• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136781
+
-

امیدمان زنده است

در ۵روز اول المپیک ایران فراتر از پیش‌بینی‌ها نتیجه گرفته و در ادامه هم به مدال‌های شمشیربازی، کشتی و کاراته امیدوار است

امروز می‌تواند روز خوبی برای ایران باشد؟ امروز ششمین روز از بازی‌های المپیک توکیو‌ست، ایران یک مدال طلا گرفته و در حسرت چند مدال مانده است؛ چه مدال‌هایی که در تکواندو باید به‌دست می‌آمد و نیامد و چه مدالی که سعید ملایی در جودو گرفت ولی نه به نام ایران. با این حال، می‌شود گفت در این ۵روز ورزش ایران جلوتر از چیزی بوده است که پیش‌بینی می‌شد.
مهم‌ترین اتفاق المپیک برای ایران مدال طلای جواد فروغی در رشته‌ای بود که کسی امیدی به آن نداشت. این مدال انتظارات را از تیراندازی بالا برد تا حدی که دیروز همه منتظر بودند در سالن تیراندازی یک‌بار دیگر پرچم ایران بالا برود. حضور فروغی در تیم میکس تپانچه این امیدواری را به مسئولان ورزش داده بود که مدال دیگری هم به‌دست می‌آید، اما این اتفاق نیفتاد. با این حال، تیراندازی تا به امروز موفق‌ترین تیم کاروان بوده است؛ تیمی که پرتعدادتر از همیشه به المپیک رفت، یک طلا گرفت و به یک مدال دیگر هم نزدیک شد. رده‌های تیراندازانی هم که تا دیروز مسابقه دادند، قابل‌قبول بود.
تا قبل از اینکه ایران مقابل لهستان قرار بگیرد، مدیران ورزش نه از والیبال انتظاری داشتند و نه از بسکتبال. برای آنها حضور این دو رشته در المپیک مهم‌ترین اتفاق بود. در بسکتبال همین که ایران در بازی با چک بازنده سربلند بود و حتی تلاشش تحسین فیبا را در پی داشت، برای ورزش ایران افتخار است. تنها انتظار مسئولان این است که آنها در بازی امروز با آمریکا هم مفت نبازند. اما والیبال انتظارات را بالا برده است. پیروزی مقابل لهستان و ونزوئلا این توقع را ایجاد کرده ‌که می‌شود مدال هم گرفت.
تنها دلخوری مسئولان و حتی طرفداران ورزش از تکواندو‌ست. تکواندو که در بازی‌های ریو هم هیچ مدالی در مسابقات مردان نداشت، در توکیو هم روی سکو نرفت. در ریو میلاد بیگی برای آذربایجان مدال گرفت و در توکیو هم کیمیا علیزاده در تیم پناهجویان تا یک قدمی مدال رفت. این اتفاقات انتقاد به مدیریت فدراسیون را جدی‌تر می‌کند. مدیران ارشد ورزش از تنها رشته‌ای که ناراضی هستند، تکواندوست و حتی شایعه شد محمد پولادگر، رئیس فدراسیون با اصرار آنها از مردم عذرخواهی کرد.
بعد از اضافه‌شدن تیراندازی به رشته‌های مدال‌آور، حالا انتظار این است که امروز شمشیربازی هم خودی نشان بدهد. مجتبی عابدینی در المپیک ریو چهارم شد و با شروع خوبی که او، علی‌ پاکدامن و محمد رهبری در شروع بازی‌های توکیو داشتند، این امید ایجاد شد که شمشیربازی بتواند نخستین مدال المپیکی‌اش را بگیرد. اما شمشیرباز مجارستانی که به قهرمانی این بازی‌ها رسید، ایران را ناامید کرد. اما امروز فرصت جبران هست. شمشیربازی در تیمی هم سهمیه دارد. امید ایران از روز اول به مدال تیمی شمشیربازی بود و همه منتظرند تا دومین مدال ایران در توکیو در یک رشته غیر از کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو به‌دست بیاید. در المپیک لندن دوومیدانی با مدال احسان حدادی به رشته‌های مدال‌آور اضافه شد و در ریو علیزاده به‌عنوان نخستین زن مدال گرفت.
مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی، شاگردان پیمان فخری دیروز آخرین تمرین را برای مسابقه امروز انجام دادند و همه با امیدواری از پیروزی گفتند. آنها از بامداد امروز مسابقه دارند و روز به نیمه برسد، مشخص می‌شود که مدال گرفته‌اند یا نه. والیبال هم امروز صبح با کانادا بازی داشت، اگر برنده این میدان ایران باشد، می‌شود به روزهای خوب والیبال هم امیدوار ماند.
تیم‌های کشتی فرنگی و دوومیدانی هم دیشب به توکیو رسیدند. کشتی آزاد و کاراته هم روزهای آینده به کاروان اضافه می‌شوند. هر‌چند در دوومیدانی امیدی به مدال نیست اما همه منتظرند تا ببینند مدال‌های کشتی و کاراته چه رنگی‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید