و گسترش قلمروی عمومی شهر به نفع مردم، پروژه‌ باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) پس از برگزاری مسابقه طراحی بین‌المللی و گزینش طرح برتر از میان ۲۴۰طرح رسیده، تعریف شد.» 
به‌گفته شهردار تهران، باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) پروژه‌ای عظیم و منحصر به فرد با محوریت بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران- تبریز است. عملیات احداث این باغ‌راه به‌صورت رسمی از زمستان سال99 آغاز شد و اکنون در نیمه نخست مردادماه سال1400 فاز نخست پروژه افتتاح می‌شود. از بهره‌برداری 5کیلومتر از باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) 3کیلومتر در منطقه17 قرار دارد و 2کیلومتر نیز در منطقه18. مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره افتتاح فازنخست پروژه به همشهری گفت: «در پروژه بزرگ حضرت فاطمه زهرا(س) ما 2مسیر باغ‌راهی در مناطق 17 و 18 داریم. امروز قرار است 3کیلومتر در منطقه 17 و 2کیلومتر در منطقه18 افتتاح شود که شامل فضای سبز، مسیر دوچرخه و پیاده است.» 
به‌گفته سیدمجید غمخوار، مراسم افتتاح فاز نخست در منطقه18 برگزار می‌شود؛ جایی که نخستین ساختمان کوشک به مرحله بهره‌برداری رسیده است. او اضافه کرد: «این کوشک کنار بوستان 15خرداد قرار دارد و از امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. کوشک برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری است. از آنجایی که سال‌های سال این فضا بدون استفاده بود و در حریم راه‌آهن تهران-تبریز قرار داشت، یک فضای ناایمن شهری محسوب می‌شد، اما حالا یک فضای شهری است؛ چراکه شهروندان می‌توانند از این فضای مناسب شهری بهره‌ ببرند و علاوه بر رفاه شهروندان، امنیت آنها را تضمین می‌کند.»‌
به هر ترتیب پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه کاربری‌های گردشگری و خدماتی گوناگونی را در بر می‌گیرد و مهم‌ترین آن‌ها فضاهای سبز، مراکز فرهنگی و تجاری، پیاده‌راه، مسیر دوچرخه‌سواری، موزه و مراکز اختصاصی بانوان است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید